Sterk wisselende TSH-waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
evita16
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2018, 16:06

Sterk wisselende TSH-waarden

Bericht door evita16 »

Ik kamp al sinds meer dan een jaar met ernstige vermoeidheid. Hoewel ik 's nachts goed en zeker voldoende slaap, raak ik 's morgens niet op gang en blijf ik ook overdag suf, uitgeput, energieloos. Het lijkt vaak alsof ik alles in een soort 'waas' beleef. Ik heb moeite om me te concentreren en doe vaak ook overdag nog een dutje. Soms lijk ik er tegen de avond wel een beetje door te komen. Ik heb me nooit depressief gevoeld, al raak ik de laatste tijd wel vaker angstig en moedeloos, omdat er geen oorzaak voor die vermoeidheid gevonden wordt en ze maar blijft aanslepen. Ik kan hierdoor ook al een tijdje niet meer full-time werken.

Omwille van mijn vermoeidheidsklachten (en een hormonale disbalans, zie verder), werden mijn TSH-waarden al verschillende keren getest. Het eerste onderzoek leverde een TSH van 3.45 op, maar bij normale FT3- en FT4-waarden. Bij latere bloedonderzoeken waren de TSH-waardes perfect normaal, tussen 0.88 en 1.83, zodus werd geconcludeerd dat er zeker niets met mijn schildklier aan de hand was. Dat was in de periode dat ik herhaaldelijk hardnekkige keelontstekingen had.

Bij een recent bloedonderzoek (de eerste keer nuchter, 's smorgens) was mijn TSH-waarde ineens echter 7.6, hoewel nog steeds met normale FT3- en FT4-waarden, het is te zeggen: mijn FT3 was in feite zelfs licht verhoogd. Hoewel er geen verklaring was voor de hoge FT3-waarde, werd een behandeling met schildklierhormonen gesuggereerd. Bij een controle, vooraleer deze behandeling op te starten, (weliswaar niet nuchter, in de namiddag) werd echter een TSH van 2.6 vastgesteld. Bovendien werd er geen anti-TPO aangetroffen. Dus: geen schildklierhormoonbehandeling, maar er is geen verklaring voor het feit dat mijn TSH-waarde op zo'n korte tijd van 7.6 terug naar 2.6 gedaald was. Wel was de test in een ander labo uitgevoerd. De TSH van 2.6 vond de endocrinologe voor mijn jonge leeftijd toch ietwat aan de hoge kant, dus ze stelde wel voor om dit toch te blijven opvolgen.

Ziet iemand mogelijke verklaringen voor deze sterk wisselende TSH-waarden? Ligt dit aan het tijdstip van de dag, aan de labotesten zelf, of kunnen er nog andere factoren meespelen? Zou er alsnog iets met de schildklier aan de hand kunnen zijn? Ik vind nergens iets terug over een verhoogde TSH-waarde in combinatie met een hoge FT3-waarde. Ik heb wel huid- en darmklachten en in mindere mate spierpijn, maar het is vooral de vermoeidheid/uitputting die voorop staat bij mij. In een recent uitgebreid bloedonderzoek en een suikertest kwamen nog te hoge transcortine, een licht gestoorde glucosetolerantie, een hoge cholesterol en te hoge triglyceriden aan het licht. Met een BMI van rond de 19-20 ben ik weliswaar helemaal niet zwaarlijvig (al ben ik de laatste maanden nu wel zo'n 4 kilo aangekomen). In alle bloedonderzoeken waren mijn vitamines (ook vitamine B12) en mineralen OK. Omdat ik mijn maandstonden niet meer kreeg na het stoppen met de pil, werd gedacht aan PCOS (hoewel dus geen overgewicht, geen hirsutisme, voorheen nooit menstruatieproblemen). Testosteron lag nét boven de referentiewaarde. Zou dit ook door een probleem met de schildklier veroorzaakt kunnen worden? Tot slot heb ik ook een positieve ANF en ANCA maar werd geen systeemziekte gediagnosticeerd.
ivan
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 feb 2018, 16:30

Re: Sterk wisselende TSH-waarden

Bericht door ivan »

Over welke periode is geprikt? In maanden. Arbitrair zie je sommige endo's tot aan TSH soms niks doen als er geen antistoffen worden gevonden.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Sterk wisselende TSH-waarden

Bericht door Teun »

Ik kan je geen antwoord geven op je vraag maar ik denk dat het zeker de moeite waard is om over enkele weken nogmaals zo vroeg mogelijk je tsh en ft4 te laten controleren.
Waarom is een tsh van 2,6 volgens jou endocrinoloog aan de hoge kant als je geen hormonen gebruikt. Vind dit een vreemde conclusie. Bij een gezond iemand is de tsh bij de meeste laboratoria tussen de 0,4 en 4 en dat is echt normaal. Alleen bij levo gebruikers willen ze deze over het algemeen lager hebben.
Hoe was je ft4? Deze is samen met de tsh de belangrijkste waarde om te diagnostiseren. Een anti tpo zegt alleen iets over het al dan niet hebben van autoimmuun aandoening. En is sommige situaties is een verhoging hiervan niet verklaarbaar dus dat deze negatief is zegt ook niets.
Lonneke1972
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:31

Re: Sterk wisselende TSH-waarden

Bericht door Lonneke1972 »

Bij een bezoek aan de internist in mei van 2017 (voor een heel andere materie dan de schildklier, want dat speelde toen nog niet) is bij mij o.a. ook de tsh en Ft4 geprikt. Mijn TSH was toen 3.1 en ook die internist gebruikte de zin: de TSH had ik liever wat lager gezien, maar
hij is nog binnen de marges. Ik denk dat er internisten zijn die de bandbreedte ook voor gezonde dames en heren liever wat smaller zouden zien dan dat hij nu gehanteerd wordt..
[size=85]17-02-2018 TSH 5.8 Ft4 14.3 T3 5.8 (diagnose, niet nuchter)
23-03-2018 TSH 3.2 Ft4 15.2 (25 mcg Teva)
20-05-2018 TSH 3.2 Ft4 15.5 (50 mcg Teva)
29-06-2018 TSH 1.8 Ft4 15.8 (75 mcg Teva)
06-09-2018 TSH 1.3 Ft4 17.2 (87,5 mcg Teva)
[/size]
frankasd1051
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2014, 00:30
Locatie: amsterdam

Re: Sterk wisselende TSH-waarden

Bericht door frankasd1051 »

Mijn TSH was 0,4 en er brak paniek uit. Een hyper.... Maar mijn nieuwe jeugdige endocrinoloog dacht daar heel anders over.
Zijn marge is 0,4 tot 2.
EN daar ben ik erg blij mee, op 0,4 en een t4 van 26 heb ik het gevoel dat ik weer leef!
Plaats reactie