Hoge TSH en hoog T4

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Dieudonnee
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2018, 11:01

Hoge TSH en hoog T4

Bericht door Dieudonnee »

Hoi! Dank voor het goedkeuren van m'n aanmelding op dit forum. Ik zit op dit moment met een probleem, en ik hoop dat iemand hier wat advies voor me heeft.

Ik werd in 2012 gediagnostiseerd met zowel Hashimoto als Graves (heb de antilichamen van allebei). Doordat ik van de medicatie voor Graves als bijwerking hepatitis kreeg, is begin 2013 een deel van mijn schildklier vernietigd. Sinds ik daarna m'n ideal waarde heb gevonden qua Thyrax is er niet veel meer gewijzigd. Tot November 2017. Toen bleek bij bloedprikken dat mijn TSH op 1,8 zat en m'n FT4 op 19,6. Die TSH is hoog voor mijn doen, dus ik heb m'n Thyrax aangepast van 125 naar 137,5.
Van de zomer begon ik me echter steeds slechter te voelen, dus heb ik 'm weer terug bijgesteld naar 125. In September ben ik naar mijn internist gegaan om mezelf op de ziekte van Addison te laten prikken, en liet gelijk mijn schildklier prikken op 24 September, wat een TSH van 2,8 en een FT4 van 20,8 gaf, beiden dus weer aan de hoge kant. Vlak voor mijn vervolgafspraak, heb ik op 26 oktober nogmaals geprikt. Toen had ik een TSH van 0,72 en een FT4 van 23.7 - dus officieel te hoog.
Toen hebben mijn internist besloten om mijn medicatie omlaag bij te stellen naar 112,5. Nu ben ik op 6 december weer geprikt en heb nu een TSH van 7,6 en een FT4 van 20.5. Die FT4 zit vrij goed, maar m'n TSH schreeuwt om veel meer schildklierhormoon. Ik voel me ontzettend belabberd, maar heb zowel symptomen van te een te snelle als een te trage schildklier. Ik snap de resultaten niet, want dit is alsof ik 1+1=3 zie, en weet niet wat ik ermee aan moet.
Nu zie ik binnenkort m'n internist weer, maar ik hoop heel erg dat iemand hier soortgelijke ervaringen heeft en mij advies kan geven over wat ik hier nu van moet maken... :shock:
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoge TSH en hoog T4

Bericht door Kiek »

Hallo Dieudonnee, welkom!

Je schrijft:
..zowel symptomen van te een te snelle als een te trage schildklier. Ik snap de resultaten niet, want dit is alsof ik 1+1=3 zie..

Je hebt veel ervaring met allerhande waarden, van hyper naar hypo.
Ga je wel altijd naar hetzelfde lab?
Dat is belangrijk.
Voor een persoon geldt dat een bepaalde TSH altijd in hetzelfde gebied van de FT4 terechtkomt. De werking van je schildklier en de relatie van je TSH/FT4 is je bij je geboorte meegegeven.
Als je wisselt van lab, dan zal een TSH in een ander gebied van de FT4 zitten.
Dat komt door de verschillende meetapparatuur die per lab verschillend zijn ingesteld.

Zorg dat je 's ochtends vroeg naar het lab gaat, nuchter, en zonder levothyroxinedosis van die dag.
Als je altijd op dezelfde wijze je TSH/FT4 laat bepalen, dan krijg je waarden die je met elkaar kunt vergelijken.
Dan hebben waarden betekenis.
Anders blijft het gissen.

Heb je oudere waarden? Ze zijn op te vragen bij je huisarts.
Misschien kunnen die een gebied aanwijzen waarop je vroegere schildklierwerking afgesteld was.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie