solitaire nodus

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
margaretha
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2014, 10:34

solitaire nodus

Bericht door margaretha »

Hallo,

Mijn naam is Margaretha. Ik ben 46 en moeder van 3 kids.

Sinds begin april heb ik last van een 'brok in mijn keel'. Niet pijnlijk maar wel heel vervelend, vooral als ik in bed lig of na een dag lang afspraken. Na 2 bezoekjes aan de huisarts (inclusief bloedonderzoek naar schildklierfunctie en diabetes) ben ik doorverwezen naar de KNO-arts voor controle van de luchtwegen. De KNO-arts heeft me doorgestuurd eerst voor een echo, gevolgd door een echo met punctie en direct naar de endocrinoloog.
De uitslag van de punctie was goed (een goedaardig gezwel van 3,5 bij 5,4 cm), maar omdat ik behoorlijk veel last heb en de nodus alleen maar zal groeien, is me geadviseerd om de helft van mijn schildklier te laten verwijderen.

Dat was wel even schrikken, maar ook wel prettig. Er wordt tenminste wel doorgepakt. Binnen een week na mijn afspraak bij de endocrinoloog zat ik al bij de chirurg voor een voorgesprek. Hij maakte meteen een afspraak voor de operatie. In verband met de vakanties wordt dat 1 september. Al met al een vlot traject.

De risico's van de operatie zijn bekend en op dit forum zijn voldoende voorbeelden te vinden, dat er toch complicaties kunnen optreden. Toch sta ik volledig achter het advies om te opereren. Ik heb namelijk het gevoel dat de nodus nog steeds aan het groeien is.

Ik heb alle vertrouwen in de operatie, maar ben zeer benieuwd hoe het herstel daarna verloopt. Volgens de chirurg zou ik na een week alweer aan het werk moeten kunnen. Niemand kan met zekerheid zeggen of de andere helft van mijn schildklier het straks voldoende zal overnemen. Dat is wel spannend.
Wat zijn jullie ervaringen?
Myra
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:57

Re: solitaire nodus

Bericht door Myra »

Mijn andere helft heeft het werk van de verwijderde overgenomen en doet het zelfs beter dan toen ze nog met z'n tweeën waren.
Of je in een week weer aan het werk kunt hangt er m.i. vanaf hoe je reageert op de narcose. Sommige mensen hebben nergens last van, andere juist heel lang vooral vermoeidheid en (wat) concentratieproblemen. Je moet gewoon afwachten hoe het bij jou uitpakt en niet te snel denken: o. ik kan alles weer.
Het is nog lang geen september (hoewel, voor je het weet is het zover), maar ik wens je alvast sterkte.
groetjes
Myra
dan75
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2013, 10:23

Re: solitaire nodus

Bericht door dan75 »

Bij mij is mijn rechterhelft van de schildklier weggenomen
Mijn ervaringen lees je hier : http://schildklierforum.eu/viewtopic.php?f=11&t=282
margaretha
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2014, 10:34

Re: solitaire nodus

Bericht door margaretha »

Bedankt voor jullie reacties, Myra en Daniel.

Ik ben zojuist bij de anesthesist geweest. Ik ben 'goedgekeurd' voor de operatie.
Ze benadrukte nogmaals dat gezien mijn medische geschiedenis er geen problemen worden verwacht.
Alleen is over het effect van de narcose niet veel te zeggen, omdat ik nog nooit onder narcose ben geweest.

Eerst maar even twee weekjes vakantie. 8-)
margaretha
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2014, 10:34

Re: solitaire nodus

Bericht door margaretha »

De operatie is inmiddels achter de rug. Het is me erg meegevallen. Afgelopen maandag (eergisteren) ben ik geopereerd. Ik had het geluk om 's ochtends als eerste aan de beurt te zijn en ik mocht volgens plan na 24 uur naar huis. Gelukkig heb ik weinig last van de narcose gehad. Alleen een vervelende hoofdpijn. Gelukkig met paracetamol goed te tackelen.

Ik heb geen pijn aan de wond. Slikken is lastig en soms pijnlijk. Slapen is nog wat lastig: hoe leg je je hoofd zonder dat de wond trekt of dat het toch weer benauwd wordt. De brok in mijn keel is nog niet weg. Dat zal wel komen doordat de vergrote schildklier nu vervangen is door een zwelling van het operatiegebied.

Ik heb nu vooral last van stijve en pijnlijke nek en schouders, omdat je ongemerkt steeds je schouders optrekt. Toch maar zorgen voor meer ondersteuning voor mijn hoofd bij het lezen en tv kijken.

Maandag terug naar de chirurg om de hechtpleisters te laten verwijderen.
Plaats reactie