Labwaarde. Willen jullie meedenken? Cardioloog geweest

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Tanne »

Dat klinkt alsof het nog weleens een ingewikkeld verhaal zou kunnen worden...

Je hebt natuurlijk gelijk met die foutmarge. Is het niet zo dat, als je net buiten de marges valt, ze het herhalen na een x aantal maanden?
Want officieel val ik niet eens in de categorie subklinische hyperthyreoidie, want mijn tsh is normaal. Feitelijk maakt het ook niet zo gek veel uit denk ik, want het is vaak toch exp beleid. Dus als het iets met mijn schildklier zou zijn kan het maar beter goed duidelijk worden door de ft4. Dus dat die echt buiten de normaalwaarden gaat. (Niet dat ik hiermee hoop een een schildklierprobleem!!!)

Ik denk dat ik bij mijn arts geen heel sterk verhaal heb, als de ft4 ook binnen de grenzen val. Het verhaal is ook vrij a-specifiek natuurlijk. Dat realiseer ik me ook.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Kiek »

Als je komende waarden neigen naar hyper, dan zou je kunnen vragen om de TSH-rec-antistoffen te bepalen.
Die komen met Graves aan de oppervlakte.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Tanne »

Kiek schreef: 19 dec 2018, 19:20 Als je komende waarden neigen naar hyper, dan zou je kunnen vragen om de TSH-rec-antistoffen te bepalen.
Die komen met Graves aan de oppervlakte.
En dan heb je dus mogelijk een hyperthyreoidie zonder afwijkende tsh en ft4? Graves heeft wel heel specifieke klachten lees ik. Dat klinkt iig niet bekend gelukkig.

Maar met die vraag moet je wel echt zeker zijn van een schildklier probleem denk ik?

Zelfs als alle waarden normaal zijn, heb ik er wel veel van geleerd! Handig in mijn vakgebied!

Ik laat je volgende week weten wat mijn waarden zijn’
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Kiek »

'k Draaf wat ver door, hoor.
Grens hyperwaarden...reden? warme nodus? een opstartende Hashimoto? thyreoïditis? een opstartende Graves?
Graves mensen hebben meestal bepaalde antistoffen. Een handig weetje.

Goed weekend!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Tanne »

Het is met schildklierwaarden dus niet zo dat binnen de normen gewoon goed is. Maakt het best heel lastig vind ik! Want waar ligt de grens tussen drammen en acceptabel onderzoek? En wanneer is het wel goed? Of is een tsh van 0,41 eigenlijk nooit goed?
Ik heb maandag een telefonisch consult. Ik ben echt heel benieuwd naar de waarden. Ook of mijn tsh toevallig nu toch hoger is. Ik reken op een ft4 binnen de grenswaarden waarbij de ha in het gunstigste geval adviseerd over een paar maanden opnieuw te prikken..
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Kiek »

Het is met schildklierwaarden dus niet zo dat binnen de normen gewoon goed is.

Inderdaad!
Jij hebt immers klachten van hartkloppingen.
Men gaat uit van de referentiewaarde: een waardenoverzicht van een groep gezonde mensen.

Stel je hebt een gemiddelde werking van je schildklierhuishouding met een gemiddeld set point van een FT4 van 15.0 en een TSH van 1.4 mU/l bij een gemiddeld lab.
Als je bij zo'n gemiddelde werking een TSH van 0.4 mU/l presteert, dan zou daarbij een FT4 horen van ongeveer 18 mU/l.

Dat betekent dat een TSH van 0.41 m/Ul, hoewel binnen de ref.-range, een ongezonde waarde kan zijn.
En de daarbij behorende FT4 van 18 pmol/l eveneens.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Tanne »

Maar hoe maak je zoiets hard bij een arts? Dat is niet iets wat ze standaard weten...

Bovendien zijn veel schildklierklachten erg aspecifiek, dus het kan zoveel zijn. Dat is waar de arts het nu op gooit. Mogelijk iets van chronische hyperventilatie.

En hoe kom je er achter wat normaal is voor iemand? Wat is in mijn situatie bijvoorbeeld acceptabel? Voor het zelfde geld heb ik mijn leven lang al een tsh van rond de 0,41. En hoe weet je welke ft4 acceptabel is voor mijn tsh?
Betekend dat ook dat er veel mensen rondlopen met een onontdekte schildklierstoornis? En welk stempeltje druk je daar dan op, op een onbalans of te lage waarde die wel in de marges past?

Stel nou, de huisarts komt straks met een normale waarde. Wat zeg ik dan? Ik wil ook geen betweter zijn zeg maar...

Edit; nog een hersenspinsel: zou je kunnen zeggen dat, als een tsh van 0,41 voor iemand normaal blijkt te zijn, daar altijd een laag-normale ft4 bij hoort?
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Tanne »

Tsh is nu 0,37 en ft4 is 13. Ha vindt het prima zo. Klachten kunnen niet verklaard worden door deze waarden en hij verwijst me naar cardioloog.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken? Nieuwe waarden.

Bericht door Kiek »

Ah, nu heb je meer informatie.
Ken je de referentiewaarden van FT4 in je lab?
Er zijn labs die laag zitten in de FT4, en ook die hogere normaalwaarden hebben.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken? Nieuwe waarden.

Bericht door Teun »

Hoe de verhouding ft4 en tsh is is echt persoonlijk. Bij de een hoort bij een ft4 van 18 een tsh van 1,8 bijvoorbeeld, terwijl bij een ander bij een ft4 van 13 een tsh van 0,5 kan horen.
Ik heb tijdens het instellen en toen ik nog hypowaardes had veel hartklachten gehad, na onderzoeken bij de cardioloog kon hij me geruststellen en beloven dat dit bij beter ingesteld zijn dit over zou gaan. Nou hij heeft uiteindelijk, ook al duurde dat wel erg lang, gelijk gekregen.
Alleen de geruststelling dat er niets met mijn hart was maakte wel dat mijn angst minder werd. Ik zou zeggen maak die afspraak bij de cardioloog en laat je checken.
Plaats reactie