Draakje stelt zich voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Draakje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2018, 18:19

Draakje stelt zich voor

Bericht door Draakje »

Hoi
Ik ben Draakje,55 en beginnend schildkliercollega.Zoals bijna iedereen waarvan ik de stukjes lees,heb ik ook een waslijst klachten waarvan mijn huisarts zegt dat het de stress wel zal zijn.Het valt wel mee,zoek het maar uit! Iemand tips?Dit is ook geen leven.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mijzelf voorstellen

Bericht door Teun »

Welkom Draakje
Ik neem juist aan dat je al bloed hebt geprikt en hier afwijkingen in zijn gevonden als je zegt dat je een schildkliercollega bent of lotgenoot. Wat waren je waardes en heb je een te snel of te langzaam werkend? Of zit je er net tegenaan.
Ben je gestart met medicatie etc. Zonder meer informatie zou ik je geen advies of ondersteuning kunnen geven. Het maakt namelijk wel een groot verschil.
Ook andere tekorten kunnen een groot aantal dezelfde klachten geven zoals vit. D vitamine B12. Dit kan oook in je bloed bepaald worden. Ben benieuwd in ieder geval sterkte.
Draakje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2018, 18:19

Re: Mijzelf voorstellen

Bericht door Draakje »

Hoi allemaal,
Ik heb idd al twee keer bloed laten prikken,de eerste keer TSH 8,2 en T4 ook niet helemaal goed,ik kreeg levothyroxine100 teva,6 weken geslikt en alles waarvoor ik naar de dokter gegaan was,werd twee keer zo erg.tweede keer was de TSH 3,9 en de T4 werd niet gemeld.Dokter was tevreden maar ik niet,ik merkte geen verbetering van de klachten.Het ergste is dat ik geen evenwichtsgevoel meer lijk te hebben en dat komt heel zeker niet van de stress,ik ben een behoorlijke tobber en wat daar de gevolgen van zijn ,weet ik onderhand wel.Dus terug naar de dokter die ferm op het standpunt bleef staan dat het niet aan de pillen lag en dat ik het maar met mijn therapeute moet regelen.Ik houd me aan de voorschriften(nuchter slikken enz)maar ze wil niet eens een andere dosis proberen,,ik heb gelezen dat 10% onduidelijke restklachten blijft houden,ook als ze goed ingesteld zijn,een fijn vooruitzicht!Ik denk over een andere huisarts maar dat is ook niet zo simpel.Zelfs klachten die ik eerst niet had,beginnen nu(traanzakjes,schildklierzwembandje terwijl ik 56 kilo weeg)Dat opgejaagde zou wel stress kunnen zijn,maar het voelt toch anders,wie weet hier iets op?
Groet Draakje
Draakje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2018, 18:19

Re: Mijzelf voorstellen

Bericht door Draakje »

P.s:Ik had ook een vitamine D gebrek maar daar heb ik extra D voor en ik loop(zwalk)al maanden in de zon.
Draakje
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijzelf voorstellen

Bericht door Kiek »

Draakje, welkom!

Natuurlijk voel je je nog niet goed met een TSH van 3.9 mU/l.
Het valt wel binnen de normaalwaarden, maar een TSH van 0.5 mU/l valt er ook nog in.
En tussen die 0.5 en 3.9 zit een enorm groot gebied aan mogelijkheden van de FT4.

Het aardige is dat een van die mogelijkheden van FT4 speciaal bij jou past.
Hier is dus wat aan te doen.

Zorg dat je vanaf de volgende keer ook je FT4 laat bepalen.
Zonder FT4 ben je een blinde in schildklierland.
Want juist daarvan heb je een tekort, en daarom slik je levothyroxine (=T4).
Bij je FT4 past bij jou een bepaald niveau van TSH.
Dat niveau verschilt per individu.
De samenwerking van FT4/TSH is aangeboren.

Misschien hoef je je huisarts niet in te ruilen.
Lees wel veel over schildklieren, en in het bijzonder over TSH's en FT4's.
Een prima werkende schildklier (FT4) wordt bestuurd door de TSH (stimulator van je schildklier).
Een te lage FT4 vraagt om een hogere TSH.
Als je FT4 de juiste hoogte heeft, verlaagt de TSH naar het bij jou passende niveau.
De niveaus van deze samenwerking verschilt bij ieder mens.

Ik heb een app waarmee je dit wisselpunt kunt berekenen.
Het is een streefwaarde.
Misschien is het wat voor je.

Dus altijd een TSH met de FT4.

Succes!
Kiek

PS.
Je omschrijft het beeldend dat je last hebt van traanzakjes en schildklierzwembandjes!
Volgens mij is het niet afhankelijk van je schildklierhormoonniveau.
Wel van de zwaartekracht...
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Draakje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2018, 18:19

Re: Mijzelf voorstellen

Bericht door Draakje »

Hoi
Kiek,Ik snap dat je dat zegt en ik moest er ook wel om lachen maar b.v. die traanzakjes beginnen echt nu pas op te komen,je houdt wat meer vocht vast,dat weet ik,en misschien denk ik ook wel dat alles aan de klier te danken is, dat kan best.Ik zal voortaan T4 opvragen,ik meen dat het 13,zoveel was maar dat weet ik niet zeker meer.Iig bedankt voor jullie reacties,ik ga dapper door.
Groet D.
Draakje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2018, 18:19

Re: Mijzelf voorstellen

Bericht door Draakje »

Hoi BB0011XX,,
Klacht 1 is dat ik mijn evenwicht niet lijk te kunnen bewaren en verder voel ik me enorm overprikkeld, een deel daarvan zal wel stress zijn maar sinds ik aan het hormoon ben,verandert er niks..Ik ben naar de dokter gegaan omdat ik zo duizelig was en ik ben nu nog duizeliger,ik loop tegenwoordig met een soort Donald Duckpas en dan is het nog uitkijken.Ik heb het potentiele lijstje klachten doorgekeken en in het begin snapte ik niet dat ik dat niet had(b.v.niet kouwelijk),de huisarts heeft uitgelegd dat het lichaam een voorraadje T4 aanmaakt en dat ik daar waarschijnlijk nog net op aan het teren was,dat kan natuurlijk maar het lijkt wel of het klachtelijstje zich begint te nestelen.Uiteraard moet ik geen spoken gaan zien en dat probeer ik ook maar toch...Blij met alle input.
Groet D.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mijzelf voorstellen

Bericht door Teun »

Draakje ik herken het slechter gaan voelen na de start medicatie heel erg goed, je ongeloof dat het goed komt snap ik ook, maar geloof me het komt goed.
De levothyroxide die je slikt is geen wondermiddel die er ineens voor zorgt dat alles in een mum van tijd goed is. Het heeft echt veel tijd nodig. Je lichaam moet ook wennen aan ineens weer hormonen in het lichaam die het niet gewend is. Langzaam maar zeker zal het beter worden, je bent nog maar net bezig? Geef het dan ook die tijd.

Wat de klachten betrefd, niet iedereen heeft de klachten die beschreven staan, ik was alleen heel erg moe, de andere klachten zoals hartkloppingen en afvallen hoort veel meer bij de hyper. Duizeligheid was uiteindelijk de reden om naar de huisarts te stappen, daar kwam tot grote verbazing een flinke hypothyreoidie uit.
En ja het heeft heel erg lang geduurd voordat ik het gevoel had dat het weer op de goede weg zat. Maar het komt goed al dan niet op je oude niveau maar wel veel beter dan het nu is.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mijzelf voorstellen

Bericht door mamavan2 »

Elk lichaam reageert anders. Zoals je aan mijn waardes in mijn onderschrift kunt zien, waren deze behoorlijk afwijkend. Toch heb ik geen last gehad van bijvoorbeeld het koud hebben, hartproblemen of stemmingsproblemen.
Zet je waardes hier maar eens op een rijtje als je wilt. Dan kan er met je meegekeken worden. In ieder geval sterkte!
Draakje
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2018, 18:19

Re: Mijzelf voorstellen

Bericht door Draakje »

Hoi Teun,
Dat is bemoedigend.Blij dat ik dit forum gevonden heb,het is alsof er een beetje op me gepast wordt,dat is fijn!
Groet Draakje
Plaats reactie