Geranda met klachten en vragen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Smootylama
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2018, 17:17

Geranda met klachten en vragen

Bericht door Smootylama »

Goedemorgen allemaal.

Mijn naam is Geranda, ben 37 jaar en heb 28 december een schildklier scan!!! Ik ben een enorme dodo op het gebied van schildklier. Het ging allemaal heel snel.
Even in 't kort mijn verhaal.
Na 1,5 jaar paniekaanvallen besloot mijn huisarts in november dat ik maar moest bloedprikken. Ze geeft alles wat hartkloppingen en hyperventilatie kan veroorzaken aangekruist. Zo kwamen we er achter dat ik geen vitamine D aanmaak of opneem, maar ook dat mijn schildklier waarden niet goed waren. Heel eerlijk, ik weet niet eens meer wat welke waarde was. De afkortingen en getallen vlogen me om de oren.
In 2016 heb ik ook een scan gehad, maar uiteindelijk hebben de waarden zich weer voldoende hersteld.
Iets was in 2016 0,49 en nu 0,25 en dat was een te groot verschil. Ik zal beter opletten in het vervolg🤦‍♀️
De paniekaanvallen en hyperventilatie vind ik vreselijk eng, de zuurbranden erg vervelend. Zijn er meer met deze klachten???
Ook het gevoel dat er iets in mijn keel zit dat ik niet weg kan slikken, irritant.
Ik ben op zoek gegaan naar een forum als dit omdat ik mijn geruststelling moet krijgen van mensen die me snappen.... Snappen jullie dat😁. Anders ga ik met alles aan de haal, Google me de engste ziektes en raak nog meer in paniek.
Willen jullie meer weten, of vragen, leef je uit.
Ik hoop vlot te leren hoe het hier werkt met berichten en antwoorden. Ben een technische kneus😂

Groetjes Geranda
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Geranda met klachten en vragen

Bericht door laura »

hallo Geranda,

Iets was in 2016 0,49 en nu 0,25 en dat was een te groot verschil.

Dat klinkt alsof de tsh zo laag is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Smootylama
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2018, 17:17

Re: Geranda met klachten en vragen

Bericht door Smootylama »

Is dat het schildklier aansturende hormoon??? Die term kan ik me nog herinneren.....
VinzZ
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2018, 16:24

Re: Geranda met klachten en vragen

Bericht door VinzZ »

Het is het schildklier stimulerend hormoon. Indien deze laatse 0.25 is wijst dat op hypertherioide oftewel de schildklier werkt te hard. Klachten als hartkloppingen, paniek en allerlei spanningsklachten kunnen hiermee te maken hebben. Spanningklachten kunnen ook leiden tot globusvorming in de keel. Het kan ook iets in je prive zijn wat je moeilijk te verteren/slikken vindt en door je hyper zijn versterkt wordt. Vit d verhaal ben ik niet bekend mee.
Toch wachten op de scan en tot die tijd accepteren dat je angstig/onzeker mag zijn tot de uitslag bekend is.
Smootylama
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2018, 17:17

Re: Geranda met klachten en vragen

Bericht door Smootylama »

VinzZ schreef: 19 dec 2018, 20:07 Het is het schildklier stimulerend hormoon. Indien deze laatse 0.25 is wijst dat op hypertherioide oftewel de schildklier werkt te hard. Klachten als hartkloppingen, paniek en allerlei spanningsklachten kunnen hiermee te maken hebben. Spanningklachten kunnen ook leiden tot globusvorming in de keel. Het kan ook iets in je prive zijn wat je moeilijk te verteren/slikken vindt en door je hyper zijn versterkt wordt. Vit d verhaal ben ik niet bekend mee.
Toch wachten op de scan en tot die tijd accepteren dat je angstig/onzeker mag zijn tot de uitslag bekend is.

Dank je voor je reactie /uitleg. De angsten zijn op 't moment vreselijk. Maar inderdaad zoals je zegt, nu even accepteren dat ze er zijn. Ik probeer zo min mogelijk te Googlen naar symptomen, ik kom de meest vreselijke dingen tegen. Info inwinnen op een forum als dit leek mij beter. Nog even volhouden tot 28 december 💪
Smootylama
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2018, 17:17

Re: Geranda met klachten en vragen

Bericht door Smootylama »

Hallo Florence,

Ik slik helemaal geen medicatie. Zit pas sinds half november in de schildklier molen🤦‍♀️.
Toevallig vanmorgen bij de assistente opgevraagd wat de waarden waren van het bloedonderzoek op 12-12.
Wat ze opschreef was.
TSH 0,0050
T4 18.0

En na elke paniekaanval weet ik dat 't op zich onschuldig is, maar tijdens denk ik daar toch echt anders over. Ik heb EMDR therapie gedaan, omdat we dachten dat de paniek en hyperventilatie werd veroorzaakt door het onverwacht overlijden van een nichtje in mei 2017. Kort daarna kreeg ik mijn eerste paniekaanval.
Omdat er in 2016 wel is geprikt voor schildklier. in 2017 niet, en 2018 weer wel, is niet meer te achterhalen of de paniekaanval toen ook werd veroorzaakt door de schildklier. Ik probeer zo rustig mogelijk af te wachten tot 28 december, ik heb puzzel me 't apelazarus met Jan van Haasteren. Ik ben allang blij dat jullie reageren op mijn verhalen en vragen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Geranda met klachten en vragen

Bericht door laura »

hallo Geranda,

Fijn dat je 28 december terecht kan voor een scan.
Laat anderen maar rennen met de kerstdagen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Smootylama
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2018, 17:17

Re: Geranda met klachten en vragen

Bericht door Smootylama »

laura schreef: 20 dec 2018, 14:05 hallo Geranda,

Fijn dat je 28 december terecht kan voor een scan.
Laat anderen maar rennen met de kerstdagen.
Ha ja precies. Voor een deel wel. Ik moet gewoon werken met de kerst 😁😁
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Geranda met klachten en vragen

Bericht door laura »

hallo Geranda,

Hoe is het eigenlijk met je hartslag?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Smootylama
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 dec 2018, 17:17

Re: Geranda met klachten en vragen

Bericht door Smootylama »

laura schreef: 20 dec 2018, 16:08 hallo Geranda,

Hoe is het eigenlijk met je hartslag?
Mijn hartslag was op 't hartfilmpje dat he bij de internist hebben gemaakt op 12 december prima. 86...
Ook tijdens een paniekaanval gaat ie eerder luid en niet snel...
Plaats reactie