afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door PaulD »

Hallo !

Om een goede TSH en Ft4 waarde te krijgen waarbij ik mij redelijk voel, is het nodig regelmatig te wisselen van dosering. Indien ik Euthyrox 125 mcg gebruik stijgt mij TSH waarde in het uiterste geval soms wel tot de 10, bij gebruik van 137 mcg zakt de TSH soms tot onder de 0,2 en krijg ik last van hyper verschijnselen.

Zo langzamerhand raak ik er van doordrongen dat een dosering van ongeveer 131 mcg misschien voor meer stabiliteit kan zorgen. Maar helaas bestaan die niet. Ik heb in het verleden wat geëxperimenteerd met 1/4 tabletjes van 25 mcg. Maar dat brokkelt nogal en leek mij toch niet zo nauwkeurig.

In de bijlage van de nieuwe Schild las ik dat je ook afwisselend, in mijn geval is dat dus 125 en 137 mcg kan slikken.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en deze wil delen ? Zowel met het gebruik van 1/4 tablet als met afwisselen van dosering. Wat is wijsheid ?

Paul D
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door laura »

hallo Paul,

Sinds twee weken wissel ik ook 137 en 125 met elkaar af.
Is was naar mijn zin iets te scherp ingesteld met elke dag 137 mcg.

Het is nog even afwachten hoe dat verder zal gaan.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door PaulD »

Hallo Laura,

bedankt voor je reactie, ik hoor graag tzt je bevindingen !

mvg. Paul
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door laura »

In het verleden heb ik vaker met beetjes per dag gewisseld.
Toen was het iets makkelijker omdat de 25 mcg van euthyrox twee deelstrepen had.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door PaulD »

Raar eigenlijk dat Levothyroxine producerende farmaceuten hier zo weinig aandacht voor hebben. Er zouden m.i. veel mensen gebaat zijn als er een breder aanbod zou komen van verschillende sterktes , of bv tabletten van 12,5 mcg met deelstreep.

Is er wel eens geprobeerd dit aan te kaarten ?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door laura »

Euthyrox heeft al een ruim aanbod van sterktes.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door PaulD »

Mee eens , toch zou een sterkte van b.v. 12,5 mcg een welkome aanvulling zijn
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door PaulD »

Het wisseld nogal, maar doorgaans reageer ik wel snel op kleine wijzigingen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door Teun »

Ik neem al ruim een jaar wisselende dosis. Sterker nog ik ben ingesteld door op weekbasis elke keer maar 12-13 mcg te verhogen. Dus steeds 1 tablet van 112 te vervangen door 125 mcg omdat ik anders te heftig reageerde en ook teveel verschil in waardes had.
Uiteindelijk slik ik nu 3 keer per week 125 en 4 keer 112 sinds jan. Geen idee of het verschil met dagelijks dezelfde dosering veel uitmaakt, ik weet niet beter.
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: afwisselen dosering Euthyrox of kwart tablet ??

Bericht door PaulD »

het is lastig te beoordelen of een overstap naar Thyrax voor verbetering zal zorgen. Ik heb daar wel ervaringen over gelezen, maar andersom komt ook voor. Omdat Thyrax een poos niet verkrijgbaar was en er massaal werd overgestapt naar Euthyrox zaten daar ook mensen bij voor wie deze overstap positief uitpakte. Vind het ook nogal een nadeel dat het in minder verschillende sterktes verkrijgbaar is.

Interessant zou zijn te weten waarom de ene keer Eutyrox en de andere keer Thyrax beter uitpakt.
Plaats reactie