Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

Hallo wijze mensen :D

Ik ben 36 jaar en gebruik al 7 jaar natuurlijke schildkliermedicijn Thyroid van Thais merk Greater Pharma. Ging allemaal redelijk goed tot begin dit jaar dat ik niet meer menstrueerde en veel kramp/pijn bij eierstokken kreeg met vermoeidheid. De arts die ik in Engeland zag is nu met pensioen dus ben eigenlijk al jaren zelf aan het 'aanklooien'. Mijn huisarts had mijn schildklier geprikt in februari en waarde was veel te laag TSH 0,00.21 FT410 dus zei ze steeds ga maar verhogen naar 210mg!!!

In juli kwam ik bij de collega huisarts met hartkloppingen en allerlei andere enge hart/ Hyper klachten en zei dat ik veel te hoog ingesteld was op een Thyreoidum met T3. Zij heeft 'iets' meer ervaring met natuurlijke medicatie. Ik ben nu steeds minder gaan nemen op advies van deze HA en onze wijze Kiek hier op dit forum. Inmiddels menstrueer ik dus weer wel maar vloei heel veel dus mijn hypofyse is schijnbaar in gang gezet, maar blijf ook erge pijn hebben. Ik wil eigenlijk helemaal van dit middel af, want ik heb het idee dat dit middel mijn hele hormoonsysteem uit balans trekt. Ik heb inmiddels ook allerlei cysten op mijn eierstokken en vleesboom en een PAP 2 na uitstrijkje en voel me constant PMS-erig wat duidelijk aangeeft dat alles in de war is. De Gynaecoloog ziet geen verband met mijn schildklier wat ik vreemd vind.

Het is mij gelukt in de afgelopen maanden af te bouwen naar 60mg, maar voel ik me nu weer erger; duizelig, dood moe (liefst slaap ik hele dag),zwarte kringen onder mijn ogen ,mijn oude reumatische klachten zijn terug, schorre stem, zie dubbel.... van de week weer lab geprikt (nuchter zonder medicatie) nu op Ft4 op 12 en TSH 3.4. Dus de TSH is wel weer in de plus en in gang gezet.

Laaaaang verhaal kort; ben ik nu gewoon weer Hypo met FT4 van 12 of is mijn lijf alles weer aan het reguleren na al die jaren waardoor ik mij ziek voel? ik lees hier dat het niet goed is af te bouwen, maar gewoon 'Cold Turkey' te stoppen kan het zijn dat het langzaam afbouwen de afgelopen paar maanden mij juist zieker heeft gemaakt? Ik ben bang na al die jaren op zo'n hoge dosering gezeten te hebben dat ik nog zieker word als ik direct stop...De (huis)artsen snappen geloof ik niets van hormonen af! Heeft hier iemand ervaring met Gynaecologische issues door schildklier schommeling?

Groet kler17
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door Kiek »

Hallo Kler, welkom!

Je hebt geëxperimenteerd met gigadoses thyreoïdum.
En nu vind je het eigenlijk best eng om cold turkey te stoppen.
Zo vat ik je bericht samen.

Op dit forum zijn mensen nieuwsgierig naar schildklierkennis om te leren van experimenten en waarden van zichzelf en van anderen, zodat individuele reacties duidelijk worden.
Artikelen en andere kennis worden daartoe doorgegeven.

Het cold turkey stoppen heeft als doel om niet nog eens maandenlang te klooien met doses.
Want na een week stoppen heb je al een prachtig beeld hoe je TSH/FT4-waarden zich zullen gedragen in de toekomst.

Je hebt vast een alternatieve huisarts die je zo durft te behandelen met thyreoïdum.
Wat is de link van vleesbomen en cysten met de schildklier?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

Hallo kiek

Bedankt voor je reactie en geruststelling betreft het direct stoppen. Had ik dit eerder gelezen dan had het me maanden minder geknoei met mijn dosering gekost. Dan ga ik vanaf morgen Cold Turkey!

Het was toevallig dat mijn huisarts op vakantie was dat ik bij de andere terecht kwam voor de Hyper klachten in juli. Ze zei dat ze ervaring heeft met een aantal andere patiënten met thyreoïdum en ik dus veel te hoog was ingesteld. Balen dus dat ik niet eerder wist dat zij wel open stond voor alternatieve therapie, want die andere heeft mij zo opgevoerd dat ik nu ziek ben geworden.

Ik loop ook sinds een maand bij een homeopatische arts o,a voor de vermoeidheid en reumatische klachten en die zegt dat dit medicijn eigenlijk mijn hele hormoonsysteem uit balans haalt en vaak bij schildklier schommelingen, vleesbomen en cysten ontstaan die niet goed kunnen opruimen uit je lijf (vaak te zien bij vrouwen in de overgang) omdat de geslachtshormonen een rommeltje zijn.. dit is wat zij zegt...of het zo is?! maar geloof best dat het mijn hypofyse goed in de war heeft gemaakt wat ook je geslachtshormonen reguleert toch?

Dus je denkt dat ik na een week al kan prikken (nuchter) en dan is het medicijn niet meer in mijn lijf? Ik had gehoord dat T4 en T3 heel lang kan duren voor het uit je lijf is? Ga je je snel weer beter voelen of is dat echt per persoon anders? Ik hoop het zo...ik voel me heel oud op het moment!

Groetjes kler
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door Kiek »

Hallo Kler,

Dus je denkt dat ik na een week al kan prikken (nuchter) en dan is het medicijn niet meer in mijn lijf?


Na een week, niet na 6 dagen en niet na 8 dagen, maar na 7! dagen, is gemiddeld de helft van de FT4 verdwenen bij mensen zonder schildklierfunctie.
Dat wil zeggen dat je na 7 dagen een voorspelling kunt doen over de situatie van je schildklierhormonen.
Je hoeft dus niet 6 weken te wachten voor dit beeld.

Een slechte dosering, teveel of te weinig, geeft een rot gevoel.
Uit eigen ervaring weet ik dat dat energie slurpt.
Dit geldt voor zowel een te lage als een te hoge dosering.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

Dank je wel Kiek dat is heel duidelijk en geruststellend! Ik ga over 7dgn prikken en dan vraag ik waarschijnlijk weer even advies van hoe en wat als dat mag...

Wat fijn he zo'n forum...je voelt je dan niet zo alleen met deze nare klachten.


Groet Kler
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

Hallo Kiek (en anderen),

Ik heb mijn schildklierwaarden terug nuchter na 1 week na stoppen en is als volgt;

T4: 14 (12-22) dit is nog nooit zo netjes geweest
TSH: 9.7 (0.30-4.2) van de zomer had ik een TSH van 0.0021!!

2 weken geleden met medicatie 60mg was mijn TSH 3.3 (dit was door de Gynaecoloog geprikt en die doet alleen TSH).

Maar help wat nu...
1. mijn huisarts zegt nu dat 9.6 te hoog is...en wil me dan waarschijnlijk meteen weer terug op medicatie hebben. Moet ik dit nog even afwachten?
2. reguleren deze waarden zich de komende maanden wel of heb ik dus wel hypothyreoïdie?
3. TSH boven de 4.2 is onderactief? maar waarom is de T4 dan wel 'netjes'?

Graag jou/jullie advies want wil eigenlijk niet zo snel meer op de thyreoïdum omdat ik mij herinner te lezen dat vanwege de toegevoegde T3 etc dit niet goed is, maar ik kon ook niet tegen de Thyrax door de vulstoffen. Aan de andere kant, als ik mij zo maanden moet gaan voelen tot mijn eigen lijf weer normaal functioneert... pfff :cry:


Groetjes Kler
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door Kiek »

Hallo Kler,

Ha, je hebt net een dag te vroeg geprikt.
Het is het resultaat na zes dagen.

Tot afgelopen zomer slikte je nog enorme doses thyreoïdum, waarbij TSH 0.0021 mU/l, en je FT4 onbekend.

Tot vorige week was je al flink gedaald naar 60 mgr thyreoïdum.
Je had toen een FT4 van 12 pmol/l met een TSH van 3.4 mU/l.
En nu, na 6 dagen los van thyreoidum, een FT4 van 14 pmol/l met een TSH van 9.7 mU/l.

Je FT4 is in 6 dagen gestegen van 12 naar 14 pmol/l, dankzij de eliminatie van de T3 in het thyreoïdum, immers hier niet minder dan de vernietiger van de FT4.
Mooi te zien hoe je schildklier het weer oppakt.

Je jarenlange overmatig T3-gebruik heeft je hypothalamus wel flink ontregeld.
Wat gebeurt er nu?
Je stopte met extern T3 (uit thyreoïdum).
Het FT3-evenwicht in je hypothalamus herstelt, waardoor er meer TRH naar je hypofyse gaat, en dat zorgt voor een stijgende TSH.
Want.....de FT4 houdt dat stimulerende tempo nog niet bij.

De FT4 gaat veel trager omhoog dan het stimuleringseffect van de TRH (de stimulans voor de TSH).
Op dit moment wervelt alles nog door elkaar heen.
Maar het geeft wel een beeld van de verwachte veranderingen.
Inderdaad ziet het er naar uit dat je TSH weer zal dalen, nadat je FT4 nog verder stijgt.
Je waarden zijn nog niet uitgedanst.

Gaat het al wat beter met je?
Voelt het als een geruststelling dat je eigen schildklier alweer aardig presteert?

Dank je voor deze leerzame uitvoering!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

Hallo Kiek

Sorry dat ik zo laat reageer, dank je wel voor je uitgebreide en duidelijke reactie. wat fijn zeg dat jij er zoveel verstand en ervaring van hebt. Dit is mij nog nooit door een huisarts (hier en in Engeland) zo uitgelegd. Hier kan je wat mee!Ik heb het meteen aan mijn homeopatische arts laten zien deze week en kon zich daar ook in vinden. Zij zegt dat we misschien ipv thyreoïdum/Thyrax etc een natuurlijk supplement kunnen gebruiken omdat ik zo heftig reageer op alles. Zou jij adviseren eerst even af te wachten wat mijn natuurlijke waarden gaan doen of toch weer aan de medicijnen?

Hebben jullie hier ervaring met schildklier supplementen? Zij had het over Biotics Thyrotabs kennen mensen dit hier? Zij zelf had hier nog geen persoonlijke ervaring mee.

Bedankt voor het vragen, ik voel mij doodziek helaas. Alle hypo klachten zijn terug (o.a. mijn fibromyalgie klachten), futloos, depri, donkere kringen lijk bleek etc maar nu ben ik ook begonnen met Progesteron via de Gynaecoloog dus kan dat misschien mijn systeem in de war schoppen?

Mijn lab was geprikt na 7 dagen stoppen met thyreoïdum btw. niet 6 dagen tenminste de 8ste ochtend omdat dag 7 op een zondag viel. Ik moet van de Gyn ook voor andere hormonen mijn lab weer prikken in 2 weken geeft dat een goed beeld?

Heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Je kan je behoorlijk alleen voelen als je je zo ziek voelt.

Groetjes kler
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door Kiek »

Je schildklier heeft al laten zien dat ie weer graag zelf aan de gang gaat, Kler.
Na je volgende priksessie over 2 weken geeft dat vast weer een duidelijk beeld.

'k Moet wel grinniken om je verhaal over Biotics en de homeopaat.
Er zit rommel in die je heus niet nodig hebt. Hypofyse extract? Met een hypothalamus hapje als toetje? Wat water met een drupje jodium. En een heleboel andere dingen die ik niet graag zou willen slikken. En de homeopaat, de onmeetbare verdunner, die je dat adviseert.

Er zijn mensen die zich afhankelijk maken van allerlei slikproducten.
Moet je gewoon niet doen.
Dat is niet meer dan een geloof in mensen die er veel geld aan verdienen.
Vertrouwen in jezelf is beter.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

:lol: haha je hebt helemaal gelijk Kiek het zou fantastisch zijn als mijn eigen lijf gewoon weer aan de slag gaat zonder andere middelen! Deze homeopaat is in principe meer van de adviezen van natuurlijke vitamines in dieet dus is een hele goede want ze gelooft zelf niet in pillen die 'dure poep' produceren (haar eigen woorden). ze dacht miss wel dat het mijn lijf een boost kon geven om me op dit moment aan te sterken. Ik ga gewoon afwachten wat mijn schildklier gaat doen en hopen dat ik me snel weer wat beter voel. dank je wel!!

Groet kler
Plaats reactie