Mamavan2

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Das werkwijze van mijn internist... Die prikt graag na 4 weken. Ik heb daar wel wat in geprobeerd te beïnvloeden maar dat lukt niet.
Ik merk dat mijn lijf achter de bloedwaardes aan hobbelt. Ik had het hyperen eerst niet zo door, tot ik duidelijker klachyen kreeg na een paar dagen. Nu toch wel blij dat er na 4 weken is gecheckt
Ik denk dat mijn TSH tijd nodig heeft om te zakken..dus wilde me nu vooral op de FT4 gaan richten?
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Ja klopt, 1 dag niet geslikt en met 6,25 verlaagd. Ik twijfelde daartussen of helemaal terug naar 100 (dus 12,5 mcg totaal verlagen)..
Nu erg blij met mijn setpoint. Ik weet namelijk dat ik met 26.5 hoog zit (en m'n lichaam liet dat even later ook merkrn), maar m'n arts had icm die TSH geen idee welke kant hij op moest sturen
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mamavan2

Bericht door Teun »

Lastig hoor dat je tsh zo hoog blijft terwijl je ft4 ook al te hoog is voor jou ondanks een hoog setpoint. Ik zou me inderdaad even vooral op de ft4 richten. En zoals al gezegd, eigenlijk heeft prikken na 4 weken weinig waarde, geeft je hooguit een indicatie van waar je heen gaat, maar dat weet je zonder prikken denk ik ook wel. Rustig minderen, je kan eventueel later verder minderen, heen en weer zwieberen doordat je toch teveel eraf hebt gehaald is ook niet oké.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Eerder schreef ik op het forum dat ik dacht aan een beginnende griep, maar ik twijfel aan een hyper. Ik voel me nu een paar dagen en nachten gloeiend heet, heb continu hartkloppingen, ben wat sneller geraakt, kom niet in slaap, overdag ernstig vermoeid (ook mijn lichaam werkt dan niet mee). Paracetamol, ibuprofen etc helpt niet. M'n temp is 38,5 wat lijkt op toch een verkoudheid oid, alleen is het gek dat die niet zakt door pcm.

Alleen is het weekend en geen mogelijkheid om te gaan prikken om mijn waardes te checken. Laat ik ook net dit weekend mijn verjaardag vieren. Heeft iemand advies?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mamavan2

Bericht door Teun »

Waar wil je advies over hebben? Over je verjaardag vieren als je je zo voelt?
Dat je hypert was 10 dagen geleden toen je prikte al duidelijk, dat dit nog erger zou worden ook te verwachten als je niet ingreep. Dat heb je kort geleden gedaan door minder te gaan Slikken, zal dus nog niet op peil zijn, denk niet dat het zin heeft om nu je bloed na te laten kijken.
Ik denk dus dat je naast het hyperen gewoon iets onder de leden hebt wat dat ook mag zijn, 38,5 is gewoon koorts en bij hyperen is dat volgens mij niet zo hoog. Wel jammer dat de paracetamol niet helpt. Uitzieken, je verjaardag vieren maar verzetten zou ik zeggen en je bed in duiken. Beterschap.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

't
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Het komt wat scherp op mij over, Teun, maar ik begrijp dat ik vooral zorgen heb geuit en niet zozeer concrete vragen. Het gaat me natuurlijk om de schildklier_/gezondheidsgerelateerde zaken. Dit speelt door mijn gedachten :
- Na 3,5 - 4 week 100 mcg Thyrax had ik een FT4 van 22,8. Mijn arts besloot toen op te hogen. Hoeveel stijgt zo'n ft4 nog door na een paar weken?
- En wat zou een dosiswijziging van 6,25 opleveren? Hoe snel zakken hyperwaardes?

Eigenlijk zoek ik naar hoe ik bij dat setpoint van 25,5 kom (wie niet) en of de plek waar ik nu behandeld word wel goed voor mij is. En mijn huidige klachten verwarren me wat vandaar dat ik hier even zit te spuien.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mamavan2

Bericht door Teun »

Mamavan2, mijn reactie is zeker niet scherp bedoeld maar bedoeld als meegaan in je machteloosheid. je vraagt advies, maar gelijktijdig weet jij niet waarvoor en ik ook niet. Hieruit spreekt in mijn ogen machteloosheid. Dan ook nog eens koorts waarvan je niet weet waar dat vandaan komt.
Ik begrijp mijn eigen lichamelijke reactie op de schildklierhormoon ook niet, kortom er is geen touw aan vast te knopen hoeveel ik daal of stijg op een kleine dosiswijziging en wanneer dat zal zijn. Het klinkt bij jou net zo.

Voor mij ook allemaal onduidelijk, maar om je een richtlijn te geven gaf ik aan dat het 10 dagen na dosiswijziging geen zin heeft om te prikken en als je je zo belabberd voelt het slim is om je verjaardag nu niet te vieren als je het leuk wilt hebben.
Het spijt me nogmaals als dat scherp over is gekomen bij jou.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Dankje voor je berichtje. Ik merk dat ik wat lichter geraakt ben (hier thuis ook - duidelijk teken dat ik niet fit ben), dus zou het best wat verkeerd kunnen hebben opgevat, inhoudelijk gezien had ik wel steun aan je reactie. Inderdaad voel ik me wat machteloos: het is fijner om concreet oorzaken ergens aan te kunnen koppelen en er wat aan te doen.

Een heel ander vraagje, bij een hyper voel ik me vaak warmer maar is het ook zo dat de temp daadwerkelijk stijgt?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mamavan2

Bericht door Teun »

Geeft niets, kan gebeuren maar gelukkig weer echt kunnen zetten. Bij een hyper stijgt de temperatuur ook daadwerkelijk, (bij hypo daalt hij) maar ik heb nog nooit gehoord dat het dan naar koorts waardes gaat.
Gesloten