Echt ziekte van Graves?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Teresa
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2018, 17:20

Echt ziekte van Graves?

Bericht door Teresa »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben een vrouw van 35 met een dochter van 13 maanden die ik nog borstvoeding geef.

Na een bloedonderzoek drie weken geleden (gewoon ter controle, niet omdat ik me ziek voel), blijkt dat mijn schildklier te snel werkt.
Dit waren drie weken geleden mijn bloedwaarden:

T4 vrij: 25.5
Vrije T3: 14.03
TSH: <0.01
ANTI-TPO: 18,8


Op basis hiervan werd ik doorverwezen naar een endocrinoloog en werd er een echo van de schildklier genomen.
Die echo toonde geen knobbels of verdikkingen aan.De endocrinoloog vermoedde meteen de ziekte van Graves en liet opnieuw bloed nemen om mijn TSH-receptor antistoffen (TSI) te meten.

Dit was daarvan het resultaat (eergisteren):
T4 vrij: 23,8
TSI: 3,76


(De T3 en TSH werden niet meer getest, geen idee waarom niet)

Door de aanwezigheid van de TSI-antistoffen is de endocrinoloog nu 100% zeker dat het de ziekte van Graves is.


Hij wil me nu laten starten met 3 a 4 weken Strumazol (30mg/dag) en daarna zien wat de schildklier doet. Als ik het goed heb opgezocht is dit de zogenaamde tritatie- of monotherapie. Block & replace wilde hij voorlopig nog afhouden omdat we een nieuwe zwangerschapswens hebben en dit lang zou kunnen duren.

Mijn twee vragen zijn nu:
Is het 100% zeker dat dit Graves is? Kan het niet nog een post-partum thyreoiditis (PPT) of stille thyroïditis zijn?
De endocrinoloog zegt van niet omdat het te lang geleden is dat ik bevallen ben. Maar ik geef nog altijd borstvoeding en werd pas 11 maanden na de bevalling opnieuw ongesteld. Daardoor heb ik het gevoel dat mijn lichaam zich gewoon trager aan het herstellen is van een PPT dan gebruikelijk. De endocrinoloog zei ook dat hij geen ervaring heeft met vrouwen die nog borstvoeding geven. (Waar ik uiteraard wel mee ga stoppen als ik Strumazol zou beginnen te nemen)

Kunnen TSI-antistoffen nog op iets anders wijzen dan Graves? Online vind ik zoveel verschillende verhalen terug dat ik niet meer weet wat waarheid is.

Voorlopig heb ik niet zo veel symptomen (wel versnelde hartslag en niet aankomen ondanks verhoogde eetlust). De endocrinoloog zegt dat ik me wel snel zieker zal voelen als ik niet start met medicatie. De huisdokter stelt voor nog even te wachten om te zien wat mijn schildklier spontaan doet, vooral omdat de waarden voorlopig niet extreem afwijkend zijn.

Sorry voor de lange post, maar ik ben zo bang. Bedankt om hem te lezen.

Teresa
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Echt ziekte van Graves?

Bericht door laura »

Welkom Teresa,

Om met de borstvoeding te beginnen ...
Dat mag je gewoon voortzetten als je strumazol slikt.

Je waarden geven wel het beeld van de ziekte van Graves.
De raad van je endocrinoloog kan ik daarom goed volgen.
Hij is voor titratie en dat klinkt heel verstandig.

Een verhoogde TSI in combinatie met die heel lage tsh, de te hoge vrij T4 en zeker die te hoge vrij T3 geven wel het beeld van Graves.
Ook in combinatie met die echo zonder knobbels of verdikkingen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teresa
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2018, 17:20

Re: Echt ziekte van Graves?

Bericht door Teresa »

Dankjewel voor het antwoord!
Plaats reactie