G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal het zeker in de gaten houden of ik nu niet te hyper word. Dan ga ik terug naar 100 Mg!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Nog wat ter overweging om je dosis iets naar omlaag bij te stellen: de chronische hyperthyreoïdie zoals je cijfers aantonen geeft lichte vermoeidheid en een te vlotte irritatie. Dat is niet alleen slecht voor je gestel, maar heeft ook impact op je huisgenoten.
Dit laatste is misschien nóg belangrijker voor je.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
De endocrinoloog wil mijn ft4 nog wat hoger zien maar jij denkt dus dat een hogere ft4 juist niet goed is gezien het setpoint.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Het onderzoek naar de individuele betekenis van TSH/FT4 waaruit het set point is voortgekomen, is gestart vanwege de ervaring met waardenwillekeur van behandelaars.
Er was geen theorie over het set point.
Wel de constatering dat het bestond (Andersen 2002).

De individuele referentiewaarde = set point, blijkt per mens slechts een heel klein gebiedje binnen de geldende referentiewaarden.
De TSH zwalkt niet van het ene uiterste naar de andere kant van de ref.-waarden.
Dat geldt nog sterker voor de FT4.
Deze beweegt zich in een gezonde schildklierhuishouding per 24 uur gemiddeld in een gebiedje van 0.2 tot max 1.5 pmol/l.

Als je een set point hebt van b.v. 15 pmol/l en je arts zegt dan dat je best op een hogere FT4 kunt mikken, dan is hyperen het gevolg. Je lichaam krijgt 24 op 24 uur teveel T4 aangeboden dan goed is voor je lijf. Het is niet mogelijk op dezelfde dosering het te hoge niveau binnen 24 uur afgevoerd te krijgen.
Misschien gaat dit samen met een korte periode van hernieuwde energie, gevolgd door vermoeidheid, en dat weer afgewisseld met krachtiger tijden, enzovoorts. De balans zoek.
Een ongezonde toestand in een lichaam dat niet is gebouwd op/met een hogere FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Mijn endocrinoloog kent het fenomeen van de setpoint en gaat er samen met mij naar kijken en als ik hyper word ga ik terug naar 100 Mg. Dit voelt goed!
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
De laatste tijd werd ik toch meer hyper, zoals jij al voorspelde (snel denken, gejaagd, snel emotioneel en geirriteerd). Dus nu toch weer naar de 100 Mg gegaan. Kijken hoe dat gaat.
Groet! Geertje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Laat je wel je TSH/FT4 prikken alvorens naar ander vaarwater te reizen?
Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ik ben in overleg met endocrinoloog nu terug naar 100 Mg gegaan. Daarbij voelde ik me eerder ook goed en was mijn waarde rond het setpoint. In september ga ik weer prikken, maar ik voel me nu al stuk minder hyper nu ik 3 dg 100mg slik ipv 112,5.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Teun »

Fijn voor je zo'n snel effect.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ja, dank je!
Plaats reactie