Marjolein, euthyrox en cytomel

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
marjolein
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 nov 2014, 08:42

Re: Hallo

Bericht door marjolein »

Oh das lief.dank jewel!
marjolein
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 nov 2014, 08:42

Re: Hallo

Bericht door marjolein »

En dan na die week.........minder medicijn of hoe werkt het dan? Ik snap nog niet helemaal hoe het dan gaat! :roll:
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hallo

Bericht door Kiek »

Hallo Marjolein,

Het doel is te zoeken naar de beste dosering, passend bij jouw situatie.

Afhankelijk van de uitslag start je na een week met bijvoorbeeld 50 µg LT4, óf je gaat door zonder LT4 tot de 6 weken, waarna weer lab.
Na een week zonder levothyroxine/cytomel heb je al veel zicht op de mogelijkheden van je TSH en je FT4.
De daling van de FT4 is afhankelijk van de gemiddelde halfwaardetijd van een week voor de FT4.

Tot dusver gebruikte je levothyroxine met een tikje Cytomel.
De Cytomel zorgt voor een extra verlaging van de FT4. Dat is algemeen bekend.
Dat wil zeggen dat je huidige FT4 van 23.6 pmol/l, zonder de kunstmatige ingreep van de Cytomel, nog hoger zou zijn.
Dat zijn allemaal feiten waarmee rekening gehouden wordt.

Het lukt je heus wel!
Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marjolein
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 nov 2014, 08:42

Re: Hallo

Bericht door marjolein »

Dank je wel Kiek.........ik vroeg me af waarom in 1 x te stoppen en niet afbouwen.......alleen stoppen met cytomel dan. Ik heb er nl nooit van gehoord om te stoppen voor 1 week maar ik neem aan dat dat is om de t4 sneller te laten zakken? Sorry voor mijn vragen hoor maar ik wil het snappen ;)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hallo

Bericht door Kiek »

Ja, de eerste week zakt je FT4 het meest: het niveau halveert in die tijd als je schildklierwerking weg is/verwijderd is.
Het duurt gemiddeld een week voordat de helft van de FT4 verdwenen is.
Je zakt in die week zeker niet onder de referentiewaarden.
Dat lukt niet.
Het gaat om inzicht te krijgen in de werking van jouw schildklierhormonen.
Op welk niveau sta je na een week?
Het helpt je bij het vinden van de beste dosering.

Plaatje op- en afbouw:
Aan de rechter kant daalt een rode lijn.
De eerste week is de daling het grootst.
Vervolgens vlakt die daling af.
Bijlagen
Opbouw en afname.jpg
Opbouw en afname.jpg (21.79 KiB) 668 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marjolein
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 nov 2014, 08:42

Re: Hallo

Bericht door marjolein »

Oke.het begint te dagen hoor............... :) Maar ik wil het in overleg met de huisarts doen, zodat hij weet wat ik doe en ik ook een prikformulier met hebben .gelukkig staat hij wel open voor dingen........
dank je wel kiek.Top!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hallo

Bericht door Kiek »

Ja, zeker overleggen met je huisarts.
Het belangrijkste is dat je bekende kennis zoals het begrip halfwaardetijd in de praktijk gebruikt, om meer te weten te komen over de manier waarop jouw lijf reageert op gemeten veranderingen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
marjolein
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 nov 2014, 08:42

Re: Hallo

Bericht door marjolein »

Ja dat begrijp ik nu...........dank je voor je uitleg hoor!
Plaats reactie