Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Ja, een verschuiving.
Maar geen set point verschuiving.
Een ander lab zal veel prettiger zijn.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Nog even wat artikelen gezocht over overgewicht en schildklier.
Maar ik heb nog steeds geen idee in hoeverre het set point door overgewicht beïnvloed wordt.
De literatuur wijst op een iets hogere TSH bij overgewicht met een gezonde schildklier.

Ik weet niet hoe zich dat verhoudt tot mensen met een hypothyreoïdie.
Zal de FT4 omlaag schuiven?
Het lijkt onbekend terrein.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek,ik verwonderde me ook over het effect.
Had dus een lagere TSH verwacht bij een wat "gezondere " levensstijl,hij vloog echter omhoog bij mijn toen hoogste FT4 ooit(18,5).
Alsof mijn stofwisseling op gang kwam en meer nodig had.
Valt me ook op dat ik anders reageer .Als ik nu ophoog is het effect heel geleidelijk,voorheen voelde ik me na 2 dagen alweer heel wat beter maar ging ik alweer hyperen na 2 tot 3 weken bij niet erbij passende TSH 's van net geen 3.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek schreef: 29 jul 2018, 20:34 Hallo PGA,

Je 18,5-5.4 setje heb ik buitenboord gehouden.
Dat setje gaf overigens nauwelijks verschil in set point, maar de passingsgraad daalde van 84 naar 71%.
Je laatste waarden (20.2-1.9) passen beter bij het geheel.
Je set point nu is FT4 18.52 (was 18.39 pmol/l) en TSH 1.88 (was 1.67 mU/l).

Hartelijke groet,
Kiek

PS: Ik schreef net een berichtje aan Jeannette, waarin ik de toevalligheid beschrijf van een groep waarden die hetzelfde beeld geeft als jouw waarden. Een beetje slordig gepositioneerd rondom de curve.
Het zou kunnen zijn dat dat hetzelfde lab is. Want ook bij jou lijkt het laboratorium-ijkpunt van de FT4 17 pmol/l.

viewtopic.php?f=7&p=23005#p23005
Kiek heb weer wat labwaarden die toch wat uitwaaieren
19,7 met TSH van 3
17,4 met een TSH van 1,4

Is daar nog iets moois van te bakken ?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Ben je misschien fors afgevallen?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek schreef: 09 jan 2019, 13:09 Ben je misschien fors afgevallen?
Nou dat is al een half jaar geleden, 6 kg (bewust) in 3 mnd.Ook toen at ik trouwens niet weinig.

Maar ik ben zoals ik wel eens eerder schreef geloof ik begonnen met B1 ,en op een of andere manier is het glazen plafond van 138 mcg(FT4 meestal 18,TSH 2,5 ong),daardoor verdwenen ,waarbij ik altijd (al 3 jaar) standaard begon te hyperen
Zit nu op 150 mcg .
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Hij linkt trouwens naar de verkeerde grafiek...
viewtopic.php?f=10&t=1356&start=90#p23007
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Laatst las ik in de Thyroidmanager het hoofdstuk over effecten van van alles en nog wat op de schildklierfunctie, zoals vasten etc.. Reuze verhelderend!
Dat was n.a.v.Pip, die enorm is afgevallen in super korte tijd.

Dat heeft invloed, zo blijkt.
De TSH zakt (hoe lang?)
Het FT4-set point zakt ook (tijdelijk).

Kijk eens bij Pip op viewtopic.php?f=47&t=3232

https://www.thyroidmanager.org/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek schreef: 09 jan 2019, 14:47 Laatst las ik in de Thyroidmanager het hoofdstuk over effecten van van alles en nog wat op de schildklierfunctie, zoals vasten etc.. Reuze verhelderend!
Dat was n.a.v.Pip, die enorm is afgevallen in super korte tijd.

Dat heeft invloed, zo blijkt.
De TSH zakt (hoe lang?)
Het FT4-set point zakt ook (tijdelijk).

Kijk eens bij Pip op viewtopic.php?f=47&t=3232

https://www.thyroidmanager.org/
Wat me opviel tijdens het afvallen ,maar 6 kg in 3 mnd, dat mijn t4 behoefte omhoog vloog .Ik dacht slim te zijn door in het begin alvast te anticiperen op het gewichtsverlies door tot 131 mcg te gaan verlagen ,ik werd daverend hypo .Omhoog naar 138 ,een paar weken later weer hypo,spierklachten etc,weer omhoog nu naar 150 ,ging maand goed ,toen gewichtverlaging flink doorzette weer hypo ,zelfs even 164 gebruikt .
Voelde hem al aankomen dat als gewicht zich zou stabiliseren ik weer de weg terug zou afleggen en zo geschiedde .164-150-138 enz .Toen was ik van 88 naar 82 kg gegaan en begon het oude liedje weer van 131-138 wisselen tussen hypo en hyper weer.

Ik was het zat en ben toen met B1 begonnen .
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24351023
https://www.thyromate.com/blog/effects- ... id-fatigue

Gek genoeg treedt nu hetzelfde metabole effect op,zonder afvallen.Waar ik voorheen volledig wappie werd op 138 /TSH 2,5 ,kan ik nu gewoon doorslikken.
Alle uitslagen die je ziet zijn van voor de B1 25 mg/dg inname (dus ook de latere 19,7 /3,0(138mcg) en 20.2/1.9(150mcg))

Behalve die malle laatste dus ,op 150 mcg had ik 17,4 met een TSH van 1,4.En dat is het gekke ,toch wat spierklachten plus hypogevoel ,ik heb zelfs nu weer opgehoogd tot 164,spierklachten weg .Ben wel benieuwd,of ik nu na 3 jaar prutsen opeens wel mijn TSH onder de 1 kan brengen....
Slik er nu ook wat B12 bij ,vraag me af wat hiervan de invloed is .

Resumerend kun je zeggen dat zowel in de oude als de nieuwe situatie een lagere TSH bereikt kan worden met grofweg dezelfde dosis ,maar dat in de oude setting het lichaam gewoon niet meewerkte.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Dat onder de 1 brengen lukt dus nu wel.
Na een TSH van 1,4 (huisarts: ga door op huidige dosis ) toch 2 x opgehoogd met 13 mcg ,zit nu 5 weken op 175 mcg
Ft4 21,5(labgrens 22) en TSH is nu 0,3 (labgrens 0,27)
Voel wel dat het de hyperkant opgaat ,maar extreem zoals vroeger(bij een TSH van 2 en een FT4 van 18 op een dosis van 138) is het niet.
Toch maar wat verlaagd (vroeger moest ik 2 dagen overslaan om mezelf weer normaal te gaan voelen),Nu alleen 13 eraf gehaald.

Past het allemaal nog steeds in de curve van de grafiek ,Kiek?
Plaats reactie