G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Een volmondig 'ja', als al je waarden uit hetzelfde lab zouden komen.
Maar dat is niet zo.

Hoewel met veel slagen om de arm zou je nu misschien in eerste instantie kunnen varen op de TSH's.
Die komen vaker overeen in de verschillende labs dan de FT4's.
Maar voor de berekening van het set point heb je a l t i j d de TSH én de FT4 nodig.

Varend op de TSH heb je een tekort aan schildklierhormoon.
Dat is duidelijk. Het lukt je blijkbaar niet voldoende schildklierhormoon te produceren.

Artsen kennen het begrip 'steile curve', hoge phi, niet.
Ik heb ook een relatief hoge phi, en ik (her)ken de verschijnselen maar al te goed.

Een kenmerk is dat een kleine schuiver op de FT4-as, lager dan de FT4-set point-waarde, een grote schuiver van de TSH veroorzaakt.
Kleine wijzigingen, grote gevolgen.
Maar vice versa, hogere FT4's dan de set point FT4, geven een veel kleinere variatie aan TSH's.

Hieronder alle waarden op één plaatje.
En een set point FT4 14.5 pmol/l met een TSH van 1 mU/l.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
GeertjeSJan2019.jpg
GeertjeSJan2019.jpg (39.35 KiB) 2346 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,

dank je wel voor je duidelijke verhaal. Voor mij is het idd echt duidelijk dat ik op dit moment hormonen tekort kom. Zo voelt het ook.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
Ik wilde nog vragen of het ook nuttig is om de T3 te testen.
Jij geeft aan dat mijn tsh setpoint rond de 1 is. In het verleden was mijn tsh zonder medicatie vaak 2,8 zou dit kunnen betekenen dat m’n schildklier het toen ookal niet super deed? Ik was eerder ook snel moe.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Zolang je te laag zit met je FT4 is een test op T3 zinloos.
Aanv.: Overigens is het dan wel beter de FT3 te checken.
De TT3 zegt niet veel, behalve dat het aanwezig is. Het is de voorraad. Uit die voorraad wordt FT3 geput.
De FT3 heeft de neiging zich op hetzelfde niveau te handhaven.
Dat is een natuurlijke eigenschap van de schildklierhuishouding.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Zoals ik eerder vertelde ben ik nu 3 maanden gestopt met de levo. Op grond van mijn setpoint heb ik zoals jij aangaf een tekort. Setpoint tsh 1 ft4 rond de 15. Laatste waarden tsh 4,2 ft4 11,8. Ik heb af en toe ook echt paar goede dagen, maar dan zak ik toch weer in.
Mijn vraag aan jou:
Denk je dag m’n schildklier het helemaal zelf gaat oppakken en dat ik geduld moet hebben of dat ik toch levo nodig heb?
Over twee weken ga ik weer prikken en naar de arts. Maar sinds ik gestopt ben voel ik me meestal niet goed (slap, moe, misselijk, geen energie).
Ik hoor het graag.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Als je waarden altijd op de vroege ochtend geprikt zijn, dan lijkt het me sterk dat je nu zonder ondersteuning van levothyroxine het streefgebied kunt bereiken van 14.5 à 15 pmol/l.

Om te zien of je schildklierwerking misschien uitzonderlijk is, zou je ook eens je TSH in de middag tussen 14 en 16 uur kunnen bepalen (laagste TSH-gebied).
Stel dat ie dan 1 mU/l zou zijn, dan zou het theoretisch misschien mogelijk zijn.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ok, dank je wel. Als ik je begrijp heb ik toch levo nodig. Zo voelt het ook.
Ik vind het alleen zo vreemd dat ik soms paar goede dagen heb. Hebben meer mensen met trage schildklier dat?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Het is een lastige keus als je in zo'n subklinisch gebied zit.
Zoals je zelf al zegt, soms gaat het goed, en soms heb je geen puf.
Het overkomt ook mensen met een gewone schildklierwerking.

De vorige winter heb ik een paar weken met hypowaarden rondgelopen na een hypertijd, eerst ongewild, later bewust, omdat ik wilde weten en ervaren.
Buiten een niet eens onplezierig loom en duf gevoel, overkwam mij een toenemende uitschakeling van hersencellen. Bij gewone dagelijkse bezigheden moest ik nadenken om de juiste volgorde te bepalen, etc. Ik had toen een FT4 van 11 pmol/l bij een TSH van 11 mU/l.

Als je een baan hebt waarbij je je hersens moet gebruiken: twijfel niet, en zorg dat je de juiste hoeveelheid FT4 in je bloed hebt. Het zou je je baan kunnen kosten...

Probeer over een jaar nog eens een stop van je levothyroxine.
Wie weet is de oorzaak van je huidige schildklierversukkeling dan wel opgelost.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Dank voor deze heldere woorden! Ik ga gewoon weer medicatie vragen over twee weken, want dit gesukkel ben ik zat!
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
Nog een paar laatste vragen;
- volgens de richtlijn wordt Subklinisch niet behandeld maar jij denkt dat dat bij mij dus wel het juiste zou zijn omdat ik zo’n steile curve heb. Als de arts dat dus niet wil moet ik er gewoon opaandringen denk ik.
- hoeveel kunnen je waarden van ft4 en tsh gemiddeld schommelen over de dag?
Plaats reactie