Zwanger met dalende T4 én TSH

Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Kiek »

Stel je hebt een prachtig gezonde schildklierwerking, en je slikt dus geen levothyroxine.
Dan gebeurt het volgende.
Je wordt zwanger: je FT3 zakt iets en later wat sterker.
Als dat gebeurt dan gaat de TRH omhoog.
Dat heeft tot gevolg dat de TSH sterker wordt gestimuleerd en ook stijgt.
Deze stijging van TSH zet een gezonde schildklier aan om meer T4 af te scheiden.
Het setpoint bij deze gezonde schildkliervrouw zal een [!!] hogere FT4-waarde krijgen.

Gedurende de eerste drie maanden zwangerschap stijgt ook de hCG én de TBG.
De TBG neemt zoveel mogelijk FT4 mee om te transporteren en te binden.
Het hCG zorgt ervoor dat dat effect weer wordt gecompenseerd.
Bij een gezonde zwangere domineert dan weer het sterkere effect van de TBG en/of wordt het afgewisseld door de sterkere werking van de hCG.

Deze dans tussen hCG en TBG bereikt z'n maximum tussen de 10 en 12 weken.
Daarna zakken die niveaus langzamerhand tot het eind van de zwangerschap.

De FT3, die dus wat lager was, gaat zich weer herstellen na die 12 weken tot het oude niveau.
Dit herstel van de FT3 zorgt voor een lagere TRH, waardoor de TSH ook langzamerhand weer zakt.

In deze zelfde periode zullen deze vrouwen ook lagere waarden van de FT4 meemaken.
Dit heeft tot gevolg dat het set point FT4 weer terugschakelt naar pre-zwangerschapswaarden.

Als je afhankelijk bent van levothyroxine, is het best om die verhoging van de [!!] FT4 handmatig na te bootsen door verhoging van je levothyroxine. (Dat heb je al gedaan)
Vanaf een week of 12 blijft de TSH van de schildkliergezonden op een redelijk gelijk niveau.
Vrouwen die afhankelijk zijn van levothyroxine kunnen zorgen dat de TSH ook op zo'n redelijk niveau blijft, en niet te laag wordt. Dan zou je dus eventueel een beetje minder levothyroxine kunnen gebruiken.

Bij jou lijkt de FT4 tamelijk laag te blijven.
Heeft je lab een andere FT4-meetmethode aangeschaft?
Of ben je naar een ander lab gegaan?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Hallo Kiek,

Dank voor je zeer uitgebreide antwoord. Ik moest wel even googlen naar TBG en TRH ;), maar ik lijk het te begrijpen.

Mijn lab is hetzelfde gebleven en heeft ook geen andere meetmethode. Dat maakt mijn waarden nu redelijk onbegrijpelijk voor mij en mijn verloskundige. Ik heb niet het idee dat ik meer T4 nodig heb, want ik voel me redelijk op het randje van hyper.

Is er iets bij jouw weten wat die lage FT4 zou kunnen verklaren?
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Ik slik trouwens de ene dag 150mcg en de andere dag 175mcg. Ik ben me erg aan het inlezen en las dat dit ook wel eens zuke aparte waardes kan geven. Echter slikte ik mijn vorige zwangerschap ook om de dag andere hoeveelheden en dit ging zonder problemen.
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Dank voor je reactie! Jouw voorstel was inderdaad ook mijn idee. Zo is het in ieder geval stabiel wat ik inneem. Op de dagen dat ik 175mcg voel ik me ook licht hyper.

Waar die lage FT4 dan vandaan komt is me een raadsel. Die past zich geloof ik niet zo snel aan.

Morgenochtend weer bloed prikken en dan vrijdagmiddag de uitslag. Ik prik altijd nuchter zo vroeg mogelijk.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Kiek »

Het is best een verschil of je zonder en met levothyroxine laat prikken in de vroege ochtend.
Heb je het altijd zo gedaan? Ook voordat je zwanger was?

In de vroege ochtend is je FT4 het allerlaagst.
Je na-het-lab-geslikte-dosis stuwt je FT4 omhoog, en zal gedurende de volgende 24 uur niet lager worden dan de 14 pmol/l die het lab gemiddeld bij je meet.
Ik ben benieuwd naar je volgende waarden!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Hoi Kiek,

Ja ik prik altijd nuchter, zonder levothyroxine, zo vroeg mogelijk in de ochtend. Tijdens mijn vorige zwangerschappen en ook daartussen heb ik dat altijd zo gedaan. Zo kan ik mijn waarden goed met elkaar vergelijken.

Goed om te weten dat mijn FT4 in ieder geval de afgelopen weken niet lager is gezakt dan 13/14. Ik ben in ieder geval nog verre van de gevarenzone.

Ik laat hier mijn nieuwe waarden zeker weten! Bedankt weer :)
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Hallo!

Ik heb inmiddels mijn waarden: TSH 0.37 en FT4 12. Beide nog verder gezakt dus.
De huisarts maakt zich geen zorgen, maar belt morgen met de internist voor advies.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Kiek »

Je TSH is prettig laag, Bubbel.
Blijkbaar voldoet de hoogte van je FT4 dus wel.
En zijn je schildklierhormoonverhoudingen in je lijf zich aan het herstellen van de giga-veranderingen , zoals in het begin van je zwangerschap plaatvond.

Wie weet heb je nu nog een hoog niveau van TBG (binders) in je lijf, waardoor de vrije fractie van de T4 zich wat lager toont?
De weg naar normalisatie van TBG, het effect en de intensiteit verschilt per zwangere.

Ik hoop dat je je goed voelt!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Wat fijn, Kiek, dat je reageert. Daar hoopte ik al op.

Mijn huisarts zegt hetzelfde als jij wb de TSH; blijkbaar heb ik voldoende T4 in mijn lijf. Hij vroeg ook naar mijn zicht en of ik hoofdpijn heb. Dat is allemaal in orde. Hij zal doelen op een probleem met de hypofyse. Daar heb ik zelf ook over gelezen. Ik heb alleen echt geen klachten, ik voel me juist best goed. Wel wat vermoeid, maar ik ben 26 weken zwanger in combinatie met twee kinderen. Waarvan de oudste ook de nodige medische problemen heeft en dat me erg bezighoud. Maar zeker niet de hypo-vermoeidheid. Het gevoel dat je niet van de bank op kan staan, aan je bed ligt vastgenageld of al kan huilen bij het idee dat je een sociale verplichting hebt.. nee dat heb ik nu niet.

Ik hoop dat wat je zegt klopt; dat de TBG nog hoog is en dat de lage FT4 daar een gevolg van is. In mijn vorige zwangerschappen heb ik dit niet gehad, maar misschien kan dit ook per zwangerschap verschillen. Ik draag nu een meisje en de vorige keren waren het jongens. Voor zover dat een verschil kan maken.

Ik zal de mening van de internist hier ook delen. De huisarts hoopt mij vandaag te bellen en anders wordt het maandag, zei hij.
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Zwanger met dalende T4 én TSH

Bericht door Bubbel28 »

Hallo!

Inmiddels ben ik gebeld door de huisarts. Hij heeft met een endocrinoloog gesproken. Deze zegt zich geen zorgen te maken en wijt de afwijkende waarden aan zwangerschapshormonen (en het gevolg hiervan denk ik..). Ik moet nu om de 3 weken bloed prikken de rest van mijn zwangerschap en ook erna. Het was trouwens wel van belang dat ik Hashimoto heb en geen Graves.

Mocht mijn FT4 verder dalen, dan moet ik ophogen naar dagelijks 175mcg.
Plaats reactie