medicijnen breken en ff stoppen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
sjit
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2018, 19:06

medicijnen breken en ff stoppen

Bericht door sjit »

Bij de laatste x bloedprikken waren de waardes tsh 0,04 en ft4 23 (ik heb hypothyreoidie), ik moest dus een lagere dosis nemen. Omdat ik de uitslag kreeg toen ik in het buitenland zat en het lastig is daar een recept te halen, besloot ik mn euthyrox 175 mcg in stukjes te breken. Ik neem nu ongeveer een half en een kwart. Nauwkeuriger is het niet te breken want het is een kruimelfestijn. Ik neem nu dus als het goed is minder dan 150 mcg. De zweetaanvallen zijn weg maar mn hartslag is nog steeds snel en bonkt. Dus ben ik toch maar in het buitenland naar de huisarts gegaan, hij heeft me euthyrox 125 mcg voorgeschreven. MIjn vraag: is het een idee om een dag (of meer) niets te nemen? Ivm het snelle hartritme en bonken, ik word er echt gek van.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: medicijnen breken en ff stoppen

Bericht door Kiek »

Dus rond 10 oktober had je een FT4 van 23 pmol/l met een TSH van 0.04 door 200 µg levothyroxine?
Heb je oudere waarden?
Dan is misschien te zien waar je FT4 zich wel senang voelt.

Je hebt het in het buitenland best opgelost door stukje Euthyrox te gebruiken.
Een dag levothyroxineloos zorgt een versneld niveauverlaging van je FT4.
Prima hulpmiddel.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sjit
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2018, 19:06

Re: medicijnen breken en ff stoppen

Bericht door sjit »

Hallo Kiek, bedankt voor je advies. Ik had die waardes idd rond 10 okt, met 175 mcg levothyroxine. Begin dit jaar ben ik van 200 naar 175 gegaan en nu ga ik dus 125 proberen (op advies van de huisarts, gezien de nog steeds snelle hartslag bij de verkruimelde 175 mcg tabletten :shock: )
Ik heb wel oudere waardes maar die zijn in nl, ik zal ze posten wanneer ik er ben. Wat ik hier zoal lees laten de meesten vaker bloed prikken, bij onze huisartsenpraktijk reageren ze alsof ze het uit eigen zak moeten betalen. Ik weet ook niet of ik bijv. Hashimoto heb, de huisartsenpraktijk vindt dat het protocol hetzelfde is als andere vormen van hypothyreoidie en het dus niet nodig is om op antistoffen te prikken. Naar mijn idee heeft de huisarts gewoon erg weinig kennis van de schildklier, want bij de huidige waarden wou ze eigenlijk geen actie ondernemen. Ze vond de waardes een momentopname en opperde om over 6 weken nog eens te prikken. Hallo zeg.
Ik heb vandaag geen medicatie genomen, minder hartklachten maar dat kan toeval zijn. Morgen probeer ik de euthyrox 125.
Plaats reactie