Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Hieronder een kort berichtje over de komst van de nieuwe Euthyrox.

NIEUWE EUTHYROX:

Wanneer?
Nog onbekend.
In Frankrijk is de voorraad oude Euthyrox per 1 januari 2019 opperdepop.
Voor Nederland zal het ook zo ongeveer die tijd worden.
Misschien dit najaar, of ook per 1 januari 2019.

Wat verandert er?
De nieuwe pil heeft een nieuwe hulpstof.
Daarmee zijn het gloednieuwe pillen geworden.
Men tracht hiermee de bewaarhalfwaardetijd te verlengen.
Want lange bewaartijden op de plank in de kast zorgen voor afname van de werkzame T4.
Dat komt door de invloeden van de bewaaromgeving, zoals vocht en temperatuur.
De reactie op de hulpstof is persoonlijk.

En verder verandert er niets?
Euthyrox NF (Nieuwe Formule) is een nieuwe pil.
Net zo nieuw als een pil uit een andere fabriek.

Als de bewaartijd daadwerkelijk verbetert, dan zal de pil minder snel degraderen.
En afhankelijk van de verstreken tijd kan de nieuwe pil dus minder 'verzwakt' zijn.

Omwisseling naar de nieuwe Euthyrox NF betekent in ieder geval opnieuw je waarden FT4/TSH checken.
Doe dat vlak voor je wisseling én na gebruik van 6 weken op dezelfde dosis nieuwe Euthyrox NF.

In Frankrijk zijn de nieuwe pillen al op de markt.
De discussies, de zo terechte woede en de daaropvolgende juridische acties in Frankrijk hebben vooral te maken met de onbeschaamde en onvoorbereide overval van Merck, de producent.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door laura »

Levothyrox : lancement de la nouvelle formule en Europe en 2019
Paris Match | Publié le 26/07/2018 à 18h31
La Rédaction avec AFP

La nouvelle formule du Levothyrox devrait être lancée dans 21 pays de l'UE à partir de 2019.

Le laboratoire Merck prévoit de lancer la nouvelle formule du Levothyrox dans 21 pays de l'UE à partir de 2019, après un «avis positif» des instances sanitaires européennes, a-t-il annoncé jeudi. «La procédure européenne d'évaluation approfondie a abouti à un avis positif pour l'introduction de la nouvelle formule du Levothyrox dans les 21 États-membres concernés», a indiqué dans un communiqué le laboratoire allemand. En France, le premier pays où elle a été introduite, au printemps 2017, la nouvelle formule de ce médicament pour la thyroïde a suscité une vive polémique. Des patients l'accusent d'avoir provoqué une vague d'effets secondaires (fatigue, maux de tête, insomnie, vertiges, douleurs articulaires et musculaires et chute de cheveux). «Merck va continuer de surveiller et d'examiner l'expérience des patients avec la nouvelle formule sur les marchés sur lesquels elle va être lancée», a assuré le laboratoire.

Merck a indiqué s'être «déjà conformé à toutes les étapes obligatoires requises par les autorités sanitaires locales pour lancer la nouvelle formule». Selon le laboratoire, l'avis positif a été rendu le 18 juillet par le BfArM, l'Institut fédéral allemand pour les médicaments et dispositifs médicaux. Il avait été "chargé du processus d'approbation et de la vérification des données" par l'Agence européenne du médicament (EMA). «Les approbations nationales seront délivrées à la suite de cette recommandation», a précisé Merck. Cette procédure européenne concerne 21 des 28 pays de l'UE. «Après les autorisations nationales respectives, nous prévoyons de lancer la nouvelle formulation (...) dans les 21 pays à partir de 2019», a ajouté Merck, selon qui «le lancement en Allemagne est prévu pour le premier semestre».
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Merck heeft de stopzetting van de productie van de oude Euthyrox bepaald op 31 december 2018.

Dit staat als extra info in de uitspraak van het Franse gerechtshof. De Franse patiëntengroep eiste het behoud van de oude Euthyrox. Deze eis werd verworpen. Zo heet dat juridisch, geloof ik.
De link staat ergens op de vorige bladzijde.

Dan is het nog een kwestie van het opmaken van al die oude Europese doosjes.
En de nieuwe pillenmachines zullen vervolgens op volle toeren draaien.
Misschien wel met een kortere bewaartijd.....
Want het slapper worden van de T4 in die pillen door het bewaren was reden van deze miserie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Hallo Kiek,
Kiek schreef: 02 aug 2018, 18:34 Misschien wel met een kortere bewaartijd.....
Waarom zou het nu opeens weer een kortere bewaartijd hebben??
Laatst gewijzigd door Gast1 op 03 aug 2018, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Beste Mark,

Je mag me best aanspreken met m'n naam als je mij wilt adresseren.
Het schijnt dat de huidige pillenmalheur van de fabrikanten veroorzaakt is door de eis van de EMA en hun aanhangers en hun financiers om de pil langer houdbaar te maken.
Dat wil zeggen dat de hoeveelheid T4 in de pillen een langere bewaar-halfwaardetijd krijgt.
Uit onderzoek blijkt immers dat vocht en temperatuur de bepalende omstandigheden zijn voor het ontstaan van degradatie tijdens het bewaren.

En dan denk ik: als ik een winkeltje zou hebben met die pillen, dan schuif ik de vervaldatum naar voren.
Dus een kortere bewaartijd. Ik hoef niets te doen, terwijl zo al een deel van het probleem opgelost is.
Probleem verschoven naar de apothekers.

Goedkoop, hè?

Vriendelijke groet,
en alvast een prettige vakantie!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Hoi Kiek,

Ik begrijp het nog steeds niet. Niet wat er slecht is aan een langere bewaartijd, niet wat daar mis mee kan gaan en niet hoe daar voor ons nadelen aan kunnen zitten.

Ik denk: zolang een beetje duidelijk is hoeveel levothyroxine pillen er het komende half jaar/jaar te slijten vallen in land X, produceert Merck grosso modo een veilige voorraad. En vindt die z'n weg naar apotheken.

Dat doen ze nu ook al, verandert dus niks. Mijnsinziens dan.

Als dan de fabriek in de lucht vliegt, zijn is de voorraad pillen langer houdbaar en is er meer tijd die fabriek op te bouwen. Als de reserve voorraad ten minste niet te klein is. En we alles een beetje netjes verdelen.

Enfin, uit het Thyrax-verhaal lees ik al dat ze te laat nog geprobeerd hebben extra voorraad te maken. Thyrax heeft volgens mij sowieso al niet zo'n lange houdbaarheid in vergelijking met andere merken. Als ze bij Aspen eerder extra voorraad hadden laten maken, was hele drama misschien voorkomen, al speelde de houdbaarheid ook dan wel een rol.

Nu komen er pillen met een (waarschijnlijk) langere houdbaarheid, is het weer niet goed.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Joh Mark,

Ik heb natuurlijk geen farmawinkeltje.
Als het de farma gaat om pillen te leveren die niet gedegradeerd zijn, dan schuif je eerst de vervaldatum naar voren. Net als bij eten. Je gooit het eerder weg. Dat zou ik doen.

Ik heb dus mijn fantasie over hoe zo'n fabriek werkt, met voorop de belangenafdeling, de juridische en marketingclubs, en een heel eind verder volgen de productie en de ontwikkeling.

Onze ideeën hoeven niet samen te vallen.
Jij hebt een onwaarschijnlijk groot vertrouwen in dit soort organisaties.
Als ons gesprek maar constructief en kritisch blijft.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Hoi Kiek,

Ik heb geen ongebreideld vertrouwen in bedrijven, maar ik weiger om bij alles eerst en vooral het negatieve te zien en altijd maar van het negatieve uit te gaan. En daar lijkt het nu op, niet voor het eerst.

En het goede in deze is dan bijvoorbeeld betere houdbaarheid, niet "er verandert niets".
Want ja, ieder verandering heeft impact. Laten we vooral dáár mensen over informeren. Maar als we niets meer mogen veranderen (of het nou beter wordt of niet), slikten we nu nog gemalen varkensklier. Of zaten we allemaal vast aan "de Thyrax", met z'n allergische indigotine of de rode kleurstof met jodium.

Verder denk ik dat de meeste mensen bij een farmeceutisch bedrijf, zelfs op management niveau, niet dagelijks naar hun werk gaan met het idee, laten we de mensen weer eens lekker te grazen nemen.

En weet je, we zijn er zelf natuurlijk net zo goed enigszins debet aan: alles moet goedkoop, goedkoper, goedkoopst. Behalve dan ons salaris natuurlijk.

En natuurlijk zijn er soms uitwassen, bijvoorbeeld die absurde prijsverhogingen enz. En worden die breed uitgemeten. Maar uiteindelijk zijn ook dat meestal uitzonderingen. Net als in Frankrijk, uiteindelijk wordt er moord en brand geschreeuwd en is er zo veel aandacht dat zelfs als je niks merkte aan de nieuwe Levothyrox, je haast wel *moet* denken dat er iets mis mee is. Het werkelijke aantal klachten bleef volgens mijn info steken op 31.000, dat is 1%. En een hoop daarvan en van alle klachten van mensen die een ander merk gingen slikken, gingen eigenlijk over problemen die je krijgt door de verandering in opgenomen dosering.

Maar het is makkelijker een of ander stofje als boosdoener aan te wijzen en bij afwezigheid daarvan onderzoeken naar de samenstelling te doen - op zoek naar het kwaad. Dat is voor mensen duidelijker dan een of ander verhaal over instellen, waardes, bloedprikken en aanpassen hoeveelheid enz. En volgens mij maken daar enkele organisaties/mensen dankbaar gebruik van om hun positie te verbeteren. En dan krijg je dus bijvoorbeeld meetings waar naast patiënten meer advocaten aanwezig zijn dan artsen.
Gast1

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Gast1 »

Florence schreef: 03 aug 2018, 13:01 Zit er patent op de levothyroxine?
De Thyrax en eutyrox etc.?

Groet Florence
Niet op levothyroxine an sich. Dat zou hetzelfde zijn als een patent op H2O.

Op specifieke samenstelling en/of bereidingswijzen zit wel patent.

Bijv.: https://patents.google.com/patent/CN101406460A/en
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Euthyrox = Euthyrox en 1 µg = 1 µg. Of niet?

Bericht door Kiek »

Hallo Mark,

'...en altijd maar van het negatieve uit te gaan. En daar lijkt het nu op, niet voor het eerst. '

En ik ben de eeuwige optimist, Mark.

Alles verandert voortdurend.
Dat overkomt ons allemaal.
Net zoals regen, sneeuw en wind.

Het is dus van belang dat je weet hoe je met die veranderingen moet omgaan.
Bij regen een paraplu, bij vrieskou een warme jas, en bij levothyroxine gebruikt men alle beschikbare kennis om zo goed mogelijk door die verandering heen te komen.
Zo gaat dat.

Dat geldt ook in de geschiedenis van het schildklierhormoon. De mooie beschrijvingen van het effect van het eten van rauwe dierenschildklieren door mensen met/in een diepe hypothyreoïdie.
Ik stel me voor hoe fantastisch het ontwaken van zo iemand moet zijn geweest! Of toch niet?

Toen de wetenschappers in 1960 ontdekten dat er een periferie was waar de T4-deiodinase ook plaatsvond, kon levothyroxine zijn intrede doen.
En waren er minder ongelukken door overdosering.
Ook weer een geweldige ontdekking!
Zonder verandering is er geen vooruitgang.

Om je beeld over de farma wat scherper te stellen zou je misschien wat kunnen lezen van en over Peter Gotsche.
De schellen vallen van je ogen!

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie