voorstellen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

voorstellen

Bericht door Helena »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en vraag me af of ik, (nog) zonder medicijnen, ook een setpoint kan laten bepalen. Vanaf 17-10-2017 weet ik dat mijn TSH verhoogd is. Ik had allerlei klachten die met een trage schildklier te maken kunnen hebben. De huisarts vindt het voldoende mijn waarden te 'vervolgen', momenteel 3 maandelijks Hij denkt dat het wel weer zal herstellen. Ik slik dus geen medicatie. Wel ben ik onder behandeling gegaan bij een orthomoleculair therapeut. Zij heeft ervoor gezorgd dat er anti-TPO is bepaald: 282. Te hoog dus. Mogelijk Hashimoto. Veel klachten van maag, darmen en de gewichtstoename zijn door andere voeding verdwenen, de vermoeidheid blijft echter, de droge huid en soms toch weer obstipatie. Ik kom de ochtend op het werk goed tot redelijk goed door. De middag is vaak zwaar en heb ik last van zware oogleden en traagheid, vooral bij veel computerwerk. De lange wandelingen die ik vaak maakte zitten er momenteel niet in. Ik probeer wel te blijven bewegen overigens. Ik vraag me af of ik dit ooit zonder medicatie ga redden. Kan het zo zijn dat mijn beste FT4 hoger ligt dan tot nu toe? En zakt de TSH uit zichzelf wel weer als de FT4 op peil is. Of gaat dit jaren duren? Of gewoon niet!? Ik ben nieuwsgierig naar mijn setpoint waarden, ook voor een evt. overleg met de huisarts. Zou dit voor me uitgezocht kunnen worden of kan dit alleen als je medicatie gebruikt?

Mijn schildklierwaarden tot nu toe, in de ochtend geprikt, tussen 8 en 12 uur, TSH en FT4:

17-10-2017 5.20 15.0
01-12-2017 5.20 14.5
19-01-2018 5.00 13.2
10-04-2018 7.00 13.0 (plm. 8:00 uur)
18-04-2018 7.00 15.2
24-07-2018 7.40 15.1 (plm. 8:00 uur)

Alvast mijn dank.

Groet, Helena
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo Helena,


Hieronder het plaatje van je waarden.
Die waarden kloppen niet.
Er kan ook geen curve gemaakt worden.
Ze vormen een abnormaal patroon.

Het zijn dus vreemde cijfers.
Of een raar laboratorium?
In welk ziekenhuis wordt dit geprikt?

Prettige avond,
Kiek
Bijlagen
HelenaJuli2018.jpg
HelenaJuli2018.jpg (31.03 KiB) 1310 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: voorstellen

Bericht door Teun »

Even een vraagje Kiek, hoe kunnen de waardes nu allemaal niet kloppen. Ik heb weleens ervaren en gezien dat het een keertje of 2 keer niet klopt, maar allemaal niet kloppen, weet jij hoe dat kan? Zou het anders zijn als het in een ander lab. geprikt wordt?
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: voorstellen

Bericht door Helena »

Hallo Kiek,

Vreemd dat het niet klopt en wat klopt er dan niet? Dit is geprikt en bepaald in de Isalaklinieken, Zwolle. Ik hoop dat je een verklaring hebt. Is het vreemd omdat er geen patroon te ontdekken is en wat moet ik er nu mee? Kan het ook zijn dat door mijn licht verminderde nierfunctie schildklierwaarden niet goed gemeten kunnen worden? Er schijnt een onderzoek te zijn waarbij dit naar voren kwam. Zegt je het verband tussen schildklierwaarden en nierfuncties iets? Ik hoop alsnog iets wijzer te worden.

Groet, Helena
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo Helena, en hallo Teun,

Je vraag om een set point in dit verband (nooit behandeld, niets bekend, niets reguliers) is origineel.
Helaas is er in je cijfers geen samenhangend patroon te vinden.

De fysiologie toont een vast en individueel model van stijgende TSH met dalende FT4, en een dalende TSH bij een stijgende FT4.
De individuele wijze van die werking van de twee variabelen (FT4/TSH) wordt uitgezocht met de set point-app.

Op het eerste gezicht zie je onmiddellijk dat je 6 setjes met waarden niet het normale patroon volgen.
Misschien is er iets anders aan de hand.
Schildklierhormonen zijn vatbaar voor de invloed van vele stofjes.
Je bezoeken aan de orthomoleculaire therapeut doen vermoeden dat je supplementen gebruikt.
Zouden deze supplementen invloed kunnen hebben op de hoogte van de FT4? (zie onderaan)

Een laboratorium is niet onfeilbaar.
En een juiste bepaling van de FT4 is reuze moeilijk, zo is in de literatuur te lezen.
De meetproblemen zijn wereldwijd bekend.
Er bestaan internationale commissies die zich uitsluitend met de FT4 bezighouden.
En het ene lab is wat dat betreft nauwkeuriger dan het andere lab.

Over nierfuncties weet ik niets. Evenmin de invloed daarvan op de schildklier.
Graag leer ik in dit verband iets over de invloed van een foute nierfunctie.
Welk onderzoek bedoel je?

Vriendelijke groet,
Kiek

- Over invloed van omgeving en stoffen op de schildklierfunctie:
http://www.thyroidmanager.org/chapter/e ... -function/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: voorstellen

Bericht door Helena »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je uiteenzetting.

Het is inderdaad waar: je hebt een stijgende TSH met dalende FT4 of een dalende TSH bij een stijgende FT4. Ik zie het kromme bij mijn resultaten.

Met supplementen ben ik begonnen op 23-02-2018. Daarvoor heb ik geen supplementen of medicatie geslikt. De eerste 3 setjes getallen zijn dan niet beïnvloed. Je artikel moet ik nog lezen maar ik hoor meer dat supplementen ook averechts kunnen werken op de schildklier of (in dit geval wellicht) de meting van de FT4. Ik ga erover lezen. Als dit zo is, is het getal van mijn laatste FT4-en niet goed; vanaf april 2018.
Of het ligt aan de (on)betrouwbaarheid van de lab. meting.

Lab TSH: TSH 5.2 en 5.0 zijn misschien nog als 'duplo's' te beschouwen. De huisartsen noemen de stijging van 5 naar 7 (en nu 7.4) echter ook stabiel. Dat staat zo in hun richtlijn, weet ik. Is dit echt stabiel? Hij loopt toch alleen maar op?

Het artikel dat ik las: https://www.niernieuws.nl/?artid=7298 (en ook) https://www.niernieuws.nl/?artid=6425&loc=&cat=ln
Er staat o.a. in: "Inmiddels is duidelijk dat er een relatie is tussen een verminderde eGFR (nierfiltratiesnelheid) en hypothyreoïdie." Verder staat er dat bij een subklinische hypothyreoïdie en een normaal tot licht verminderde nierfunctie patiënten baat kunnen hebben bij levothyroxine. Dit zou de TSH kunnen terugbrengen tot een normale waarde en tegelijk de nierfunctie verbeteren. In dat geval zou mijn TSH uit de pas lopen.

Fijne avond.

Groet, Helena
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door laura »

hallo helena,

Welke supplementen slik je?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo Helena,

Dank je voor dit leerzame gesnuffel op niergebied!
Ik had nog nooit stilgestaan bij dit superbelangrijk orgaan.

Via je eerste verwijzing naar Niernieuws kwam ik terecht bij
https://academic.oup.com/ndt/article/30/2/282/2337635
Dit onderzoek is jammer genoeg niet zo erg specifiek. Dat maakt het moeilijk om conclusies te trekken.

De auteurs schrijven dan ook:
The observational nature of our study cannot establish a causal relationship between decreased eGFR and hypothyroidism.

Gerard Kok (Niernieuws) beschrijft het zo:
ook voor patiënten met ernstiger nierproblemen blijkt een lagere eGFR verband te houden met een grotere kans op hypothyreoïdie.

Het woordje blijkt lijkt dan niet juist. Zonder de b is het maximaal beter.
Natuurlijk is meer aandacht voor dit onderwerp belangrijk.

Misschien triggert een slechte nierfunctie de schildklierwerking als gevolg van een effect dat men het nonthyroidal-illness-syndrome noemt (NIS). Dan verhoogt de TSH. Vroeger opperde men dat het een soort bescherming was, door het metabolisme op een lager pitje te zetten. Men ziet dit ook soms bij ernstig zieke IC-mensen. Hoe men dit fenomeen vandaag de dag verklaart heb ik niet meer bijgehouden.

Maar ik heb heus nog nauwelijks idee wat eGFR is. En welke invloeden van belang zijn op de nierfiltratiesnelheid.
EGFR lijkt me een individuele weergave van de nierfunctie.
Dat geldt in ieder geval voor de TSH/FT4-relatie.
Per mens reageert de TSH verschillend op eenzelfde hoogte van FT4.

Het zou dan interessant zijn om te weten in welke mate een hypothyreoidie invloed heeft op de eGFR.
Dus: ik heb een TSH van 10 mU/l met een eGFR van zoveel. Wat is mijn eGFR bij een lagere TSH?
Op uiterst individueel niveau.
En niet uit de pot met bij elkaar gehusselde waarden van alle polipatiënten die niets met mij te maken hebben. Dat maakt het altijd weer duister.

Misschien op initiatief voor een groep nierpatiënten?
Niet als geldbron, maar als medewerkers.

Om terug te komen op je vraag naar je set point: ik heb je waarden doorgestuurd naar mensen die verder kijken dan mijn neus lang is. Maar ook daar kunnen ze helaas niet veel op dit gebied met je groep labuitslagen.
Wie weet lukt het wel met meer waarden.

Als je weer TSH/FT4 laat prikken: a l t i j d zelfde tijd, zelfde lab, want zelfde omstandigheden.

Tot een volgende!
Kiek

Aanv.: ik kom net een artikel tegen van het LUMC uit 2014 waarin de relatie van chronische nierziekten en het voorkomen van een schildklierafwijking wordt onderzocht bij de oudste ouderen. Ze vinden geen relatie bij deze groep. https://academic.oup.com/jcem/article/99/8/2689/2537781
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: voorstellen

Bericht door Helena »

Hallo Laura,

De supplementen die ik momenteel slik:

vanaf februari: Oligoplant fucus (net vandaag opgemaakt; voor de schildklier, alg)
(vanaf febr. tot eind april: Oligoplant Cynara, Juniperus en Vaccinium)
vanaf 1 mei: Epigenar Vit D3 en K2 druppels
vanaf 22 mei: Merk Sanacore: Methylcobalamine 10.000 mcg, Merk Sanacore: Adenosylcobalamine 10.000 mcg, Merk Sanacore: folaat 400 mcg
vanaf 1/2 juni: ADHS biotics (dit heb ik tot aan 1/2 juni geslikt: Cytozyme, Bio Rhodiola en Ashwaganda)(alles voor de bijnieren)
vanaf 1/2 juni: Oligoplant Prunus (i.v.m. laag ijzer)

Als je iets ziet wat kan hinderen, hoor ik het graag.

Groet,

Helena
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: voorstellen

Bericht door Helena »

Hallo Kiek,

Dankjewel voor je spitwerk! Interessant om te lezen. De eGFR is inderdaad een individuele waarde.

Een aantal TSH's opeenvolgend: 5.2 - 5.0 - 7.0 - 7.4
'Bijbehorende' eGFR waarden: 50 - 56 - 54 - 51 (hij moet voor mijn leeftijd nu > 51 zijn).
De kreatinine in bloed moet onder de 90 zijn. Deze was resp. 100 - 91 - 94 - 98.
Vervolgonderzoek liet zien dat ik geen eiwit in urine heb en geen hoge bloeddruk; eerder wat laag. Gelukkig maar!

Ik ben na de eerste afwijkende nier-waarde wel meer gaan drinken en de waarde erna was flink verbeterd. Ik dacht dat het nu voorbij was met de iets verminderde nierfunctie; minimaal 2L water/thee drinken per dag en klaar. Dat blijkt niet zo te zijn.

Maandag spreek ik de huisarts over mijn uitslagen en zal ik het ook vragen. Omdat ik mijn licht verminderde nierfunctie niet zo goed begrijp, dacht ik aan een link met de schildklier en heb ik ge-Googled. Maar misschien heeft het ook niks met elkaar van doen. We wachten af.

Ik wil me voortaan inderdaad telkens om 8 uur laten prikken.

Groet,

Helena
Plaats reactie