Subklinische hypo-vraag

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Appeltaart
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2018, 13:25

Subklinische hypo-vraag

Bericht door Appeltaart »

Hoi, ik ben nieuw hier. Wie kan mij helpen?
Ik kwam bij mijn huisarts wegens vage klachten: vermoeidheid, traag gevoel, snel ziek worden en extreem snel koud hebben. Schildklierwaarden bleken 14 (FT4) en TSH 8.0.
Ook de VrijeT3 is op mijn aandringen geprikt: ik weet de waarde niet meer maar deze was normaal zei de arts.
6 weken later nogmaals getest, de waarden waren nu weer ongeveer 14 (ik weet het niet op achter de komma) en TSH 7.6 . Een duidelijke subklinische variant dus.

Proefmedicatie Teva gestart en na 6 weken weer geprikt: T4 is nu 13 en TSH 4.7 . Dit na 6 weken 25mg Teva. Ik voel me beter lijkt wel, maar kan het niet helemaal goed inschatten : ik heb een stressvolle maand achter de rug ivm een nieuwe baan die precies in deze periode startte. Overigens zijn de TPO antistoffen nu ook meegetsest: hier is geen sprake van.

Ik was enthousiast: de TSH lijkt al beter! Vreemd dat de T4 nu 13 is, iets minder zelfs dan dat ie was.
Dokter kon mij geen echt goed advies geven vond ik , hij had het over stoppen met de medicatie om te kunnen vergelijken met hoe ik me dan zou voelen. Leek me vreemd, ik heb het immers al jaren gedaan zonder de medicatie. Ik mocht ook naar 2 pilletjes om dát een tijdje te proberen.
Ik hoefde niet echt meer terug te komen, wel elk half jaar bloedprikken ok de TSH te blijven monitoren.

Kan iemand hier chocola van maken? Ik niet echt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypo-vraag

Bericht door Kiek »

Appeltaart, welkom!

Je tekort aan FT4 lijkt vergroot: van 14 naar 13.
De TSH is slechts een reflectie van die FT4-hoogte.
Je lab lijkt niet zo heel erg nauwkeurig te meten.
"Dahag", zegt je huisarts blij, na de extra verlaging van het al te lage FT4-niveau.
"Tot over een half jaar."

Een beetje tekort aan FT4 compenseer je niet met een beetje T4 (=levothyroxine).
Zo werkt dat niet met je schildklierhormonen.

Vaak komen schildklierziekten of andere autoimmuunkwalen in de familie voor.
Bij jou ook misschien?
Het kan een handige herkenning zijn.

Als je verder gezond bent dan zou je je huisarts een startdosis kunnen voorstellen van kg lichaamsgezicht x 1.6 µg levothyroxine. Pas na 6 weken op zo'n dosis kun je een vergelijking maken hoe je je voelt. Beter met of beter zonder pillen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Appeltaart
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2018, 13:25

Re: Subklinische hypo-vraag

Bericht door Appeltaart »

Dank voor je reactie, Kiek!!

Geen enkele schildklierproblemen of auto immuunziekten in de familie bij mij bekend...

Jij zegt: zo werkt het niet met een beetje tekort aan FT4 (mijn huisarts zegt overigens dat ik nog gewoon in de normaalwaarden zit met de FT4).
Maar hoe werkt het dan wel :-)? Daar probeer ik achter te komen.
Mijn gewicht ligt rond de 78 kilo. Dus dat zou betekenen dat ik 124 mg moet slikken? Dat is echt veel meer dan ik nu doe, de arts stelde max. 50 mg voor.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypo-vraag

Bericht door Kiek »

Maar hoe werkt het dan wel :-)? Daar probeer ik achter te komen.

Je hebt een beetje FT4-tekort.
Dus komen je cellen ook tekort.
Of het nu een beetje is of veel: er bestaat een tekort.
En meer krijgt je lijf niet van je schildklierweefsel.

Je TSH, die de dagelijkse gang van zaken voor de FT4 bepaalt, wordt gemaakt in de hypofyse.
De TSH is de stimulator van je schildklier:
bij een laag niveau van FT4 in je bloed zal de TSH stijgen om zo je schildklier aan te zetten tot meer productie.
Heeft je schildklier goed werk geleverd, dan is het niveau van je FT4 gestegen, en trekt de TSH zich terug/verlaagt.

Hoe weet je TSH dat het niveau van FT4 dan goed is?
Dat bepaalt je hypofyse samen met je hypothalamus.
Dat stelsel is voor je geboorte ingesteld op een bepaald niveau van FT4/FT3, passend bij de ontwikkeling van je lijf.
Het niveau van FT3 blijft relatief stevig op z'n plek.

Deze eigenschap van de hypothalamus/hypofyse regelt het individuele FT4-referentieniveau.
En deze regelaar vormt de basis van het set point.

Jij hebt een beetje FT4-tekort. Is dat op te vullen met een beetje T4/levothyroxine? Neen.
Je TSH is iets te hoog door gebrek aan een beetje T4.
Je slikt een T4-pilletje, en je TSH zal iets dalen, waardoor je schildklier minder gestimuleerd wordt.
Je pilletje neemt zo dus een beetje van de werking van het schildklierweefsel over.
Het tekort blijft hetzelfde.
Tot hoever zou je TSH moeten dalen voordat je lijf weer voldoende FT4 tot z'n beschikking heeft?

Het is handig als je dat zou weten.
Want bij die waarde van de TSH heb je dus voldoende FT4, zoals aangegeven wordt door je hypothalamus/hypofyse.
Dat is het doel waarnaar je streeft bij het gebruik van levothyroxine.
Die TSH bevindt zich op je set point.
Daar kom je achter in de loop van het proces van de opbouw/vervanging van FT4.

De oorzaak van een beetje tekort (de wrakke schildklier) wordt gebypassed door de noodzakelijke hoeveelheid levothyroxine.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Appeltaart
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2018, 13:25

Re: Subklinische hypo-vraag

Bericht door Appeltaart »

Interessant @Kiek en dank voor jouw uitgebreide reactie wederom.
Ik vraag mij af waarom de arts dan in vredesnaam voorstelt om ook weer eens een tijdje te stoppen met deze medicatie. Ik denk dat ik zelf dan maar weer initiatief moet nemen om weer te prikken na een dosisverandering en zo langzaam moet bekijken wanneer de FT4 gaat stijgen.
Toch? Vreemd dat de arts mij dit niet vertelde maar ik dat hier wel hoor...
Fijn dat dit bestaat.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypo-vraag

Bericht door Kiek »

Het komt best vaak voor dat een schildklierwerking het een poosje laat afweten.
Bijvoorbeeld door een voorbijgaande ontsteking, een nieuw voorgeschreven medicijn, of ander ongemak. Zo hebben mensen met overgewicht gemiddeld een hogere TSH, die daalt na een maag bypass-operatie.
Daarom zijn artsen in principe terughoudend om de eerste beste stijging van TSH te dempen met levothyroxine.

Als ze dan toch levothyroxine voorschrijven, dan blijken artsen nogal irrationeel en onzeker.
Het gekke is dat ze wel allemaal geleerd hebben over het 'terugkoppelingsmechanisme' van de schildklier, maar geen idee hebben dat dit óók consequenties heeft voor de behandeling.

Als ze dat beter zouden begrijpen, dan weten de dokters dat een beetje tekort niet opgevuld wordt met een beetje levothyroxine.
Maar die ene arts doet het zo, en de ander volgt. Waarna het ook nog eens in een richtlijn terechtkomt.
En die begint zo:
Een subklinische hypothyreoïdie verklaart zelden de mogelijke klachten van de patiënt. Indien er klachten bestaan, dient er naar een andere verklaring te worden gezocht; in veel gevallen normaliseert het TSH spontaan.
en
Er zijn geen aanwijzingen dat deze leidt tot verbetering van de klachten.

En er zou moeten staan: "We weten nog zo weinig! Eigenlijk is het ons onbekend."
En dat geeft niets, want er is nog zoveel te leren en te ontdekken!
Zolang de mensen zich maar gesteund voelen, en geen tegenstrijdige verklaringen krijgen.

's Ochtends vroeg naar het lab, Appeltaart, zonder de dosis levothyroxine van die dag.
Dan krijg je de helderste uitslagen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie