Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

Hoi Kiek

Wat is wijsheid, ik wordt met de dag meer uitgeput, warriger, depri, zwarte kringen en als ergste weer terug bij af met spierpijn en gewrichtsklachten. Is het slim vol te houden met 2 weken en kijken wat mijn natuurlijk schildklierwaarden doen of toch maar aan de bel trekken bij de huisarts omdat ik steeds zieker wordt?

Ik lees hier veel over de Tirosint en dat zou veel beter zijn voor mijn type dat heel slecht tegen allerlei medicijnen kan (vulstoffen etc). Of moet dit via een Internist? Mijn huisartsen zijn erg moeilijk over het verwijzen naar Internist "want schildklieren kunnen huisartsen prima zelf regelen'.... :oops:

Ben benieuwd wat je adviseert. Wil i.i.g. niet meer terug op de thyreodium i.v.m. want denk ik dat de boosdoener is van het zooitje van mijn hormoonsysteem en door de kunstmatige T3 etc wat jij had uitgelegd. Ik zit voor 10 dagen op Duphason (progesteron) om dit op te krikken, kan dit ook mij zo ziek maken aangezien ik zo gevoelig ben voor vulstoffen?

Groetjes kler
Laatst gewijzigd door kler17 op 18 dec 2018, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

P.s. sinds de Progesteron kuur heb ik hele droge mond en opgezette tong, de Gynaecoloog zei dat het geen kwaad kon en ermee door te gaan. of is dit de schildklier? dat is ook een van de vele Hypo-klachten toch?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door Kiek »

Hallo Kler,

Over progesteron kan ik je niets zinnigs vertellen.
Je huisarts of de gynaecoloog in een algemeen of academisch ziekenhuis is de beste advi-seuse/-seur.

Wanneer ga je weer naar het lab voor je TSH/FT4?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

Bedankt voor jullie reacties Kiek en Florence! de paniek sloeg even toe gisteravond!

Ik moet weer prikken volgende week donderdag de 27ste (werk zelf in het ziekenhuis dus hopelijk zijn die ook gewoon open..) Toch nog maar even geduld hebben denk ik..Dan kom ik weer terug voor jullie wijze raad als het mag?! Heb intussen veel andere dingen gelezen over Hypo-klachten van jullie op dit forum dus denk dat het een kwestie is van gewoon geduld hebben (en accepteren dat ik me rot voel met de feestdagen) :roll:

Ik heb met de apotheek gebeld en die zeggen 'ooit eens' een zelfde klacht te hebben geregistreerd...verder kunnen ze me ook niet helpen...de Gyn ook niet en de huisarts heeft ook de ballen verstand van overgevoelige mensen zoals ik. ik neem vanavond de laatste van de 10-daagse kuur dus hoop dat het dan beter wordt. Wat een troep die synthetische hormonen bah..voor mij i.i.g.

"i'll be back" :D Groet Kler
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

Hallo Kiek en anderen

Nou ik heb vanochtend weer mijn lab geprikt en ziet er nog slechter uit dan 2 weken terug. Graag advies wat te doen. voel mij nog steeds niet lekker. Afwachten of TSH zakt of toch naar huisarts om weer te starten met medicatie?

27 dec 8.15u sochtends
FT4 12 (12-22)
TSH 12 (0.30-4.2)

10 Dec 8.20u sochtends
THS 9.7
FT4 14

Dank je wel groet Kler
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door Kiek »

Dit lijken verschillende labs, Kler.

Na je giga hoeveelheid thyreoïdum > 200 mgr, sta je na een week op een dosis van 60 mg [waarin nog 9 microgram T3] op een FT4 van 12 en een TSH van 3.4. Nuchter geprikt (zonder dosis thyreoïdum?)
Je stopt vervolgens helemaal met het thyreoïdum.
Een week na deze stop heb je een FT4 van 14 met een TSH van 9.7 pmol/l.
Dat is te verwachten: hogere FT4 (applaus voor je mooie schildklierproductie! zomaar 2 pmol/l gestegen op niets!) - hogere TSH (die door de ontzetting van thyreoidum nog niet optimaal kan reageren op de alreeds verhoogde FT4).

Je laatste waarden van FT4 12 met en TSH van 12 mU/l passen niet bij de vorige waarden en hebben dus geen betekenis.
De enige verklaring kan zijn dat je schildklier in een week zomaar gestopt is met werken, en/of je hebt een ander lab gekozen.

Nu weer ik weer benieuwd!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

Jeetje wat idioot he.. :? zover ik weet niet hoor. Ik werk zelf in het ziekenhuis waar ik altijd prik zelfde tijd en plek en gebruiken volgens mij gewoon hetzelfde lab als 2,5 week geleden op 10/12... Ik ben wel intussen gestopt met de progesteron van de Gyn waar ik zo beroerd van was (leek wel of mijn Hypo-klachten nog erger waren). Kan dat daarmee te maken hebben?

wat betekent dit nu Kiek? Ik heb een afspraak kunnen maken bij de huisarts voor 10/1 en deze huisarts die er een beetje verstand van heeft is nu op vakantie de andere heeft teveel met de medicatie geklooid. Toch medicijnen? Ik heb een afspraak bij de Gyn ook over 2 weken die ook andere hormonen heeft laten prikken.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door Kiek »


wat betekent dit nu Kiek?


Jij kent jouw situatie het best, Kler.
Als dit serieuze waarden zijn, overweeg dan een ander lab.
Ik kan niets toevoegen.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door kler17 »

Hoi kiek

Ten eerste bedankt voor jouw vlugge antwoorden daar ben ik altijd erg dankbaar voor. Ik heb voor de zekerheid even gebeld naar het lab boven en we hebben een eigen lab in huis en is niet verandert in afgelopen 2 wkn. ander lab waar, hoe regel ik dat? alle prikposten in de regio wordt hier ook bepaald.

Ik werk in het ziekenhuis, maar ben niet medisch onderlegd (sowieso niet op schildklier gebied) dus ik ben een leek wat dit betreft. ik heb totaal geen idee wat mijn situatie is, omdat ik al 7 jaar thyreodium gebruik en daar nu vanaf ben ook per advies hier, daarom het mij wel verstandig leek te kijken wat mijn eigen schilklier doet (dit heb ik zelf besloten uiteraard).

Ik hoop gewoon op dit forum goede adviezen te krijgen nadat ik gestopt was. Naar de huisarts hiermee, verwijzing internist? afwachten en paar weken weer laten prikken? Ik zou wat wegwijs erg goed kunnen gebruiken aangezien jij en anderen hier zoveel kennis hebben opgebouwd. ik zie bijvoorbeeld dat je een setpoint curve welleens hebt gebruikt voor andere forumleden of is dat in mijn geval NVT? Ik zou erg dankbaar zijn met wat verder advies, want ik ben radeloos op het moment en kan doordat ik mij zo rot voel niet goed nadenken laat staan redelijke gesprekken voeren met artsen die me eigenlijk steeds afpoeieren. Als ik wat meer info heb sta ik sterker. nogmaals ik snap dat jij geen dokter bent Kiek, maar je hebt wel heel veel meer kennis dan ik.

groetjes Kler
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zieker door afbouwen of direct stoppen Thyrodeium

Bericht door Kiek »

Kler, het positieve in jouw verhaal is, dat je schildklier nog iets doet.
Je bent nu een kleine maand zonder disregulerend schildklierhormoon.
En wat je waarden ook waard zijn, je schildklier presteert nu zonder iets? maar liefst 12 pmol/l.
Die waarde wordt gemeten in je lab.
Over je 3 waarden tesamen valt nu geen conclusie, want geen relatie, te vertellen.
Die behoort er wel te zijn.

Ik vind dat iedereen die afhankelijk is van schildklierhormoon, vanaf het eerste begin zou moeten leren wat een FT4 betekent en wat voor functie een TSH heeft.
Net zoals mensen met diabetes ook notie hebben van hun waarden.
Want als niemand iets weet over schildklierwaarden, waarom wordt daar in 's hemelsnaam nog een waarde aan gegeven? Op welke grond bepalen artsen dat je moet ophogen, of niet? Weten ze dat? Of gokken ze maar wat?

Dat is de reden dat ik startte meer kennis bij elkaar te harken.
Om de betekenis en invloeden te leren van/op mijn waarden.
Hoe juist te meten, en hoe moet ik marchanderen, indien noodzakelijk, om een betere behandeling te krijgen?
Iedereen heeft waarden die zich op volstrekt individueel niveau bewegen.
Het achtergrondmachientje is hetzelfde, maar de afstelling bij ieder mens verschillend, en toch voor 99.9% binnen dezelfde grenzen.

Ik wil best helpen om te zoeken naar juiste waarden.
Maar dan wel met waarden van een normaal lab, onder de juiste condities, 's ochtends vroeg en nuchter, zonder verstorende effecten van al dan niet geslikt levothyroxine, laat staan deraillerend thyreoidum.

Tot een volgende!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie