Setpoint Henriëtte

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
hjanssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:52

Setpoint Henriëtte

Bericht door hjanssen »

Hallo,
Ik heb ongeveer 15 jaar geleden een radioactieve slok gehad, daarna werkte mijn schildklier bijna altijd te traag. Ik slik 112 mg euthyrox al jaren.
Ik ben ook jarenlang ontzettend moe, pijn in gewrichten, hoofdpijn en last van mijn darmen.. gevoel zand in de ogen te hebben.
Alles onderzocht, onderzoeken gehad. Altijd positieve uitslag.. wel endometriose, ik gebruik geen pil of andere vorm van conceptie. Ellendige menstruaties gehad, nu vermoed ik beginnende overgang..

Mijn waardes:

17-11-2017
TSH 2.4
FT4 19.9

30-5-2018
TSH 1.4
FT4 21.1

26-9-2018
TSH 1.2
FT4 21.3

Niet nuchter geprikt en met inname van euthyrox
Volgens de arts perfecte waardes, dus niks aan de hand.. mijn klachten zitten tussen de oren en word verwezen naar een psycholoog etc.
Heel frustrerend!
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Alvast bedankt

Groetjes Henriëtte
hjanssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:52

Re: Vraag Kiek setpoint

Bericht door hjanssen »

Ik bedoel Kiek :)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag Kiki setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Henriëtte,

Misschien weet je inmiddels dat je waarden afhankelijk zijn van de omstandigheden en het moment van de dag.
Je waarden blijven niet op een bepaalde hoogte stilstaan, maar zijn continu in beweging.
Vanaf het moment van doorslikken van je levothyroxine start de 1.5 tot 3 à 4 uur durende stijging van je FT4. En vanaf de top zoeft de FT4 omlaag, om steeds trager te zakken. Net als de vorm van een curve: hoger steil, lager vlak. De volgende ochtend is je FT4 gezakt naar het vlakste niveau: de minste dynamiek op het laagste punt.
Je TSH volgt je FT4 in een individueel patroon.

Dat is de reden om 's ochtends vroeg en zonder levothyroxinedosis je waarden te laten prikken: het vlakste moment, de minste dynamiek en het laagste niveau van je FT4 in 24 uur.
Overdag is er teveel dynamiek door de stijgingen en dalingen om je waarden goed te kunnen vergelijken en te beoordelen.

Je opgegeven waarden variëren niet veel.
De app zoekt naar een patroon. Handiger is een wat grotere variatie.
Desondanks komt er uit je drie waarden een tamelijk stevig patroon.
Set point 20.9 pmol/l, TSH 1.4 mU/l.

Je laatste waarde is tevens je laagste waarde/24 uur. En die is te hoog in vergelijking tot het set point.
Je zou een tikje verlaging van je levothyroxine kunnen overwegen.
Want chronisch in een subhyper-toestand is ook weer zo vermoeiend...

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
HenriëtteNov2018.jpg
HenriëtteNov2018.jpg (37.98 KiB) 2264 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
hjanssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:52

Re: Setpoint Henriëtte

Bericht door hjanssen »

Hoi Kiek,
Super bedankt voor je reactie! 😊
Ik zal binnenkort nuchter bloed prikken , zonder inname van euthyrox.
Dus ik zou iets minder euthyrox moeten nemen, enig idee hoeveel minder?
Groetjes Henriëtte
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Henriëtte

Bericht door Kiek »

Misschien 5% minder?
Een klein tikje.... wel minstens zes weken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
hjanssen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:52

Re: Setpoint Henriëtte

Bericht door hjanssen »

Oké dank je. Ga ik doen.
👍👍👍
Plaats reactie