herstel ziekte de Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Angel82
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2018, 14:20

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Angel82 »

Bedankt voor jullie lieve reacties
Angel82
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2018, 14:20

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Angel82 »

Hoi linrose,

Hoe gaat het met jou en de klier nu?
Kun je na een trage schildklier ook weer een te snelle krijgen? Of gaat het dan weer ontsteken?

Groetjes angel
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

HoiAngel,
Wat een toeval dat je juist nu een bericht post..ik zit momenteel een beetje te tobben. In januari leek het erop na bloedprikken dat de schildklier genormaliseerd was. TSH4.6 T4 12.8
De endocrinoloog vond dit zo dicht op de normaalwaarden zitten, dat ik over een jaar even bloed moet laten prikken bij huisarts, en bij hem in principe niet meer terug hoef! Nu heb ik door mijn B12 problematiek in februari bij de huisarts een totale check up laten doen, en dus ook schildklier. Ik weet het is een ander lab maar daar bleek mijn ft4 aan de lage kant 11.7 en TSH 4.2 en ik heb ook duidelijk klachten van hypo. Kouwelijk warrig, moe. Dus heb vandaag bij huisarts gevraagd anti TPO TE prikken. Niet dat de uitkomst qua behandeling iets uit gaat maken, maar doordat ik met die B12 problematiek kamp, zou een auto immuun aandoening niet wonderlijk zijn, gaan vaak samen. Heel verhaal weer hè, en antwoord op je vraag heb ik niet voor je...gr Lin
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Dat weet ik, maar daar gaan de bloedwaardes niet van in de war toch? Ik heb nu weinig tot tekort hormoon in mijn bloed....
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Wat je zegt is bij mijn idee andersom, ik was onderbehandeld met B12. Ik heb een half jaar niet geïnjecteerd maar zuigtabletten geslikt. Toen kreeg ik de schildklierontsteking de Quervain. Ik had toen ook het gevoel dat de onder behandeling, foute behandeling de ontsteking heeft getriggerd. Maar dit kan niemand bevestigen.
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Ik injecteer nu bijna een jaar 2x per week. En idd lastig wat schildklier en wat B12 is. Endocrinoloog vond dat mijn klachten niet van schildklier konden komen...huisarts is gelukkig wel geduldige en staat open voor het injecteren, maar geeft wel aan dat hij te weinig kennis heeft van B12. Dus blijft een eenzame zoektocht, en weinig begrip omgeving
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door laura »

Beste mensen,

Er is een heel subforum - viewforum.php?f=24 - voor discussies over vitamine B12-tekort.
Misschien dat jullie daar verder kunnen praten?

Vitamine B12-tekort kan verschillende oorzaken hebben.
Hoe de diagnose gesteld kan worden, daarover is nog veel niet duidelijk.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

hoi Kiek, ik wil toch nog even een laatste waarde toe voegen in hetzelfde lab, 11-1 TSH 4.60 FT4 12,8 ref waarden van dit lab zijn 0,27 / 4,20 TSH
10,0/ 19,0 FT4
De endocrinoloog vond dit zo dicht bij de goede waarden dat hij mij terug heeft gestuurd naar huisarts.
Inmiddels is daar mijn bloed gecheckt voor jaarlijkse check up, dus ander lab... 6-2 TSH 4,2 ref 0,27/4,20
FT4 11,7 ref 12.00/ 22.00
Huisarts denkt dat de schildklier er langzaam mee aan het stoppen is.... ik heb nu gevraagd of anti TPO gecheckt kan worden, is inmiddels gebeurt, nog geen uitslag. Hij adviseerde te starten met 25 levo… is dit niet wat weinig?
gr Lin
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Linrose,

Als je schildklier gedeeltelijk werkt, dan helpt een gedeeltelijke suppletie met levothyroxine niet.
Zo werkt een schildklierhuishouding gelukkig niet.
Dus inderdaad zou je kunnen beginnen met de hoeveelheid waarvan jij vermoedt dat je ongeveer zal uitkomen. In eerste instantie gebaseerd op je ervaring. Zonder ervaring zou gewicht een eerste duiding kunnen betekenen.

Wil je je waarden op een rij zetten?
Ik begrijp dat je twee labs gebruikt: huisartslab en ziekenhuislab.
En je curve heeft een lage passingsgraad.
Vast een mengelmoes van ha en zkh.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Angel82
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2018, 14:20

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Angel82 »

Wat een verhaal linrose!

Wat bedoel je met dat een gedeeltelijke suppletie Levo niet werkt bij een gedeeltelijk werkende schildklier kiek?
Hangt de werking niet samen met de omzetting in de lever en opname in de darm?

Wanneer krijg je uitslag linrose?
Kan een quervain verward worden met een hasimoto bijvoorbeeld?
Plaats reactie