Instellen medicatie (te hoog, nu verlagen ?)

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Slaatje
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2018, 12:19

Instellen medicatie (te hoog, nu verlagen ?)

Bericht door Slaatje »

Hi allemaal, nieuw geregistreerd hier en leer al veel (waarvoor dank).
Ik heb een vraag over de medicatie bijstellen in mijn specifieke situatie. Uiteraard overleg ik ook nog met de HA zelf, maar loop die telefonisch vaak net mis omdat ik tijdens het werken niet altijd kan opnemen.

Op 07/11 is mijn bloed geprikt en werd vastgesteld dat ik een iets te trage schildklier heb.
TSH van 7.7 (ref 0.3 - 4.2)
FT4 van 11 (ref 12-22)
(Bij ongeveer 3 jaar terug prikken was mijn TSH 0.67 en 2 jaar terug 1.0).
Omdat dit paste bij mijn klachten van vrij extreme vermoeidheid en slechte concentratie ben ik op 100mcg Levothyroxine gezet.

De waardes nu na 7 weken behandeling zijn op 27-12 als volgt:
TSH 0.16
FT4 21
Geprikt rond dezelfde tond (09.00 / 09.30) en voor het nemen van de medicatie.
Ik voel me helaas nog steeds erg moe. Wel is mijn hartslag in rust hoger (hiervoor <50 in rust) en ervaar ik dat ik tijdens het sporten minder moe lijk te zijn. Advies is om nu, vanwege de lage TSH en hoge FT4, om de dag 75 en 100 mcg te slikken. Ik had hierover twee vragen:

- Maakt het uit / geeft het meer schommeling om elke dag te wisselen ipv dagelijks 87.nogwat te slikken? Of is dit simpelweg niet mogelijk?
- Ik las hier ook dat soms word aanbevolen een aantal dagen niets te slikken en daarna lager over te stappen. Heeft dat in dit geval ook niet zin?

Bedankt voor het delen van jullie kennis/ervaring :)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Instellen medicatie (te hoog, nu verlagen ?)

Bericht door Teun »

Ik zou als ik jou was gewoon starten zoals voor gesteld. Ik slik ook om en om en op zich gaat dat prima omdat de levo een lange halfwaardetijd heeft( pas na 7 dagen is de helft gebruikt).
Het overslaan van de levo gedurende een paar dagen wordt vooral geadviseerd als mensen daadwerkelijk veel hyperklachten ervaren en flinke hyperwaardes hebben, dat lijkt bij jou niet het geval, ik persoonlijk zou dus niet overslaan mede ook omdat je nog maar kort geleden begonnen bent met Instellen.
Als ik jou was zou ik een spreekuur afspraak maken in deze beginfase i.p.v. telefonisch alles regelen, dan kan de arts ook een vinger aan je pols houden m.b.t. je hartactie etc. later kun je het meeste wel telefonisch af.
Hou er rekening mee dat het even tijd kost voor jijje zelf weer helemaal oke voelt, instellen kost tijd en je lichaam moet zich a.h.w. resetten.
Sterkte.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Instellen medicatie (te hoog, nu verlagen ?)

Bericht door Kiek »

Hallo Slaatje, welkom!

Je lijkt nu inderdaad teveel levothyroxine te gebruiken.
Daar hoort vermoeidheid bij. En ook bij tijd en wijle onrust.

Je lijkt beter ergens tegen de 15 pmol/l te zitten in plaats van de 21 pmol/l. Dat is een groot verschil.
Je kunt met zo'n verschil best een dag of twee geen levothyroxine innemen.
Dan ben je wat sneller op je beter passende waarde.

Ja, je dagelijkse hoeveelheid FT4 schommelt door de wisselende doses.
Beter is iedere dag min of meer dezelfde dosis, desnoods door halvering van tabletjes.

Jouw TSH reageert op aangeboren en vaste wijze op het niveau van je FT4.
Ooit was je TSH in staat je schildklierweefsel feilloos te stimuleren om precies de juiste hoeveelheid te produceren. Een individuele golfbeweging over 24 uur, perfect passend bij de bouw van je lijf.

Ook nu je schildklier het heeft begeven, reageert je TSH nog steeds op dezelfde wijze.
Alleen doet je schildklier het nu niet meer. En slik je eenmaal daags een pilletje. De 24-uurs dynamiek is nu anders.
Met een bepaalde techniek is het mogelijk je aloude TSH-reactie op je FT4 in beeld te brengen.

Het punt waarop je TSH verhoogt en verlaagt zit ergens in de buurt van de 14.5 en 15 pmol/l.
De TSH is op dat punt ca. 1.8 mU/l.
Dit is het werkingsgebied van je ideale en aangeboren schildklierwaarden volgens je 2 opgegeven TSH/FT4's.
Men noemt dat het set point. Denk aan een knikker op een schoteltje in beweging, steeds over het laagste punt.

Hieronder je curve.
Ik ben benieuwd of je volgende waarden je eerste waarden zullen bevestigen.
En laat altijd 's ochtends vroeg prikken, in hetzelfde lab, nuchter, zonder levothyroxinedosis van die dag.

Sterkte en succes!
Kiek
Bijlagen
SlaatjeDec2018.jpg
SlaatjeDec2018.jpg (39.31 KiB) 3936 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Slaatje
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2018, 12:19

Re: Instellen medicatie (te hoog, nu verlagen ?)

Bericht door Slaatje »

Bedankt voor jullie uitleg.
Teun, ik heb het idee dat mijn huisarts niet zit te wachten op spreekuur afspraken - ik zou dit zelf misschien wel fijn vinden maar er wordt nu door de telefonische doorgegeven 'dit is je waarde, en dit is je nieuwe dosering'. Maar misschien dat ik het voor de volgende keer wel gewoon zelf vraag, dankjewel.

Kiki, super uitgebreide reactie, thanks! Ik hoop dat ik met de volgende dosering misschien sowieso iets omlaag mag/kan en dan een vaste waarde per dag krijg. Ik ben benieuwd naar de volgende meting en of deze weer overeen gaat komen met de curve. Nogmaals dank!

Eigenlijk nog één toevoeging: ik heb niet alleen een wisselende dosering (om de dag) maar ook een wisselend merk. De ene dag 100 mcg van Teva, de andere dag 75 van Euthyrox. Ik weet en begrijp dat de werkzame stoffen hetzelfde zijn uiteraard, maar heb toch het idee dat ik op de Euthyrox meer reageer. Kan dat?

Of het is toeval en komt doordat mijn waarden sowieso nog niet goed zijn. Ik heb sinds het beginnen met de Euthyrox een beduidend hogere hartslag in rust (nu eerder <80 ipv <50), maar voelt mij iets te onrustig, zweet veel, en ben de laatste 2,5 week ook ineens 1,5 - 2 kilo afgevallen. Ideeën hierover / meningen? De assistente van HA zegt dat ik pas over 3 a 4 weken hoef te prikken volgens schema en daarna pas de dosering wordt aangepast. Maar ik voel me niet 100% zo.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Instellen medicatie (te hoog, nu verlagen ?)

Bericht door Teun »

Het heeft geen zin om voordat je 6 weken dezelfde dosering slikt te prikken omdat dan pas de volledige werking is.
Ik zou wel vragen om een en dezelfde merk, natuurlijk is de stof hetzelfde, maar in de praktijk blijkt toch dat elk merk anders reageert. Persoonlijk vind ik het wel vreemd dat men een en dezelfde persoon twee merken geeft. Misschien kan de huisarts dit op het recept verwerken.
Natuurlijk moet een assistent je een spreekuur afspraak toe staan als jij daarom vraagt. Dus gewoon zeggen dat je een afspraak wil maken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Instellen medicatie (te hoog, nu verlagen ?)

Bericht door Kiek »

Hallo Slaatje,

Een hogere hartslag, onrustig, zweten én afvallen zijn herkenbaar als hyperklachten.
Vaak ook vermoeidheid op verkeerde tijden.
Je twee waarden van november en december geven samen aan dat een flink lagere FT4 beter bij je past.
Ergens in de buurt van de 15 pmol/l. Je laatste FT4 is 19 pmol/l. Dat is dus fors hoger.

Het doel van die pillen is voldoende FT4 in je lijf: niet teveel en niet te weinig. Want een juiste hoeveelheid FT4 is belangrijk voor je kwaliteit van leven.
Het niveau van de FT4 is over 24 uur niet constant, maar zwiert eerst omhoog om daarna geleidelijk te dalen tot je de volgende ochtend weer de levothyroxine inneemt.
Jouw huidige FT4-niveau van 19 pmol/l is het laagste in 24 uur vlak voordat je een volgende dosis levothyroxine slikt.
Na het doorslikken van die pil stijgt je FT4, om na ca. 3 à 4 uur (bij sommige mensen al na 1.5 uur of pas na 5 uur) het hoogste FT4-niveau van die dag te bereiken. Daarna zakt het niveau dus gestaag (eerst vlot daarna geleidelijker) tot de volgende ochtend.
Met een ochtend-FT4 van 19 pmol/l bevindt je je 24 uur per dag in hyperwaarden.

Nu gebruik je twee soorten levothyroxines, met verschillende hulpstoffen, waarmee de afgifte en opname van de stof T4 bij jou per 24 uur wisselt. Het staat vast dat door o.a. de hulpstoffen ieder merk levothyroxine een net iets andere afgifte en opnamewerking heeft. En ook de inhoud wisselt. Waar het ene merk misschien 96 µg bevat, kan het andere merk 110 µg T4 inhouden.
Je zult je dosis je hele leven om de zoveel tijd aanpassen. Dan is het zaak om van één bepaald merk je reacties te leren doorgronden.
Het gebruik van twee verschillende merken kan wel in noodgevallen, maar is minder verstandig als je je dosis goed in de hand wilt houden.

Je probeert met een evenwichtige dosis iedere dag een evenwichtige hoeveelheid T4 binnen te krijgen.
Daarom is het niet juist om je hoeveelheid per dag af te wisselen met 75 en 100 µg.
Natuurlijk kan dat wel in tijden van pillennood, maar niet regulier.
Probeer dus deze grove wisseling te mijden.
En blijf bij hetzelfde merk.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie