Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door marvel »

Bedankt voor je reactie Kiek. Ik begrijp het alleen niet. Zit er zoveel verschil tussen de verschillende labs? Ik heb de meeste bij dezelfde geprikt maar inderdaad niet allemaal.
Ik heb dat blog gelezen maar het verheldert voor mij niet echt waarom ze geen relatie hebben met elkaar.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door Kiek »

Hallo Marvel,

Inderdaad zit er veel verschil tussen labs.
Ze hebben verschillende meetmachines.
Een druppel bloed dat in het ene lab een FT4 van 13 pmol/l meet, kan in het andere lab 18 pmol/l zijn.

Dat zal de reden zijn waarom je FT4's van geen kanten kloppen met de bijbehorende TSH's.
Ga voortaan maar altijd naar hetzelfde lab.
Want het is best belangrijk dat je de betekenis van je eigen waarden leert kennen.
Je zit er immers levenslang aan vast.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

Hoe kan dit nou?? Waarden corresponderen niet met medicatie

Bericht door marvel »

Ik begrijp er werkelijk niets meer van!
Ik ben jaren stabiel geweest op 75 mcg maar ik had wel veel klachten nu en het was altijd aan de hoognormale kant. Nu ben ik begonnen met medicatie verhogen maar de waren laten tegengestelde resultaten zien. Hoe kan dit??
Ik heb deze laatste drie keer nuchter geprikt (voor medicatie en ontbijt). Wel ben ik een maand gestopt met de pil en weer begonnen, kan het daarmee te maken hebben?

30 oktober 75mcg elke dag
4,3
17,4

11 december 75/88 mcg om de dag
3,4
19,8

29 januari 88 mcg elke dag
5,6
17,8


Mijn klachten lijken eerder op een snel werkende dan op een traagwerkende te slaan (hartkloppingen, veel honger, onrustig)
maar ik heb wel sinds een week nu een slapende linkerhand die niet meer over gaat. Erg vreemd en huisarts weet niet wat ze ermee moet.

Als iemand er iets van begrijpt hoor ik het graag, ik word er radeloos van!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoe kan dit nou?? Waarden corresponderen niet met medicatie

Bericht door Kiek »

Nog steeds valt er niets over je waarden te zeggen, Marvel.
Er is geen enkel logisch verband uit je waarden te halen.

Als je gebruik maakt van hetzelfde lab, dan zijn de combinaties van je waarden abnormaal.
Het lijkt een verstoring van buitenaf, overige pillen of zo. Oestrogenen geven verstoring, maar niet in deze vorm en mate.

Zorg dat je de volgende keer onder je eigen draadje verder schrijft.
Het kost me veel tijd om eerst allerlei info bij elkaar te harken.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
MarvelJan2019.jpg
MarvelJan2019.jpg (31.95 KiB) 483 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marvel
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2018, 16:53

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door marvel »

Beste Kiek,
Bedankt voor je reactie en excuses dat ik een nieuw draadje was begonnen.
De laatste 4 waarden zijn gedaan in hetzelfde lab en de laatste drie nuchter. Omdat ik door heel Nederland heb gewoond de laatste jaren en helaas zondag weer 200 km verderop verhuis, is het moeilijk om voor mij in het hetzelfde lab te prikken. Ik ben wel van plan om de komende tijd iedere keer die 200km te reizen om hier (in Nijmegen) te blijven prikken. Dat jij ook geen reden kunt vinden voor deze abnormale waarden maakt me alleen nog bezorgder. Enig idee wat jij zou doen in deze situatie? Of tips? Ik kan nergens iets vinden over mogelijke externe factoren die dit kunnen veroorzaken.
Ik hoor het graag
Groeten Marleen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door Kiek »

Dat jij ook geen reden kunt vinden voor deze abnormale waarden maakt me alleen nog bezorgder. Enig idee wat jij zou doen in deze situatie?

Hallo Marleen,

Het meeste leer ik door de vragen van de forumschrijvers.
En een heleboel uit de Thyroidmanager. Ik ben nieuwsgierig. Maar ik ben geen arts. Wel grootmoeder, om het in het juiste perspectief te plaatsen :)

Afijn! Je laatste 4 waarden heb ik apart gezet.
En de app geeft deze 4 waarden een set point van FT4 19.3 met een TSH van 3.7 mU/l.
Dat is dus een wat hogere FT4 met een relatief hoge TSH.
Je ziet niet veel expressie van de curvevorm.
Het geeft een slappe reactie van de TSH op het niveau van de FT4.
Het lijkt op de reactie van mensen met een aangeboren hypothyreoïdie. In deze groep komt ook vaak een relatief hogere FT4 voor met een hogere TSH.

Maar jij komt van een Graves af.
In je vorige lab had je soortgelijke waarden: tamelijk hoge FT4's bij relatief hoge TSH's.
Wat zegt je endocrinoloog over deze waarden, die niet beïnvloed zijn door pillen of wat dan ook?

Hoewel je TSH hoog is, zou ik me intuïtief eerder richten op de FT4 dan op de TSH. Bij welke FT4 voel je je beter?

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Marvel2NijmJan2019.jpg
Marvel2NijmJan2019.jpg (39.74 KiB) 456 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie