G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
Ze zijn idd niet in hetzelfde lab geprikt. Alleen de laatste twee waarden van 2018. In juni ga ik weer in hetzelfde lab prikken. Dan heb ik 3 waarden. Lukt dat?

Geertje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Wie weet lukt het dan wel.
De omstandigheden bepalen het best de kwaliteit van de waarden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Pomtips »

GeertjeS schreef: 03 mei 2018, 07:00 Hallo allemaal,


Ik heb een aantal vragen voor jullie:
- in de ochtend voel ik me vaak niet zo goed (trillerig, nerveuzer) en in de loop van de dag trekt dat bij. Herkent iemand dat?
- mijn endocrinoloog kijkt vooral naar mijn waarden en niet zozeer naar hoe ik me voel. Dan zegt ze dat m’n waarde wel goed zijn maar dan voel ik me soms nog niet goed. Dat maakt me soms onzeker. Herkennen jullie dat?
- voor m’n zwangerschappen ben ik tijdje overspannen geweest. Ik denk nu wel eens dat m’n schildklier toen al is gaan haperen. Zou dat kunnen?
- Hoewel onze situatie anders is, is het herkenbaar wat je schrijft. Ik neem aan dat je 's ochtends je schildklierhormoon inneemt. De eerste 3/4 uur daarna heb je een piek in je hormoonspiegel (Die je volgens veel artsen niet zou moeten ervaren, maar die menigeen wel ervaart). Als je op je piek te hoog zit ervaar je hyperklachten. Daarna zakt de piek weg en kom je op een voor je lichaam prettiger niveau en wordt je rustiger.
(Maar naar mijn idee kun je deze klachten overigens ook ervaren als nog niet hyper bent tijdens je piek, maar je schommelt tussen een lager (FT4) niveau en een bijna normaal niveau. Of als je aan het ophogen bent met hormonen)

- Herkenbaar ja. Zeer veel mensen met schildklierproblemen ervaren hetzelfde. Mijn endo kijkt ook puur naar waarden. Ik heb 1.5 jaar rondgelopen met hypo klachten terwijl de endo zei dat het aan mijn schildklier niet kon liggen, want mijn waarden waren volgens hem prima. Terugkijkend was ik subklinisch hypo en werd ik onterecht gediagnostiseerd met burn-out (zonder herstel 1,5 jaar lang), omdat er niets gevonden werd. Symptomen van hypothyreodie lijken zeer veel op burn-out. Pas toen ik buiten de 'referentiewaarden' ging vallen, werden mijn hormonen opgehoogd en begon ik plots stappen te maken in mijn herstel. Enorme verspilling van tijd en je leven 1,5 jaar op pauze.
Naar mijn mening zouden ze meer moeten luisteren naar de klachten van de patiënt en daarna pas de waarden interpreteren. Dus niet alléén de waarden interpreteren. Je vertelt voor jan met de korte achternaam hoe het gaat. Waarom vragen ze het eigenlijk?
Goed dat je op dit forum bent gekomen. Net als ik, zal je langzaam meer inzicht krijgen in waarden in relatie tot hoe je je voelt. En kun je beter zelf vinger aan de pols houden. Ipv alleen maar vertrouwen op het richtlijnen-georiënteerde oordeel van de endo. Nu kan ik bij de endo beter aangeven wat ik zelf wil. En gelukkig werkt hij daaraan mee. Zo gaat het trouwens vaak in NL he, je moet hier vaak voor jezelf opkomen. Op allerlei gebieden maar ook op medisch gebied. Hoe vaak hoor je wel niet verhalen over passieve, nalatige of ondeskundige artsen? En dan zijn wij de eigenwijze Nederlander. So be it.

- Ja, schildklierproblemen ontstaan vaak tijdens of na stressvolle periodes.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Bedankt voor je wijze woorden!
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
M’n laatste labwaarde was tsh: 0,46 ft4: 15,6. Ik mag nog iets meer gaan slikken. Nu naar 112,5gram
Zou je nu met 3 waarden een setpoint kunnen berekenen?
Groetjes Geertje
Ps m’n eerste twee waarden staan in m’n eerdere bericht
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Plaats jij het juiste rijtje waarden, Geertje?
Dan hoef ik niet terug te zoeken.
Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
M’n waarden zijn:
Jan 2018 tsh:0,2 Ft4 16,7 bij 88 mg
Mei 2018 tsh:2,1 ft4 14,5 bij 88 Mg
Juni 2018 tsh: 0,46 ft15,6 bij 100 Mg

Mvrgr Geertje
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Teun »

Ik ben een beetje verbaasd dat je naar 112,5 mcg , dat wil wil zeggen 12,5 mcg omhoog bent gegaan met deze waardes. Ben dan ook wel benieuwd wat de app van Kiek zegt.
Hoevoel jij je bij deze waardes?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Als deze waarden op de vroege ochtend nuchter, en zonder levothyroxine, geprikt zijn, dan heb je een FT4-set point in de buurt van 15.5 pmol/l.

Hoewel onzeker over de juiste waarde van TSH, meent de app dat je set point-TSH 0.64 mU/l bedraagt.
Dit set point-TSH zal met je volgende labwaarden hoogstwaarschijnlijk iets hoger worden.
Je set point-FT4 zal in de buurt van de 15 pmol/l blijven.

Je hebt met deze drie waarden een enorme steile curve.
Dat betekent dat de TSH snel reageert op wijzigingen van je FT4.
Dat betekent ook dat je de wijzigingen in dosering waarschijnlijk dezelfde dag zult opmerken.

Ik denk dat je je dosis iets moet verlagen, om te voorkomen dat je 24 op 24 met hyperwaarden rondloopt.
Dat is niet gezond.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
GeertjeSuni2018.jpg
GeertjeSuni2018.jpg (38.35 KiB) 1921 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Pomtips »

Inderdaad vreemd dat de endo je laat ophogen. je zou eerder tussen de 88mcg en 100mcg in moeten gaan zitten, afgaande op je labwaarden.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Plaats reactie