Verhoogde TSH waarde, vrij t4 is goed

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Sparkling.
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2018, 23:26

Verhoogde TSH waarde, vrij t4 is goed

Bericht door Sparkling. »

Hallo,

Ik ben Melanie, een vrouw uit Gelderland van 30 jaar. Ik ben getrouwd en heb 1 dochter van 5.
Een tijd geleden is er per toeval ontdekt dat mijn TSH waarde iets verhoogd was, de vrij t4 is altijd goed geweest. De huisarts heeft als proef toen thyrax voorgeschreven maar dit leek weinig te doen en ben ik dus mee gestopt.
Vorige week is mijn bloed geprikt om een spiegel te bepalen van een ander medicijn en op mijn verzoek is toen mijn schildklier meegeprikt. De TSH waarde was toen hoger dan ooit.
Het bloed is geprikt op formulier van mijn psychiater dus ik moet zelf mijn huisarts even bellen om deze waardes te bespreken maar ik dacht, ik kan maar beter goed voorbereid het gesprek in gaan.
Als ik Google begrijp ik dat dit valt onder subklinische hypothyreoïdie en is dit niet direct medicijnwaardig. Mijn TSH waarde is echter al bijna 3 jaar te hoog en lijkt alleen maar slechter te worden. Zou dit betekenen dat mijn schildklier steeds meer moeite krijgt met aan de gang blijven?
Ik heb veel klachten zoals haaruitval, depressie en vermoeidheid maar het een kan ook weer voortkomen uit het ander en ik kan niet zeggen of de (bv) vermoeidheid door de schildklier of door mijn depressie komt.

Ik heb de waarden van de onderzoeken, alles is geprikt en onderzocht in hetzelfde lab. Tijden noteer ik erbij.
19-02-2016 (tijd onbekend) TSH 3,3 vrij t4 niet bekeken
08-03-2016 12:13 TSH 5,5 vrij t4 14,3
14-07-2016 12:19 TSH 5,6 vrij t4 13,2 (hierna is thyrax voorgeschreven als proef, dosering weet ik niet meer. Een lage startdosering)
11-09-2017 9:45 TSH 5,5 vrij t4 15,3 (huisarts was niet tevreden en van mening dat de thyrax niet ging helpen)
05-12-2018 9:39 TSH 12 vrij t4 13,8

De vrij t4 is redelijk constant maar de TSH waarde is royaal omhoog gegaan. Wat kan dit zeggen? Ik zag dat bij een TSH waarde boven de 10 de kans groter is dat het overgaat naar klinische hypothyreoïdie dan dat het vanzelf beter wordt. Zegt het ook nog iets dat mijn TSH al bijna 3 jaar hoger is dan de norm?

Alvast bedankt voor de moeite!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Verhoogde TSH waarde, vrij t4 is goed

Bericht door laura »

Hallo Sparkling,

Je tsh is nu wel zo dat een proefbehandeling op z'n minst op zijn plaats is.
En dan natuurlijk doorgaan als klachten minder worden.
En als tsh gewoon wordt.

Kiek kan wellicht naar je setpoint kijken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Verhoogde TSH waarde, vrij t4 is goed

Bericht door Teun »

Ik zou met deze waardes zeker gaan voor een proefbehandeling. Wat ik me afvraag is of bij je vorige proefbehandeling de dosis na de start met een lage dosis wel is verhoogd, want ook je tweede waarde vroeg om meer hormoon. Jammer dat er toen gestopt is, zou slimmer zijn geweest denk ik de dosis te verhogen en te kijken of je nog klachten had gehad als de tsh ook binnen de normaalwaardes was gevallen. Pas dan zou je kunnen spreken van wel of geen effect.
Ik zou zeggen ga voor behandeling met een dosering die bij jou past en dat is niet een lage dosering van bijv. 25 mcg.jij bent jong en zou mi best kunnen starten met 50 of 75 mcg. Is volgens mij veel normaler. Succes.
Plaats reactie