Vraag over slapeloosheid

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
caat
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2018, 07:53

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door caat »

Sorry, het is voor mij inderdaad moeilijk grip te hebben op tijd. Mijn ergste klachten begonnen in september, veel doktersbezoeken, en blijkbaar pas begin oktober geprikt... later dan ik dacht.

Ik gebruik geen andere medicijnen, wel wat supplementen (vit D, B12, C, en mag-cal-zink).

Ik ben verder erg ziek met ook neurologische klachten. Ik heb de artsen gevraagd of er ook centraal iets mis kom zijn (regelsystemen) maar ze waren ervan overtuigd dat mijn schildklier het niet meer deed...

Ik ben dus pas vanaf begin/half oktober aan de medicatie waarna ik ook een erge reactie kreeg.

Pas sinds twee weken gaat het licht vooruit.

Waarom kloppen de waarden niet, kan je dat uitleggen? Het zijn ook nog niet veel meetpunten.

Ahah sorry, je zei, kopen de DATA wel, je had het niet over de waarden. Ja, bij nader inzien kunnen deze data kloppen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door Kiek »

Als je een forse hypothyreoïdie hebt, dan kun je zeker ook neurologische verschijnselen hebben, Caat. Zo'n tekort geeft allerlei klachten. Alle cellen in je lijf hebben er last van. Maar veel weet ik er niet over te vertellen, want zo ingewikkeld.
Gelukkig gaan klachten meestal over als je goed ingesteld bent op de levothyroxine.
En een juist niveau van de FT4 bereikt hebt.
Want heus, een hypothyreoïdie (=te lage FT4) gooit de boel flink in de war.
Maar een hyperthyreoïdie (=te hoge FT4) geeft ook weer klachten.

Nu even een technisch verhaal over je waarden.
Een schildklier werkt dankzij de TSH.
De TSH stimuleert de schildklier totdat er voldoende FT4 in je bloed zit.
De TSH daalt pas als het peilstation voldoende FT4 heeft aangetroffen.
Als de meeste FT4 in je bloed weer verbruikt is door je lijf/cellen, dan stijgt de TSH om je schildklier aan te zetten tot arbeid, enzovoorts.

Nu doet je schildklier het niet goed.
Maar aan je TSH mankeert niets.
Die reageert nog hetzelfde als toen je nog een gezonde schildklier had.
De TSH treft in je bloed een bepaald niveau van de FT4 en zal dan stijgen of dalen.
Je TSH zal altijd op hetzelfde FT4-niveau reageren met een daling of een stijging.
Dat is een aangeboren evenwichtspunt.

Daarom wordt je TSH en de FT4 in het lab gecheckt.
Er bestaat dus een bepaald aangeboren patroon van de TSH/FT4-waarden bij een individu.
Zo is te achterhalen op welke TSH/FT4-waarde je gezonde schildklierhuishouding werkte.
Men noemt dat ook wel het set point.
Voor de meeste mensen betekent het set point een handige streefwaarde.
Misschien is dat voor jou ook zo.

Kies wel altijd hetzelfde lab, met dezelfde meetapparatuur.
Want dezelfde druppel bloed kan bij het ene lab 15 pmol/l bedragen, en bij het andere lab 19 pmol/l.
Laat inderdaad niet prikken als je net je pillen geslikt hebt. Want in de uren na het slikken rommelt je niveau van FT4 omhoog, en de TSH omlaag. Dan is er veel te veel dynamiek om een juist beeld te krijgen over je waarden.

Misschien lukt het de volgende keer wel om in je waarden het juiste patroon te vinden.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door Teun »

Je slikt een aantal supplementen, is dat omdat je een bewezen tekort had of zelf gestart?
In weze is het niet nodig om al deze suplementen te slikken, het meeste zit in de voeding, soms heeft het zelfs geen zin, wat teveel is wordt meestal weer uitgescheiden. Dan eigenlijk alleen goed voor de inkomsten van de drogist.
Mocht je ze wel nodig hebben vanwege tekorten dan is het wel belangrijk om te weten dat voor de meeste van deze supplementen geldt dat er minimaal 4 uur tussen de inname van je levo en deze moet zitten, ik zou dan ook willen adviseren om de levo sochtends te slikken zoals voorgeschreven en de eventuele supplementen savonds, weet je zeker dat ze elkaar niet negatief beinvloeden.
Nu lees ik dat je zelfs pas 2 maanden slikt, kan me voorstellen dat je dan nog helemaal brak bent. Die neurologische verschijnselen maken je bang en onzeker, maar ik heb zelf ervaren dat dit echt heel erg verbeterd als je goed bent ingesteld. Hetzelfde geldt voor klachten rondom je hart, ik weet nog dat ik sosm doodsbang was en in het begin erg twijfelde of dit wel aan de schildklier lag of dat er iets anders aan de hand was, maar geloof me, de schildklier is oprecht een rotklier als hij weigert. Nogmaals sterkte.
caat
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2018, 07:53

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door caat »

Ik heb inderdaad neurologische klachten, darmklachten (ik kon nauwelijks eten, vandaar ook de supplementen, ik nam ze ong. 2 uur na de Tirosint maar zal je advies aanhouden), verhoogde hartslag en lage saturatiewaarden. Ik ben ook erg bang bij vlagen, dat klopt. Ik kan nu af en toe kort uit bed, heb vandaag zelfs gedoucht. Ik ben er heel slecht aan toe geweest.

Dank Kiek voor de uitleg, ik had het inmiddels begrepen via je andere berichten, duidelijk. Aan fijnstellen ben ik zeker nog lang niet toe ;-).

Ik ben blij dat jullie me geruststellen, het is heel heftig geweest allemaal, ik hoop dat ik nog verder opknap maar begrijp dat ik nog maar heel in het begin van het traject zit.

Nogmaals veel dank.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door Kiek »

Hou je taai!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
caat
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2018, 07:53

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door caat »

Ik heb nog een vraag, ik heb nog veel klachten zoals spierslapte, ademnood en oorsuizen, maar ik heb ook steeds een soort inwendig trillen, in armen en benen en buik. Komt dat inwendig trillen iemand bekend voor, hoort dat eventueel ook bij "hyper"?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door Kiek »

Inwendig trillen herken ik niet.
Ook niet in mijn hyperperiode.
Misschien is het iets stress-achtigs.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
caat
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2018, 07:53

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door caat »

Het fenomeen trillen of inwendig trillen zie ik op diverse websites terugkomen bij hypertheroide. Dat zou kunnen kloppen bij de laatste meting waarbij FT4 verhoogd (na slikken). Ik blijf nog netjes op 100 ug Tirosint tot volgend meetpunt hoewel ik het heel zwaar heb.
Erg moe, huilerig, ik zie alles somber in, angstig, niet lekker in vel. Ook moeilijk om in te schatten wat ik wel en niet kan, wanneer ik over grenzen ga...
Hoewel sommige ernstige klachten verbeterd zijn is het nog heel zwaar. Het lijkt of ik de strijd aan moet gaan met de zwaartekracht (=spierslapte?).
Kom heel moeilijk in slaap. Nekklachten.
Is het handig om bij volgende controle toch ook weer de T3 waarden erbij te laten controleren? Of levert dat te weinig extra informatie?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door Kiek »

Laat dan de FT3 checken.
Niet je totale T3 (is T3).
Je hebt meer aan je FT3.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie