G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hallo allemaal,
Even een vraagje. Ik denk dat ik zo langzaam aan wel goed ingesteld ben op euthyrax, maar merk dat m’n stemming erg kan wisselen. Sommige dagen voel ik me echt heel goed (bijna tegoed; heel veel energie en vrolijk) en sommige dagen ben ik juist wat somber/huilerig. Deze stemmingswisselingen had ik voor de hashimoto niet. Herkent iemand dit?
Komt dit doordat euthyrax toch kunstmatig is of kan hypothereoidie ook van invloed zijn op m’n menstruatiecyclus en is het meer soort PMS.
Iemand nog tips? Of hoort dit toch bij het hebben van een schildklierziekte en moet ik “leren surfen op de golven” en meter niet te druk om maken.
Groetjes Geertje
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Bedankt voor je reactie. Ja wieweet ben ik toch nog iets te hyper. Kiek heeft mijn curve/ setpoint berekend en deze is erg stijl. Ik slikte 112,5 maar was echt aan het hyperen (gedachten gingen heel snel, was de hele tijd bezig en extreme emoties) Sinds 2 weken slik ik 100 Mg, maar wellicht is dat toch net te veel. Bij 88mg voelde ik me echter hypo. Wieweet moet ik tussen de 88 en 100 in gaan zitten....
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door mamavan2 »

Vervelende klachten. Om zeker te weten of het hyperklachten zijn zou ik even gaan bloedprikken.
Even als voorbeeld:
In de periode dat ik Teva slikte, maar ook niet goed was ingesteld was ik de dagen voordat ik ongesteld moest worden, heel instabiel qua emoties. Ik moest deze echt met mijn verstand/wil reguleren, anders kon ik zo in huilen uitbarsten. Nu ik Thyrax slik, heb ik daar geen last van, net als voor ik schildklierproblemen had.

Het heeft denk ik dus zeker te maken met goed ingesteld zijn (op een bepaald merk)
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Dank voor jullie reacties. Ik heb geen bloedgeprikt, maar voelde me duidelijk erg hyper dus vandaar dat ik weer naar 100mg ben gegaan. Ik denk dat m’n lijf idd de extra levotheroxine nog kwijt moet. In september ga ik weer prikken.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
Ik was vanochtend bij de endocrinoloog. En m’n waarden zijn tsh:0,7 en ft4: 14,8 bij 106 Mg Euthyrox. Er zijn echter nooit anti stoffen gevonden. Nu stelde de arts voor om te kijken wat er gebeurd zonder medicatie.
Ik wil dit echter niet want ik me voel juist beter met medicatie. Weet jij of je ook schildklierprobleem kunt hebben zonder anti stoffen?
Ik heb voor m’n zwangerschap geen medicatie geslikt en voelde me toen echt niet goed. Ik hoor het graag.
Groet Geertje
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Teun »

Ik ben heel benieuwd wat Kiek gaat zeggen.
Persoonlijk vind ik het een beetJe vreemd dat jou arts nu zegt te stoppen om te zien wat er gebeurd terwijl hij in juli bij hoger waarde van je ft4 nog omhoog wilde hebben. Ik zou denken dat je nu dan nog veel meer in hyperwaardes zou moeten zitten als dat kon, maar misschien zie ik het verkeerd. Ik zou het beter snappen als je 25 of 50 mcg slikte en deze waardes had, maar nu?
Dusheel benieuwd naar andere reacties en je uiteindelijke besluit en verloop.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ja ik vind het ook vreemd. Ik lees ook op het forum dat je ook zonder anti stoffen hypothereoidie kan hebben en dat is wat ik heb denk ik.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Teun »

Klopt en in enkele gevallen kan dit voorbij gaan, maar zoals ik al zei vraag ik het me of dit met deze waardes en dosering ook zo is.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Zwangerschappen zijn triggers om een onderliggende schildklierkwaal aan de oppervlakte te krijgen.
Heel misschien is zo'n hypothyreoïdie iets tijdelijks, met of zonder antistoffen.
Wie weet hebben vrouwen zonder antistoffen meer kans op een herstel. Ik weet het niet.
Je kunt het alleen maar te weten te komen door inderdaad te stoppen met je levothyroxine.

Je eigen schildklierhormonen zijn heus de beste ter wereld.
Want fijnmazig en zich chronisch aanpassend aan de behoefte van je cellen.
Dat kan je van een grove 1 x dd levothyroxinepil bepaald niet beweren.

Je huidige FT4 zit ergens bij de 15 pmol/l.
Stel dat je geen schildklierwerking zou hebben, dan zou je FT4 na één pilloze week gemiddeld maximaal kunnen zakken tot 7 pmol/l.
Als je FT4 na een week dus 7 pmol/l is, dan weet je dat je schildklier niets meer doet, en herstart je na deze week met je laatste levothyroxinedosis.
En ook als je FT4 <13 pmol/l is, kies je voor een herstart.
Met een FT4 boven de 14 pmol/l zet je de pillenstop door, en laat je je na 3 weken weer prikken.

Zo zou ik het doen. Vinger aan de pols houden, en niet botweg 6 weken stoppen zonder argument.
Zes weken stoppen kan 5 weken verlies betekenen.

Je set point zit in hetzelfde gebiedje: nu 15.33 pmol/l met een TSH van 0.65 mU/l.

Vriendelijke groet,
Bijlagen
GeertjeSSept2018.jpg
GeertjeSSept2018.jpg (38.76 KiB) 2521 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
Bedankt voor je reactie zojuist.
Je vertelde me in de zomer idd al dat ahv mijn curve en setpoint van ft4 15 en tsh rond 0,6-1 kleine veranderingen voor mij snel ten goede of ten kwade werken (door de steile curve). Zo voelt dit ook voor mij, alleen zeggen artsen dan vaak dat dat niet kan.
Met mijn huidige waarde van tsh 4,2 ft4 11,8 voel ik me echt hypo. Kan ik dan in elk geval concluderen dat ik nu hormonen (energie) te kort kom? Zo voelt het in elk geval wel. Dan kan ik dit zeggen tegen de endo over 3 weken en vragen of ik toch weer mag starten met levo. Zodat ik kan streven naar ft4 van 15. Heb ik een goed argument. Want dit is niks.
Ik hoor het graag.
Plaats reactie