Interpretatie te snel of te traag

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Jos van Pr
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2018, 19:20
Locatie: Melissant

Interpretatie te snel of te traag

Bericht door Jos van Pr »

Ik ben een vrouw van 54 en nu een jaar uit de overgang en in de tussentijd heen en terug gegaan van
Thyrax. Heel lang had ik geen klachten en controleerde mijn waardes niet. Bij de Teruggang naar Thyrax was het nodig om mijn waardes te controleren om te kijken of de dosering nog het zelfde moest zijn als voor de wijziging. Voor de wijziging was mijn dosering 150 µg . Mijn waardes waren altijd binnen de normen en de ft4 aan de hoog normale kant, zo rond 19.
Juni 2018 tsh <0,03 ft4 22,0
Oktober 2018 tsh <0,03 ft4 16,8 hierdoor 12,5 microgram geminderd.
December 2018 tsh <0,03 ft4 18,3 , toen ook t3 gemeten en die was 1,43 , aan de laag normale kant, vanwege de lage tsh weer 12,5 geminderd.
Dit voelt voor mij niet goed. Ik voel me eerder te traag dan te snel terwijl de dokter zegt dat ik moet minderen omdat de tsh zo laag is dat die niet gemeten wordt.
Ik had van mijn dietist advies gekregen de Bates methode toe te passen en heb 3 dagen achtereen temperatuur gemeten. Die was 3 x 36,54 en dat zou betekenen dat mijn schildklier te traag is. Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien een omzettingsprobleem van T4 naar T3?
Bij het prikken in juni kwam ook naar voren dat ik insuline resistent ben(nuchter 7,8). Dit probleem kan pas opgelost worden als mijn schildklier in balans is.
Klachten: moeilijk afvallen, hekel aan bewegen terwijl ik vroeger veel aan sport deed, niet actief, geen zin in sex, veel slapen ook overdag, niet vooruit te branden.
Kan iemand de waardes interpreteren? Voor mij zijn ze een raadsel en heel tegenstrijdig.
Alvast dank. Jos
Jos van Pr
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2018, 19:20
Locatie: Melissant

Re: Interpretatie te snel of te traag

Bericht door Jos van Pr »

Niemand die mijn waardes kan interpreteren? Ben ik zo afwijkend? Ik ga me nog zorgen maken.
Voor iedereen in elk geval fijne kerstdagen.
Jos
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Interpretatie te snel of te traag

Bericht door Teun »

Aan je waarde te zien is het goed geinterpreteerd van je arts dat je tsh waarde echt te laag is. Je zit ver onder de normaalwaardes, en het kan zelfs niet exact worden aangegeven, in ieder geval kleiner dan 0,03, dus minderen was een goede keus. Als je lange tijd zulke lage tsh hebt kan dit negatieve invloed hebben op je hart en botstructuur.
De klachten van hyper en hypo liggen heel dicht bij elkaar en is niet altijd even duidelijk, daarom zijn labwaardes een goed meetpunt. De temperatuurmethode is volgens mij achterhaald en geen goed meet instrument, ik zou me daar dus maar niet aan vasthouden. Overigens is er ook niets mis met een temperatuur van 36,5, dit valt zeker binnen de norm van normale temperatuur.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Interpretatie te snel of te traag

Bericht door *anna* »

Welkom Jos,
(Teun heeft al heel wat gras voor mijn voeten weggemaaid :lol: .)

Het is toch wel zaak om in ieder geval jaarlijks je TSH/Ft4 te laten controleren, ook al voel je je goed. Bij schildklierproblemen kunnen afwijkingen zich sluipenderwijs in je systeem nestelen tot ze ineens gevoeld worden als reële klachten. Vooral ook omdat de overgang niet altijd geruisloos verloopt en vaak de schuld krijgt. Misschien dat Kiek met je opgegeven waardes er toch in slaagt een setpoint te berekenen dat je als kompas kunt gebruiken.

Zelf heb ik na de overgang lang gedacht dat ik aardig hypo was, want allerhande hypoklachten. Dácht ik. Bleek bij de endocrinoloog dat ik hyperwaarden had! Ben ik na de overgang helemaal opnieuw ingesteld. Jouw TSH-waarde is ook wel erg laag! Niet goed voor hart en botten. ;)

Die diëtiste zou zich eens moeten verdiepen in de schildklier: de temperatuurmethode van Barnes wordt nu alleen nog geadviseerd in het alternatieve circuit. Een schildklierkwaal is alleen door bloedonderzoek vast te stellen. En een omzettingsprobleem is héél zeldzaam.

Ondanks dat mijn schildklier 'in balans' is (ik goed ingesteld ben) heb ik diabetes type 2, waarschijnlijk gelinkt aan m'n gewicht en lifestijl. De enige link met mijn schildklier is dat ik moeilijk kan afvallen. Maar dat is een veel voorkomend verschijnsel (en valkuil) bij hypo's. :(
(Heel frustrerend dat mijn hypozoon alles kan eten en zo mager is als een lat.)
Groet, Anna
Jos van Pr
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2018, 19:20
Locatie: Melissant

Re: Interpretatie te snel of te traag

Bericht door Jos van Pr »

Dankjewel voor jullie reacties. Dan ben ik een beetje gerust dat de dokter de medicatie heeft verlaagd.

Ik voel me nog steeds traag en zeker niet te snel. En sinds 1 week na aanpassing van de dosis kom ik elke dag 300 gram aan en is mijn buikomvang van 81 cm nu al weer naar 85 cm terwijl ik net met veel moeite een paar kilo in een half jaar ben kwijtgeraakt. Dat is frustrerend. Klachten zijn voor mij tegengesteld aan de diagnose. Vreemd hoor.
Maar als ik jullie zo hoor dan moet ik maar vertrouwen op de arts. Nogmaals dank.
Kan ik nog meer te weten komen met een bloedonderzoek? Zijn er nog meer dingen waar ze op kunnen controleren die hiermee te maken hebben of is de THS wel de belangrijkste om een conclusie te kunnen trekken?

Als iemand nog andere inzichten of heldere ideeën heeft heel graag.

Groetjes Jos
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Interpretatie te snel of te traag

Bericht door Teun »

De tsh en ft4 zijn de waardes waar je je op moet richten en geef het even de tijd. Ik zou de weegschaal gewoon even een tijdje negeren. Iedere dag wegen wordt zo wie zo niet geadviseerd en geeft zoals bij jou frustratie. Voordat bij mij de diagnose van hypothyreoidie gesteld werd had ik juist heel veel verschijnselen die men normaal bij een hyperthyreoidie plaats maar mijn waardes waren toch echt flink hypo en de verschijnselen verminderden naarmate ik beter ingesteld werd op de levo. Zo zie je maar, je kunt denken dat je hypo bent twerwijl later toch blijkt dat het echt hyper was. Dus nogmaals geef het de tijd.
Jos van Pr
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2018, 19:20
Locatie: Melissant

Re: Interpretatie te snel of te traag

Bericht door Jos van Pr »

Dankjewel Teun.
Ik ga het de tijd geven.
Plaats reactie