Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door marvel »

Hallo allemaal
Ik heb de laatste tijd heel veel problemen met mijn schildklier en ik hoop dat iemand me verder kan helpen

Korte recap: sinds 2011 schildklier problemen; Graves > In 2013 jodium slok gehad > in 2014 na bijna een jaar eindelijk in balans met thyrax 0,75 mcg > 2016, na de thyrax stop overgestapt naar euthyrox

April 2016: begin klacht 1: slapende handen en voeten (soms armen en benen). soms dagelijks, in ieder geval wekelijks. Inmiddels aan gewend
December 2017: Hier begon ik hoofdpijnen te krijgen, bijna wekelijks. Na prikken bleek schildklier stabiel
Februari 2018: weer geprikt want erg moe, nog steeds veel hoofdpijn. Schildklierwaarden iets afwijkend (weet niet meer de waarden)
Maart 2018: opnieuw geprikt en de waarden waren weer normaal. Hoofdpijn nog steeds aanwezig

Augustus 2018: weer geprikt maar hele vreemde waarden: zowel TSH (4,8) als T4 (22,9) te hoog. Mijn klachten op dit moment: hoofdpijnen, slapeloosleid, soms hartkloppingen, slechte concentratie, zweterig. Kwam in mijn ervaring erg met snelle schildklier overeen dus op basis daarop besloten om medicijnen aan te passen naar 0,625mcg

10/9/2018: hier de medicijnen aangepast maar omdat ik de grote overstap niet meteen aandurfde zelf besloten om afwisselend om de dag 0,625 dan wel 0,75 te slikken (dit lijkt me geen probleem aangezien ik eerder wel om de dag verschillend slikte in overleg?)

26/9/2018: besloten terug te gaan naar 0,75 ik kreeg erg veel klachten:
Nu bijna dagelijks hoofdpijn, last van acne, haaruitval, extreem vaak slapende voeten en armen (meerdere keren per dag), ik ben 8 (!) dagen geleden al gestopt met de pil voor stopweer maar nog steeds niet ongesteld, constant koude voeten en handen, lang last van spierpijn (anders nooit last), verkouden geworden (8e keer dit jaar al slechte weerstand of toeval??)
Ook een paar dingen wel verbeterd: ik slaap beter en heb misschien iets minder last van hartkloppingen en zweterigheid maar niet heel opvallend beter.

Mijn huisarts was het er niet mee eens dat ik zomaar stopte maar ik voel me er zwaar slecht onder. Ik wil dan liever terug naar de vorige klachten. Hij vindt ook dat de klachten niet per se overeenkomen met de schildklier maar ik heb zoveel verschil gemerkt sinds ik ben gaan wijzigen dat ik dat heel onwaarschijnlijk vind. Maandag ga ik weer prikken en op basis daarvan verder kijken.

Mijn vraag is eigenlijk: Herkent iemand dit? Heeft iemand tips? En is er iets bekend over verhoogde waarden bij zowel TSH als T4? Meestal is het de een of de andere? Ik zit er erg aan te denken om terug te gaan op Thyrax, mijn huisarts zegt dat het geen verschil maakt, wat denken jullie?

Ik maak me nu het meeste zorgen over het uitblijven van de ongesteldheid en de haaruitval
maar mijn prioriteit ligt bij het stoppen van die verschrikkelijke bijna dagelijkse hoofdpijnen en mijn slechte weerstand

Hulp en advies wordt erg op prijs gesteld!!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door laura »

hallo Marvel,

Hoe vaak laat jij prikken en laat je altijd op dezelfde manier prikken?
En heb je een overzicht van je waarden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door marvel »

Bedankt voor je reactie. Ik liet me normaal gesproken 4 keer per jaar prikken. Dit jaar heb ik al wel 5x geprikt. Ik heb de waarden niet, maar deze ga ik morgen allemaal opvragen. Vandaag heb ik nuchter geprikt, maar normaal gesproken prik ik na het ontbijt, maakt dat verschil?
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door marvel »

Klopt, ik wilde net mijn bericht bewerken nadat ik hier net over heb gelezen. Ik heb nooit geweten dat het beter is om te prikken vóór het innemen van medicatie. Dat heb ik dan ook nog nooit gedaan. Bedankt voor deze tip voor de toekomst, jammer dat een arts mij daar nooit op gewezen heeft.

Normaal gesproken neem ik medicatie, half uur later ontbijt en ga ik dan pas prikken.
Vandaag nam ik medicatie, ging ik prikken en daarna ontbijt.
Ik hoop dat de waarden desalniettemin enigszins betrouwbaar zijn?
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door marvel »

Hierbij mijn waarden, ik hoop dat iemand er iets mee kan. Momenteel zijn mijn waarden dus zo goed dat mijn huisarts niet gelooft dat mijn klachten iets te maken hebben met mijn schildklier. Ik word nog steeds niet ongesteld terwijl ik al 2 weken geen pil meer slik (ivm met stopweek, maar durf niet verder te slikken nu). Ik heb ook nog erg last van haaruitval, slapende ledematen en zweterig. Hoofdpijn al een week geen last meer van dus heb hoop.

--------------------TSH----T4
8-10-2015--------2,7----18,4
18-01-2016------1,9-----21,1
19-04-2016------4,1-----21,9 (hier overgestapt van Tyrax naar Euthyrox)
01-08-2016------0,42---12,81 (hier geprikt in Azie dus weet niet of dit vergelijkbare waarden zijn)
07-12-2016------2,8
16-05-2017------2,6----19,4
15-02-2018------6,8----20,0
19-03-2018------3,5----19,8
26-03-2018------2,9
31-08-2018------4,8----22,9
02-10-2018------3------20,9

Ik prikte altijd pas na innemen medicatie. Vanaf nu zal ik dat niet meer doen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door Teun »

Wat ik me afvraag of jij je ook weleens helemaal goed hebt gevoeld. Ik vind je tsh over het algemeen best aan de ruime kant en zou op basis daarvan denken dat je er wel iets bij kunt hebben. Je ft4 is wel ruim, maar dat kan ook passen bij het prikken na medicatie inname. Maar misschien past een ruime tsh ook wel bij jou. Misschien kan Kiek voor jou eens kijken waar je setpoint op uit komt, dan heb je in ieder geval een streefwaarde en kun je hierop gaan varen en je medicatie aan laten passen.
De waarde van Azie springt er uit en zal waarschijnlij geen goede vergelijking zijn.
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door marvel »

Bedankt voor je reactie. Ik heb me inderdaad al lang niet meer echt goed gevoeld. Als ik het me goed herinner waren 2015 en tot halverwege 2016 mijn beste jaren.

Kiek, als je dit leest en eens tijd hebt zou ik het heel fijn vinden als je mijn set point kunt berekenen!
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door marvel »

Ik heb overigens ook nog waarden van 2009 gevonden. Toen ik nog gezond was:
TSH: 1,4
FT4: 18,9
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

verzoek om setpoint / streven naar waarden uit gezonde tijd?

Bericht door marvel »

Kiek, als je tijd hebt, zou het heel fijn zijn of je mijn set point kunt berekenen, ik zit met mijn handen in mijn uitvallende haren..

Ik heb bloed waarden gevonden uit 2009, 2 jaar voor ik gediagnostiseerd werd met graves. Nu jaren later hypo maar sinds een jaar weer met veel klachten. Ik ben op zoek naar mijn set point. Of zou een perfecte set point al die waarden zijn uit 2009? ik slik momenteel 75mcg euthyrox; prik nooit nuchter maar zal dat vanaf nu wel doen

2009:
TSH: 1,4
FT4: 18,9

--------------------TSH----T4
8-10-2015--------2,7----18,4
18-01-2016------1,9-----21,1
19-04-2016------4,1-----21,9 (hier overgestapt van Tyrax naar Euthyrox)
07-12-2016------2,8
16-05-2017------2,6----19,4
15-02-2018------6,8----20,0
19-03-2018------3,5----19,8
26-03-2018------2,9
31-08-2018------4,8----22,9
02-10-2018------3------20,9 (ander lab, verhuisd van Groningen naar Nijmegen)

Alle tips zijn welkom. Mijn meest belangrijke klacht is mijn chronische hoofdpijn. Bijna dagelijks, ik kan niet zonder ibuprofen en paracetamol mijn weken doorkomen. Ik moet erachter komen waar dit door komt. Mijn huisarts denkt niet van de schildklier maar ik heb het idee dat ik alle andere opties af heb uitgesloten. (verder nog meer klachten die wel voorkomend zijn met schildklierproblemen)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door Kiek »

Helaas hebben je waarden geen relatie met elkaar, Marvel.
Misschien komt dat door gebruik te maken van verschillende labs?

Weet je iets over de TSH's en FT4's?
Kijk eens op de blog van Laura:
https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... t4-t3.html

Vriendelijke groet,
Kiek
Plaats reactie