Verhogen medicatie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Het zal zeker nog beter worden, Elizabeth!
Zodra je richting de 14.4 pmol/l komt, wordt het vast rustiger.
Ik kan me voorstellen dat je last hebt van je 112-dosering.
Met name een paar uur na het slikken ervan.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Dankjewel kiek voor je lieve reactie! Daar vertrouw ik dan maar op.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Gaat hier steeds beter! Voel me ook meer ontspannen nu ik gestopt, ben met werken. De vrijheid om een periode te kunnen doen wat ik zelf wil of waar ik zin in heb.... heerlijk! I count my blessings!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Dat is dan een juiste beslissing om te stoppen, Elisabeth.
En nu hopen dat het je goed doet!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Laatste weken niet fit en veel last van mijn spieren en gewrichten. Vanmorgen bloed geprikt en net de uitslag gekregen. T4 vrij 16.3 ( ruim 6 weken geleden 16.9) setpoint 14.46. Tsh 0.10 ( ruim 6 weken geleden 0.15 )
setpoint 0.69. Slikte ruim 6 weken geleden elke dag 112 mcgr tirosint, ben na de vorige bloeduitslagen, de ene dag 112 en de andere dag 100 mcgr tirosint gaan slikken.

Omdat ik me niet fit voel, denk ik dat ik er het beste aan doe om nu 6 weken 100 mcgr. elke dag te gaan slikken en daarna weer bloed prikken. Kiek, wat denk jij er van? Er is nog wel enige ruimte om het T4 vrij te verlagen.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Je hebt zeker ruimte om te verlagen, Elizabeth.
De vorige verlaging heeft niet veel geholpen 16.9 -> 16.3 pmol/l.
Prik je zonder tirosint?
Je set point is hetzelfde gebleven: FT4 14.4 pmol/l met een TSH van 0.7 mU/l.
En ook de vorm van de curve is identiek: een phi van 1.0.
Je krijgt 2 plaatjes: eentje waarop alle waarden, en eentje waarop het hoopje met de hoogste FT4-waarden ingezoomd is.

(Althans, zoiets probeer ik op dit moment, maar het lukt me niet. De curven krijg ik niet op het forum).
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Dankjewel voor je reactie kiek! Ik prik zonder tirosint maar wel iets later op de ochtend nu ik niet meer werk.
Ben vandaag gestart met 100 mcgr. elke dag. Wil me gewoon weer iets fitter voelen en hoop dat dat na verloop
van tijd ook zo is. Morgen eerst maar eens een weekje naar de zon. Afgelopen week ook al heerlijk een aantal dagen
weg geweest in zonnig Zeeland.
Fijn weekend!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Inmiddels heeft Laura, in samenwerking met Janus, het bijlageprobleem gelukkig uit de weg kunnen helpen!
Daarom hieronder alsnog 2 curven:
eentje op gewone schaal, en de ander een beetje ingezoomed (probeersel) om zicht te krijgen op het kluitje lage TSH-waarden met de hoge FT4-waarden.

Je hebt een goed tijdstip gekozen om elders van een weekje zon te genieten!
Bijlagen
Elizabeth27-IISept2018.jpg
Elizabeth27-IISept2018.jpg (39.03 KiB) 859 keer bekeken
Elizabeth27Sept2018.jpg
Elizabeth27Sept2018.jpg (45.1 KiB) 858 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Ondanks vakantie nog steeds erg moe en niet fit. Ook last van maagklachten. Slik nu sinds 10 dagen 100mcgr tirosint. Merk wel dat ik t fijn vindt om weer thuis te zijn ondanks dat ik een leuke vakantie heb gehad.

Voel me soms ook wel eens ondankbaar..... het gevoel dat ik blij moet zijn en dat niet ben..... Houd de optie van bespreken met de huisarts nog even open. Heb daar gelukkig wel de tijd en ruimte voor.

Zoek de afleiding en rommel lekker in mijn eigen bedoeninkje. Moet wel heel erg weer wennen aan de kou hier...... Gewoon maar weer even afwachten en het de tijd geven maar t gaat natuurlijk nooit snel genoeg. Na hoeveel tijd merken jullie of een verlaging wat doet?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Het zit je nu even niet mee, Elizabeth.
Misschien heb je nog steeds een subhyper.

Je FT4 was voor je vakantie immers flink hoger dan je set point.
Dan geeft een 6.25 µg om de dag minder pas na langere tijd het gewenste effect.

Je zou ook een dag helemaal geen dosis levothyroxine in kunnen nemen.
Dan verdwijnt er ongeveer 100 µg meer uit je huidige te grote voorraad van gemiddeld 1000 µg.

Dat kan je makkelijk hebben.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie