Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Kiek »

Hallo Danielle,

TSI wordt inderdaad geassocieerd met Graves.
TSI is een onderverdeling van de TSH-receptor antistoffen.

Het lastige is dat de benaming van dezelfde antistoffen lijkt te variëren.
In artikelen wordt in toenemende mate alleen de TSH-receptor-antistof, de algemene benaming, genoemd.
Zo ik krijg de indruk dat er in de praktijk minder TSI bepaald wordt dan vroeger. In 2018 maar 4 hits op PubMed.

Ik begrijp nu dat je een scan hebt gehad, waarop verhit of warm weefsel, tussen hypoweefsel?
Willen ze afwachten?
Of heb je misschien al een plan-de-campagne besproken?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Bedankt weer voor je reactie kiek. Nee ik heb geen scan nog gehad. Wel een echo, waarop te zien is dat mijn klier verschrompeld is. Dat en mijn jarenlange hashimoto doet denk ik de conclusie maken van de endo dat er nog een klein deel werkt.
Ik weet ondertussen aardig wat over hashimoto, maar helaas niet over graves. De endo heeft het erover dat het weer uit blust? En weet jij ook hoe het zit met de anti tsi? Als die weer lager zijn.... is het dan ook rustig wat graves betreft? En andersom... als je verhoogde tsi antistoffen hebt.... is het dan actief?
Ik heb gisteren geprikt, maar de antistoffen waren nog niet binnen.
Ik heb de cytomel weg gelaten en twijfel of ik aan de hand van de waarde zal ophogen met euthyrox of de cytomel weer zal nemen.
Het lastige bij mij is dat de waardes niet extreem snelle klier lieten zien afgelopen jaar. Wel een lagere tsh en eem voor mij hogere vrij t4. Ivm met de cytomel is de vt4 meestal rond de 13. Die was van de zomer richting de 18-21.
En nu 15.6, wat voor mij al hoger is dan normaal. Tsh 2.44. Dus ruimte om te verhogen is er. Maar als ik mijn euthyrox ga verhogen, schiet mn t4 mee omhoog. Maar met de cytomel ben ik weer bang voor schommelingen.

Nu ben ik dus benieuwd wat zo'n verhoogde tsi kan zeggen.... ook als je waardes niet extreem omhoog of omlaag gaan. Ik denk dat het bij mij anders is, omdat de klier nagenoeg niet werkt....

Sorry voor het ingewikkelde verhaal
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Kiek hierbij mijn waardes:
datum: tsh: vrij t4:
09-12-2014 0.22 12.6
31-03-2015 0.64 13.8
07-09-2015 0.16 14.5
10-02-2016 1.06 14.1
14-06-2016 0.48 13.7
21-03-2017 1.45 14.3
07-11-2017 1.08 17.8
06-03-2018 1.24 15.9
22-05-2018 0.27 16.9
04-07-2018 0.79 14.2
10-10-2018 2.72 12.9 tsi: 3.3
nov.2018 2.64 12.7
27-12-2018 2.44 15.7
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door laura »

hallo Dani,

Ik ben wel benieuwd wat er geprikt is. In de routinediagnostiek zou alleen TBII bepaald kunnen worden (?).

Op mijn blog Schildkliertje heb ik het volgende staan - https://schildkliertje.blogspot.com/p/antistoffen.html:

TSH-receptor antistoffen (TBII/TRAb)
Bij TSH-receptor antistoffen (TBII/TRAb) gaat het om een groep van antistoffen die zich binden aan de celmembraan van een schildkliercel. Zij nemen de plaats in van TSH op de TSH-receptor. Op die manier doen zij TSH na. TSH is een hormoon dat de schildklier stimuleert om schildklierhormoon te maken.

- TSH-receptor antistoffen worden ook wel TSAb of TSI genoemd als zij de productie van schildklierhormoon stimuleren, zoals bij de ziekte van Graves. Er ontstaat hyperthyreoïdie.
- TSH-receptor antistoffen worden ook wel TBAb of TBI genoemd als zij de productie van schildklierhormoon blokkeren. Er ontstaat hypothyreoïdie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Laura er staat alleen tsh receptor as.
En op het prikformulier stond tsi

Ik heb zelf ook geen idee hoor. Wat ik wel weet is dat na het minderen van de euthyrox mijn klachten ook verdwenen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Kiek »

'k Grinnik hier een beetje schaapachtig.
Want ik ben de logica van je verhaal kwijt.

Je hebt al jaren een Hashimoto en nu ook Graves.
Je hebt een echo waarbij de logisch verschrompelde schildklier. Dat past bij inname van levothyroxine, of je nu schildkliergezond bent of niet. Zo'n schildklier wordt op non-actief gesteld en verschrompelt.

Ik begrijp de functie van de endocrinoloog niet goed.
Je overweegt de Cytomel weer te nemen.
Maar waarom overweeg je met een veronderstelde Graves dat te gebruiken?
Lijkt je dat niet doodeng?
Het is toch geen voorschrift van de endocrinoloog?

Zorg toch eerst dat je goed geïnformeerd wordt.
Want ik denk dat er sprake is van begripsverwarring.

Over je waarden kan ik jammer genoeg niets zinnigs vertellen.
Er is geen beloop van hypowaarden naar normale waarden.

Hoeveel levothyroxine gebruik je nu?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Kiek »

Laura er staat alleen tsh receptor as.

Ah! Dan hoeft er geen Gravesdreiging te zijn.
Wie weet heb je een mix van blokkerende antistoffen.
Heel soms lukt het de schildklier om weer een evenwicht te vinden, heb ik gelezen.
Dat zijn de gelukkigen!
Mijn echtgenoot hoopte ook op zo'n uitkomst.
Het bleek helaas niet zo te zijn.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door laura »

Dani schreef: 28 dec 2018, 15:59 Laura er staat alleen tsh receptor as.
En op het prikformulier stond tsi
Ik denk dat het daar fout is gegaan met de interpretatie.
Dani, weet je wanneer de uitslag komt?

Strumazol slikken op basis van het verhaal van jouw arts, dat zou ik niet doen.
En helemaal geen block en replace met een eventuele behandeling met radioactief jodium.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie