medicijnen of radioactieve slok ?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Callie3
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2018, 08:51

medicijnen of radioactieve slok ?

Bericht door Callie3 »

hallo , ik ben voor de 2de keer geconstateerd met de ziekte van Grave. Nu geeft mijn interniste de keuze of medicijnen of radioactieve behandeling. Heeft iemand van jullie er ervaring mee ? ben beetje bang voor de bijverschijnselen van de behandeling als ik lees droge mond vermindering smaak..e.d Hopelijk hebben jullie wat tips
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: medicijnen of radioactieve slok ?

Bericht door Suffy »

Welkom op dit forum Callie3!

Ik kan je helaas niet helpen, alleen verwijzen naar het board Hyperthyreoïdie en naar Schildkliertje.nl.

@Forumbeheer, kan dit topic naar Hyperthyreoïdie verplaatst worden?
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: medicijnen of radioactieve slok ?

Bericht door marjoleta »

Dag Callie 3,

Ik heb 5 jaar geleden een radioactieve behandeling gehad, de bijverschijnselen van een droge mond nauwelijks gehad.
Er werd geadviseerd om tijdens de behandeling op zuurtjes te zuigen en dat ging goed.

Verder kan ik mij niets aan bijverschijnselen herinneren , maar dat zal bij iedereen verschillende kunnen zijn denk ik.


Strerkte !
Mvg.
Marjoleta
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: medicijnen of radioactieve slok ?

Bericht door *anna* »

Hallo Callie,
Mijn persoonlijke verhaal:
omdat ik vreselijk hyper was en ongeduldig en geen langdurig gedoe wilde, heb ik tot grote verbazing van de internist meteen gekozen voor een fikse 'slok' opdat m'n schildklier meteen het loodje zou leggen. Ik ben één nacht in quarantaine geweest en heb heel veel gedronken.
Mijn bloedwaarden werden daarna goed in de gaten gehouden en al na 4 maanden bleek ik hypothyreoot. Ik ben toen begonnen met Thyrax.
Zelfs met die 'afdoende' hoeveelheid radioactief jodium heb ik helemaal geen klachten gehad na de behandeling. Misschien mede omdat ik zelf die (ongebruikelijke) keuze gemaakt heb? Wie zal het zeggen.
Maar ik zou het zo weer doen!
Groet, Anna
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: medicijnen of radioactieve slok ?

Bericht door laura »

hallo Callie,

Toentertijd, inmiddels ruim 25 jaar geleden, heb ik direct gekozen voor radioactief jodium.
Medicijnen met zo'n grote kans op terugval, zag ik niet zitten.
Een operatie met complicaties zag ik niet zitten.

De slok betekende dat er een grote kans was dat mijn schildklier te weinig hormoon zou gaan maken.
Het betekende levenslang aan de euthyrox.
Dat leek me wel wat, want die schildklier was ik zat.

Ik moet wel zeggen dat mijn internist uitgebreid heeft uitgelegd welke opties er waren.
Hij heeft me de voor- en nadelen uitgelegd van medicijnen, radioactief jodium en operatie.

Ik heb er nooit spijt van gehad. En ik voel me goed.
Héél belangrijk is natuurlijk dat je na radioactief jodium een goede arts treft.

Maar ja, die arts die ik trof.
Ik lees dat niet vaak dat een internist op die wijze uitleg geeft.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie