Afbouw euthyrox, geen schildklier

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Yteke
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:11

Afbouw euthyrox, geen schildklier

Bericht door Yteke »

Hoi ik heb een vraag over klachten die je kunt hebben bij het afbouwen van de medicatie. Ik heb sinds 2004 geen schildklier meer en gebruik al die tijd 175 Mg eurhyrox Dat is veel te veel maar de dosering was ivm schildklierkanker hoog ingesteld. Ruim een jaar geleden ging ik afbouwen maar werd zo moe dat ik daarmee gestopt ben.
Ik doe nu onder begeleiding een nieuwe poging en ben begonnen met 12,5 Mg minderen. Dat is nu sinds een maand en ik voel me sinds een paar dagen slap/ zwak en duizelig en heb het erg vlug warm en benauwd.
Ik vraag me af dit bijtrekt of en hoe lang het duurt voor mijn lichaam went aan de nieuwe dosering
Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Afbouw euthyrox, geen schildklier

Bericht door laura »

hallo Yteke,

Inmiddels zijn we een week verder ...
Hoe gaat het nu met je?
Kan het zijn dat je griep had?
Daar lijken de verschijnselen wel op.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Yteke
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:11

Re: Afbouw euthyrox, geen schildklier

Bericht door Yteke »

Hoi Laura

Het was wel deels griep en ik voel me iets minder slecht maar blijf erg moe. Ik was aan het trainen voor de marathon maar ben nu daar te moe voor en vlug buiten adem. Ik doe al heel wat jaren hardlooptrainingen en ken mezelf zo niet.
Ik heb geen idee wat eventuele klachten kunnen zijn bij afbouwen van euthyrox en zou daar wel meer over willen weten : ik heb nog even te gaan: vam 175 naar 125, nu op 162,5..

Groet!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouw euthyrox, geen schildklier

Bericht door Kiek »

Hallo Yteke,

Het belangrijke van afbouwen is, dat je weet in welk gebied je normale schildklierwaarden zich bewegen.
Kort gezegd, welke FT4- hoort bij jou?

Omdat de aangeboren werking van je TSH niet is gewijzigd na je operatie, is het te achterhalen op welke waarde van de FT4 je schildklierhuishouding vroeger was ingesteld.
Je hebt ongetwijfeld stapels TSH/FT4-waarden.
Misschien is het daarmee uit te vogelen in welk FT4-gebied je het beste kunt verblijven.
Heb je TSH/FT4-waarden van de laatste 2 jaar?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Yteke
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:11

Re: Afbouw euthyrox, geen schildklier

Bericht door Yteke »

Hoi Kiek

Ik weet de waarden niet uit mijn hoofd. Zal ze weer eens opschrijven als ik de arts spreek. Ik voelde me altijd prima dus was daar ook niet zo mee bezig.
Hoe ik aan waarden van voor mijn operatie van 15 jaar geleden kom zou ik niet weten: nadat er een tumor was vastgesteld was de schildklier binnen een week verwijderd. Ik kan me niet herinneren dat er toen eerst naar de waarden is gekeken maar ik zal dat ook eens vragen.

Groet !
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouw euthyrox, geen schildklier

Bericht door Kiek »

Hallo Yteke,

Je waarden van 15 jaar geleden zijn nu niet speciaal van belang. (Volgens protocol zijn ze voorafgaand aan je schildklieroperatie gemeten.)

Labapparatuur is in de loop van de tijd vaak gewijzigd, dus andere referentiewaarden.
Het ene lab kan een FT4 van 14 pmol/l meten in een druppel bloed, en dezelfde druppel met een ander apparaat kan zomaar een FT4 meten van 18 pmol/l.

Daarom tonen FT4/TSH-waarden van je laatste 2 jaren uit hetzelfde lab waarschijnlijk meer samenhang.
Het gaat erom die samenhang te achterhalen.

Je TSH is al die jaren onderdrukt geweest.
Het lijkt mij geen pretje om met zulke TSH-waarden te moeten leven.
Maar misschien geeft overdosering uiteindelijk toch wel gewenning.
Je bouwt wat levothyroxine af naar een punt waarop je je beter voelt, en gezonder voor je lijf.

Om je levothyroxine-verlaging te volgen, zul je deze periode vaker naar het lab zijn geweest voor FT4/TSH's.
Mijn ingang is om dat punt te achterhalen uit de samenhang van je TSH/FT4-waarden.
Misschien biedt dat houvast.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Yteke
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 dec 2018, 11:11

Re: Afbouw euthyrox, geen schildklier

Bericht door Yteke »

Hoi Kiek

Ik heb 5 maart (pas) een belafspraak en zal dit dan vragen..

Groet!
Plaats reactie