vraag mbt effect hormoontherapie overgang op waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Maartje7
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

vraag mbt effect hormoontherapie overgang op waardes

Bericht door Maartje7 »

Ha,
ik gebruik nu 14 jaar Thyrax (Hashimoto). 5 weken geleden gestart met lage dosering Femoston Continue en na 2 weken is dosis verhoogd. Aptheek gaf aan dat Femoston invloed kan hebben op waardes en mogelijk aanpassing dosering Thyrax nodig is.
Is er iets te zeggen over wanneer de bepaling zinvol is? Is dat (net als na dosisverandering Thyrax) na 6 weken na de start of kan het al eerder? Ben nl erg moe (is na start Femoston verergerd), heb reg moeite met zien en kom makkelijk aan. Zit ook in een burnout, dus eea aan klachten lijkt erg op elkaar.
met een groet! Marlies
Maartje7
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: vraag mbt effect hormoontherapie overgang op waardes

Bericht door Maartje7 »

PS Femoston is laaggedoseerde oestrogenen/progestogeen ivm overgangsklachten. In mijn geval reden voorschrijving slechte slapen en stemming. Op slapen heeft het effect (nog wel te kort, maar wel dieper en rustiger) en op stemming ook duidelijk effect.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag mbt effect hormoontherapie overgang op waardes

Bericht door Kiek »

Hallo Marlies,

Ja inderdaad, je FT4 verlaagt onder invloed van de oestrogenen.
Daarom moet je totale voorraad T4 aangevuld worden.
Dan kan er uit je voorraad weer voldoende FT4 geput worden.

Het gaat hier dus niet om de halfwaardetijd van T4, maar wel over de verhoudingen van T4 en FT4.
Het lijkt me dat je daarom geen 6 weken wachttijd hoeft in te bouwen voor het lab.

De verwachting is dus dat je nu al een lagere FT4 zult hebben.
Wel eerst checken in het lab.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Maartje7
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: vraag mbt effect hormoontherapie overgang op waardes

Bericht door Maartje7 »

Ha Kiek, dank weer!! Marlies
Maartje7
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: vraag mbt effect hormoontherapie overgang op waardes

Bericht door Maartje7 »

Ha Kiek,

waardes zijn binnen TSH 5,3 (in maart 0.83) Ft4 13,1 (in maart 15,4). Je had al een keer setpoint voor mij bepaalt en dat was TSH 1,06 en Ft4 14,5. Omdat Ft4 binnen normaalwaarde ligt wilde huisarts niets aan dosering doen en na 3 maanden waarde weer te bepalen.(ook gezien de burnout en de Femoston. Argument: niet te veel gaan wisselen). Ik ben echter van mening, gezien mijn klachten, om juist wel de Thyrax iets te verhogen (met 1/2 blauwe) en over 6 weken weer lab. Heb jij zelfde redenatie, of is het zo dat TSH tijdelijk verhoogd kan zijn door de Femoston start?, met groet! Marlies
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag mbt effect hormoontherapie overgang op waardes

Bericht door Kiek »

Hallo Marlies,

Ja, je hebt duidelijke argumenten om je levothyroxine te verhogen.
Zolang je Femoston gebruikt zal je FT4 met dezelfde dosis levothyroxine niet vanzelf normaliseren.
Je hebt een set point FT4 nodig van tegen de 15 pmol/l, met een TSH van rondom de 1 mU/l.
Een veel lagere FT4 lijkt me niet bepaald ondersteunend voor een goed herstel van je burnout.
Een verhoging van max. 10% van je huidige dosis zou je je huisarts toch wel kunnen voorstellen.

Sterkte!
Kiek

PS: Als je stopt met de Femoston dan is dus weer een daling van de levothyroxinedosis noodzakelijk.
Bijlagen
Maartje7Juni2018.jpg
Maartje7Juni2018.jpg (39.35 KiB) 3793 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Maartje7
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: vraag mbt effect hormoontherapie overgang op waardes

Bericht door Maartje7 »

Ha Kiek, wederom Dank!, Marlies
Maartje7
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: vraag mbt effect hormoontherapie overgang op waardes

Bericht door Maartje7 »

PS, is Setpoint iets wat meer bekend wordt bij huisartsen? Zag bij schildklierstichting dat er onderzoek naar loopt, maar kom het verder niet zo tegen. Reden van vraag, is dat ik setpoint wel met huisarts zou willen bespreken, dag!, marlies
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag mbt effect hormoontherapie overgang op waardes

Bericht door Kiek »

Maartje, het set point is een uiterst wiskundig verhaal.
Daar hebben huisartsen geen kaas van gegeten.
De kennis is beschikbaar.
En de dokters moeten nog leren wie hen daarbij kan helpen.

De beschikbare kennis is toegankelijk opgeschreven, en kan door geïnteresseerde patiënten worden gevolgd.
De mensen die het betreft hoeven zo niet te wachten.

https://tbiomed.biomedcentral.com/artic ... 4682-11-35
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie