Zwanger met dalende T4 én TSH

Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Hallo allemaal,

Ik heb goede ervaringen met dit forum. Al eerder kreeg ik zeer fijne antwoorden en daar hoop ik nu weer op, daar mijn huisarts me gewoon nooit van goede schildklierinfo kan voorzien.

Op dit moment ben ik bijna 24 weken zwanger.
Sinds ik zwanger ben, ben ik opgehoogd met mijn levothyroxine van 150mcg p/d naar 150 mcg de ene dag en de dag erna 175 mcg.

Sinds 4 weken krijg ik injecties ivm een dalende b12. Laagste waarde 172.

Mijn TSH en T4 staan normaal goed met elkaar in verhouding. Ik voel me altijd het beste bij een TSH 1.0 en FT4 17.

Sinds een paar maanden lijken mijn TSH en FT4 niet meer met elkaar in verhouding. Ik prik iedere 4 weken, nuchter 's ochtends.

Het ziet er nu zo uit:
TSH 4.6 FT4 14
TSH 1.1 FT4 14
TSH 0.6 FT4 14 of 15 (dat kan ik nu niet terugvinden)
TSH 0.44 FT4 13

Gezien de FT4 zou ik op willen hogen, maar die dalende TSH vind ik heel vreemd. Is er iemand die deze waarden begrijpt?
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Overigens, na de TSH van 4.6 ben ik dus opgehoogd met mijn levothyroxine.
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Iemand? :)

Sorry, maar ik maak me best zorgen en weet nu niet goed wat ik morgenochtend aan dosis moet nemen.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Kiek »

Bubbel, na hoeveel weken zwangerschap zijn die 4 waarden respectievelijk geprikt?
Word je nu begeleid door je huisarts?

1.: ....weken
2.:
3.:
4.:
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Hallo Kiek,

Deze waarden zijn van

1: 12 weken zwangerschap
2: 16 weken
3: 19 weken
4: 23 weken

Een kleine correctie ook: voor mijn zwangerschap slikte ik 125mcg per dag. Niet 150mcg zoals ik zei in mijn openingsbericht. Ik ben dus met 30% opgehoogd inmiddels.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Kiek »

Da's duidelijk, Bubbel.
Welke FT4-TSH-waarden had je voor je zwangerschap?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Voor mijn zwangerschap, en ook toen ik 4 weken zwanger was, was mijn TSH 1.1 en FT4 17. Dit is voor mij een goede waarde.

Mijn TSH heb ik, normaal gesproken, het liefst rond de 1.0 en de FT4 tussen de 16 en 18.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Kiek »

Nu je over de piek van de 12 weken heen bent, herstelt de FT3.
Daardoor zakt je FT4 én de TSH zakt mee.
Zo hoort het dus.
Je waarden zien er zo goed uit.

Een fijne zwangerschap toegewenst!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Dank je wel Kiek voor je informatie. Dan verander ik nu niets aan mijn dosis. Ik ben inderdaad onder begeleiding van de huisarts, alleen kijkt die altijd alleen naar de referentiewaarden van het lab. Ik moet zelf goed opletten dus en hier snapte ik even niets van :).

Nogmaals bedankt! Fijne dag nog.
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Goedeavond Kiek en/of anderen,

Ik probeerde bovenstaande verklaring voor mijn lage TSH en lage FT4 aan mijn verloskundige uit te leggen, maar het lukte mij niet. Ik denk dat ik het zelf niet helemaal snap.
Mijn verloskundige wil eigenlijk dat ik mijn dosis ophoog en naar de internist ga, omdat zij die dalende FT4 niet kan verklaren.

Als de FT3 na de piek zich herstelt, zou de FT4 toch juist moeten stijgen? Wie kan mij dit helpen begrijpen?

In mijn vorige zwangerschappen waren mijn waardes altijd in balans, dwz lage TSH hogere FT4 en andersom.
Plaats reactie