Hyperthyreoïdie wordt onderschat

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Karin1964
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2018, 12:27

Karin stelt zich voor

Bericht door Karin1964 »

Ik ben Karin, 53 jaar, en eergisteren is bij mij een véél te snel werkende schildklier ontdekt.
Enerzijds vond ik dat natuurlijk best erg, want je wil dit niet hebben.
Anderzijds, toen ik alle symptomen las viel alles op zijn plek, en was ik opgelucht. Eindelijk was mijn 'gezeur' terecht.
Ik loop al een aantal jaren met klachten als gejaagdheid, vergeetachtigheid, trillen, hardkloppingen, vermoeidheid, vreselijk warm hebben en kortademigheid.
Toen vorige week de uitslagen van een uitgebreid bloedonderzoek binnen waren (n.a.v. al ruim een half jaar héél slecht slapen/klaar wakker 's nachts) bleek m'n schildklier véél te snel te werken. Of dat slechte slapen nu ook een symptoom hiervan is weet ik eigenlijk niet.
Aanstaande dinsdag heb ik mijn eerste afspraak bij de internist en ben ik erg benieuwd naar wat me zoal staat te wachten.
Ik las dat er verschillende oorzaken zijn van hyperthyreoïdie zijn, en ik ben dan ook benieuwd hoe ze dit gaan onderzoeken.
Spannende periode!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Karin stelt zich voor

Bericht door laura »

Welkom Karin op het forum.
Ik heb je onderwerp verplaatst naar het subforum Hyperthyreoïdie.

Hyperthyreoïdie kan inderdaad verschillende oorzaken hebben.
En je kunt er allerlei klachten door hebben.
Slecht slapen is voor mij in ieder geval heel herkenbaar.

Misschien heb je hier iets aan: https://schildkliertje.blogspot.com/p/h ... oidie.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Karin1964
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2018, 12:27

Hyperthyreoïdie wordt onderschat

Bericht door Karin1964 »

Hallo,

Sinds afgelopen week weet ik dat ik de ziekte van Graves heb. De waardes zeggen me nog niet zoveel wat betreft de ernst: T4 42; T3 19; anti TPO 494,8
Ik gebruik nu Strumazol en Bètablokker.
Ik vind dat mensen het maar onderschatten. Ik werk 20 uur, maar dat is me soms al teveel. Mijn lichaam staat al ca een half jaar in de 'overdrive' en dat verneem ik lichamelijk, maar ook psychisch. Mijn manager zei van de week "nu weet je wat je hebt, hebt medicijnen voorgeschreven gekregen, en kun je er weer tegenaan. Er zijn zoveel mensen die een snel werkende schildklier hebben". Ik heb me het afgelopen jaar nooit ziek gemeld, maar toen ze dít tegen me zei kreeg ik bijna de neiging om me ziek te melden. Ze moest eens weten wat deze ziekte met je doet.
Tuurlijk, de symptomen zijn (bij mij) best te dragen, voor een dag, een week. Maar maanden? Je wordt gek van alle symptomen en raakt uitgeput door o.a. slaapgebrek.
Ik hoop i.i.g. dat ik over een aantal weken verbetering bemerk door de medicijnen, en dat de bijwerkingen wegblijven. Ik zal dit forum in de gaten houden, ook m.b.t. tips qua voeding.

groet, Karin
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperthyreoïdie wordt onderschat

Bericht door laura »

Karin1964 schreef: 08 nov 2018, 06:36 Mijn manager zei van de week "nu weet je wat je hebt, hebt medicijnen voorgeschreven gekregen, en kun je er weer tegenaan. Er zijn zoveel mensen die een snel werkende schildklier hebben".
hallo Karin,

Wat vreselijk kort door de bocht van je manager!
Je zou zo iemand wat doen.

Hier zullen in ieder geval verreweg de meeste mensen met Graves het helemaal met je eens zijn: wat wordt hyperthyreoïdie onderschat.
Je noemt je klachten in twee zinnetjes, maar je kan er heel veel meer over schrijven.
Lichamelijk, maar inderdaad zeker ook psychisch.

Dit was een paar jaar geleden een interview met mij over mijn blog Schildkliertje.
Misschien herken je wel wat: https://www.marysjabbens.nl/blog/ik-was ... d-te-gaan/

Ik hoop van harte dat de strumazol snel zijn werk doet.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Hyperthyreoïdie wordt onderschat

Bericht door elizabeth27 »

Na 25 jaar ( ook graves gediagnosticeerd) nog steeds klachten. Was t inderdaad maar een pilletje en je kan alles weer.......

Er zijn ook mensen die minder tot geen klachten hebben als ze goed zijn ingesteld. Gelukkig heb ik ook veel periodes gehad dat ik minder klachten had.

Sterkte! Ik ben na de diagnose ook een hele tijd niet in staat geweest om te werken.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperthyreoïdie wordt onderschat

Bericht door laura »

hallo Elizabeth,

Hoe was jouw behandeling bij Graves?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Hyperthyreoïdie wordt onderschat

Bericht door elizabeth27 »

Een jaar strumazol en na verloop van tijd thyrax. Later jodium 31 behandeling.
Karin1964
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2018, 12:27

Re: Hyperthyreoïdie wordt onderschat

Bericht door Karin1964 »

Als ik dit allemaal zo lees is de behandeling van de ziekte van Graves niet zo eenvoudig en voorspelbaar. Het lijkt bijna alsof het een chronische ziekte is, en voor sommige zal dat ook écht zo zijn denk ik.
Ik ben blij dat ik niet in de toekomst kan kijken, want wie weet wat me nog allemaal te wachten staat :(
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Hyperthyreoïdie wordt onderschat

Bericht door elizabeth27 »

Hoi karin,

Gelukkig kun je niet in de toekomst kijken. Het is inderdaad een chronische ziekte. Een voordeel van nu is dat er dankzij internet wel van alles te lezen en te leren valt. Toen ik begon, moest ik me behelpen met naslagwerken voor huisartsen..... en wat had ik t toen fijn gevonden als er toen al een forum was als dit. Zoveel klachten en niet weten waar t vandaan komt....

Het is iets waar je mee moet dealen en als je straks goed bent ingesteld, kun je je ook weer een stuk beter/fitter gaan voelen. Jij zit nog maar in t begin van je traject, je weet wat je hebt maar nu ga je ingesteld worden wat vaak ook nog een weg van de lange adem is. Take it step by step. Luister naar je lijf, wees lief voor jezelf en als dingen niet lukken..... dan is dat maar even zo....
Sterkte en liefs,
Karin1964
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2018, 12:27

Re: Hyperthyreoïdie wordt onderschat

Bericht door Karin1964 »

Dank voor je lieve woorden Elizabeth.
Plaats reactie