Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Kiek »

Dani, slik je nog levothyroxine?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Ja euthyrox en een klein beetje cytomel
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Kiek »

Maar als je een hypergevoel hebt, stop dan eventjes met de Cytomel, Danielle.

Sterkte,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Ja dat is het handige van de cytomel idd.
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Hoi Hier ben ik weer.

Ik ben laatst bij de endocrinoloog geweest en hij opperde om strumazol bij te slikken en de euthyrox te verhogen (en later evt. een slok). Zo wil hij de schommelingen tegen gaan. Nu is het gekke dat mijn tsh rond de 2,5, maar ik me toch echt hyper voel. En ik ben angstig om de strumazol te slikken, bang voor bijwerkingen, maar ook dat ik me slechter ga voelen.
Nu voel ik me weer onrustig, ik val af, voel me benauwd en heb spierpijnen.

Kan het dat de antistoffen van de graves wel het hypergevoel veroorzaken? Terwijl mijn bloed niet zegt dat ik hyper, of nog niet (volgens de endo duurt het ook 6 weken voordat dat in je bloed naar voren komt).

Ik weet echt even niet wat ik moet doen. Ik heb dus al jaren Hashimoto en nu ook graves. Waarschijnlijk is werkt mijn schildklier voor overgrote deel niet meer, maar het kleine deel dat nog wel werkt wordt aangevallen door de graves.

Ik hoop echt dat jullie wat tips voor me hebben.

liefs, Danielle
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door laura »

hallo Danielle,

Ik zou willen dat ik een pasklaar antwoord voor je had.
Mijn idee zou zijn dat je toch geen strumazol gaat slikken als je waarden geen hyperthyreoïdie laten zien.
Maar, dat is ook maar een idee.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Ik vind het ook erg lastig.
Het idee erachter is om mijn waardes niet te laten schommelen en het stabiel te houden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Kiek »

Maar Danielle, een TSH van 2.5 mU/l staat haaks op hyperen.
Heeft je dokter gezegd dat je Graves hebt?
Omdat je anti-TSH-antistoffen hebt, stimulerend of blokkerend, betekent niet per definitie dat je Graves hebt.

Misschien is er iets anders aan de hand (niet-schildklier) waardoor je het gevoel hebt te hyperen.
Dan moet je toch wel betoeterd zijn om zo'n rigoureuze behandeling te willen om je schildklierweefsel te vernietigen?
Wil je je waarden van TSH/FT4 van de afgelopen 4 jaar op forum plaatsen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door laura »

Hallo Daniëlle,

Feit is natuurlijk dat strumazol geen onschuldig middel is.
Je kunt er vervelende bijwerkingen van krijgen.
En dat voor een experiment terwijl je geen hyperthyreoidie hebt.

Ik zou het niet doen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Ja de endo heeft mij gezegd dat ik naast de hashimoto, ook graves heb. Mijn schildklier is grotendeels kapot, dus niet werkend. Het stukje dat wel werkt wordt aangevallen door de graves. Omdat mijn waardes nu schommelen, wil hij dat stukje dat werkt stil leggen met strumazol. Zo zal het niet de kans krijgen om door de graves aangevallen te worden. En zo hoopt hij dat het stabieler blijft. Omdat het bij mij om nog een klein stuk weefsel gaat zal denk ik de waardes niet extreem uitvallen. Ook was het bij mij niet direct zichtbaar, maar na weken aan klachten en schommelende waardes kwam er pas een hogere vt4 en lagere tsh naar voren. Volgens hem lopen de klachten voor op de waardes in je bloed.

Ik besef ook dat het een rigoureuze stap is. Maar ik weer het ook niet zo goed meer. Het is iets dat niet veel voor komt.

Kiek je zegt dat als je anti tsi antistoffen hebt dat dat niet persé graves betekent. Wat zou het dan kunnen zeggen?

Ik heb mijn waardes van afgelopen jaar wel, maar ik weet niet meer goed bij welke dosering dat was. Ik laat nu de cytomel weg, omdat ik het idee heb dat ik doordoor ook te veel schommel. Maar ook daar twijfel ik aan.... want het heeft me toendertijd goed geholpen. En angst voor terugval is erg groot.

Liefs, Danielle
Plaats reactie