Bijwerking of overdosering schildklierhormoon?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Bijwerking of overdosering schildklierhormoon?

Bericht door laura »

Op de website van SON en in Schild:
- https://schildklier.nl/nieuws/43-nieuws ... jd-herkend
- https://schildklier.nl/images/Schild_4_ ... _Lareb.pdf

Over een te hoge dosering van levothyroxine.
Waarom zou je dat een bijwerking noemen?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Bijwerking schildklierhormoon niet altijd herkend?

Bericht door laura »

hallo Florence,

Ik zou het hebben over een te hoge dosis van levothyroxine.
Komt misschien ook door mijn Graves-verleden.
Met in die tijd natuurlijk allerlei klachten en symptomen door een forse hyperthyreoïdie.

Ik had toen last van angst. Mijn handen trilden vreselijk. Ik had hartkloppingen en een hoge hartslag.
Dat zijn nog steeds tekenen van een te hoge dosis levothyroxine.

Angst staat genoemd over het kopje 4.9 Overdosering in de productinformatie van Euthyrox: https://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h09009.pdf
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Bijwerking schildklierhormoon niet altijd herkend?

Bericht door laura »

hoi Florence,

Ik ben wel geneigd te praten over klachten en symptomen in plaats van bijwerkingen.
Onder- en overdosering hebben hun gevolgen.
En reken maar dat je daar last van kunt hebben.

Ik begrijp dat jij op zoek bent.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Bijwerking of overdosering schildklierhormoon?

Bericht door Pip »

Hoi! Ik heb ook zo’n enorme angsten. Ik heb de neiging mijn wereld steeds kleiner te maken, ik schrik van vanalles! Kan m’n honden niet meer aan en metk ook aan hen dat ik zo schrikkerig ben en om me heen kijk. Zij gaan helaas meedoen. Ik kom zojuist thuis en beslis net dat ik toch maar weer contact met de arts moet opnemen. Mijn tsh was 0,01 en na dosis vermindering 6 weken later 0,02. Ook heb ik het idee dat ik struma heb, keelpijn, sliklachten en een verdikking alsof ik een adamsappel heb. Mijn bericht past niet helemaal bij de titel van het onderwerp maar omdat ik lees over de angsten voel ik erkenning en kan ik ff mijn hart luchten. Graag reacties die mijn vermoeden bevestigen en waarmee ik naar de huisarts kan zodat ze mij begrijpen.
Groeten Pip
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bijwerking of overdosering schildklierhormoon?

Bericht door Kiek »

Pip, een TSH van 0.01 mU/l is te laag, en eentje van 0.02 mU/l ook.
Dat hyper je. En hyperende mensen zijn gespannen en schrikachtiger.
Dit is geen bijverschijnsel Wel een overdosering of wat anders.
Neem een dag of twee dagen geen levothyroxine, zet dan voort met een verlaagde dosering, en vraag om over een week TSH/FT4 te prikken.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Bijwerking of overdosering schildklierhormoon?

Bericht door Pip »

Kan het gevolg van hyperen struma zijn? En dat hyperen is begonnen nadat ik bewust ging afvallen. Helaas door dit alles niet fitter maar wil toch m’n 13 kg niet meer terug!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bijwerking of overdosering schildklierhormoon?

Bericht door Kiek »

Natuurlijk wil je er niet meer bij, Pip.
Maar je wilt af van dat akelige gevoel.
Dat overheerst nu immers.

Meer weten over je eigen waarden geeft jou informatie.
Daarop bouw je verder.

Succes!
Kiek

PS: afvallen kan ook reden zijn dat een dosering omlaag bijgesteld wordt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Bijwerking of overdosering schildklierhormoon?

Bericht door laura »

hallo Pip,

Dat lijkt me dat jij een te hoge dosis slikt.
Een tsh van 0,01 en 0,02 is heel laag.
Hoe hoog is je fT4?
En hoeveel slik je?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Bijwerking of overdosering schildklierhormoon?

Bericht door Marieke14 »

Hoi pip,
Ik ben er na 8 jaar achter gekomen dat ik al die tijd te hoog was ingesteld. Door mijn zoektocht hier heb ik geeist dat ik in medicatie omlaag zou gaan.
Dit heeft heel goed uitgepakt voor mij. De 2e verlaging die ik daarna invoerde weer wat minder (heel moe) maar ik heb er wel van geleerd!
Ik was nerveus, angstig. Ging hyperventileren met alle bijbehorende lichamelijke sensaties. Hiervoor gedurende 8 jaar verschillende psychologen, onderzoeken en therapieën bezocht, gedaan en gevolgd. Niets hielp. Zo’n 2 weken na dosisverlaging voelde ik me ontzettend goed.

En bij mij was het zo dat mijn waardes voordat ik omlaag ging ‘perfect’ waren. (Vielen in het referentiegebied) Jij hebt naast je klachten ook nog eens zo’n lage Tsh!
Mijn advies zou dan ook zijn om het te proberen om omlaag te gaan. Leg het aan je arts uit.... je kunt ook zo weer omhoog.
Succes ermee.
Groet Marieke
Ps bijwerking of overdosering? Het maakt mij niet zoveel uit welke term gebruikt wordt... als alle artsen hiervan maar op de hoogte waren dan zou mij (en anderen) en hoop ellende bespaard blijven.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Bijwerking of overdosering schildklierhormoon?

Bericht door Pip »

Hoi!
@Laura, ik slik nu 62,5 mcg. Ben inmiddels al 2 x gezakt met de dosis en ft 4 is rond de 14.
Ooit ben ik steeds meer gaan minderen en voelde daarbij een enorme rust in mijn lichaam. Echter toen steeg de TSH weer naar 16,... dat was het ook niet.
Ik heb inmiddels bloed geprikt en morgen de uitslag vd internist.
@Marieke, ik herken me in wat jij schrijft. Zo fijn die herkenning, mijn weg met hyperen is dinds september. En met jouw ervaring hoeft dit niet zo lang te duren.
Had er iemand ook last van een gezwollen klier? Ik vind dit ook zo naar. Kan dit zwellen komenndoor hyperen?
Groet! pip
Plaats reactie