Advies over bloedwaarden/situatie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
lb1996
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2018, 19:16

Advies over bloedwaarden/situatie

Bericht door lb1996 »

Hallo iedereen,

Al jaren loop ik met de klacht dat ik erg vermoeid ben. Elke dag, er is geen dag dat ik niet moe ben. Afgelopen augustus bedacht ik me dat dit misschien niet normaal was (ik ben 22) en heb ik bloed laten prikken.

Er is onder andere geprikt naar schildklier, hieruit kwamen de volgende waarden: TSH 7.7 en vrij T4 15.1.
Ik ben toen begonnen met 12.5 mcg thyrax, na 6 weken is dit weer bekeken. Er was niks veranderd aan mijn klachten, ik merkte enkel dat ik iets afgevallen was. De TSH-waarde (waarde weet ik niet) was echter precies in het midden van de normaalwaarden, volgens mijn huisarts.
Intussen had ik me ingelezen in een te traag werkende schildklier en kwam erachter dat ik nog meer klachten had die hierbij passen. Ik heb snel spierpijn, van de gekste dingen. Ook heb ik het erg snel koud en ik ben de laatste jaren aangekomen en kan het gewicht nu erg lastig weer kwijtraken.
Omdat na 6 weken mijn klachten niks verbeterd waren (maar de TSH-waarde wel weer normaal was) moest ik van de huisarts weer stoppen met de medicatie. Ik ben doorverwezen naar de internist die mij voor mijn gevoel niet serieus nam. Zijn letterlijke woorden waren onder andere dat iedereen wel eens moe is. Voor hem was de schildklier al uitgesloten naar mijn idee. Hier is dus ook niet weer op gelet bij het bloedprikken. Wel zijn er nog wat andere onderzoeken gedaan (longfoto, hartfilmpje en getest op glutenallergie), omdat dit volgens de internist het standaardpakket was bij dit soort klachten. De uitslag hiervan komt over een paar weken.

Mijn verwachting is dat hier niks uit gaat komen en dat er dus verder niks aan gedaan kan worden. Zou het toch aan de schildklier kunnen liggen? Die waarde is niet voor niets verhoogd lijkt mij? Kan het zijn dat 6 weken medicatie niet genoeg is om de klachten te verminderen?

Alvast bedankt!
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Advies over bloedwaarden/situatie

Bericht door Nadia »

Dag,
Apart dat de medicatie dus blijkbaar hielp qua bloedwaarden (altijd de waardes vragen van TSH en FT4!) maar dat je toch moest stoppen met medicatie. Ik ben geen arts, dus ik weet niet of je na 6 weken je beter zou moeten voelen ( we weten je waarden ook niet). Misschien wilde je arts juist verder zoeken om te voorkomen dat de oorzaak een tijdelijke verhoging van de TSH was bijv door een ontsteking:je wil dan ook niet je hele leven aan de pillen, als je lijf het uiteindelijk zelf op kan lossen.
Heb je de andere uitslagen al? En hoe gaat het nu met je?
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Advies over bloedwaarden/situatie

Bericht door hap »

Hallo,

Het zegt niet altijd wat als jouw waarde zich tussen de normaalwaarde bevindt. Dat lees je hier vaker. Ook dat het langer kan duren voordat je verbetering voelt.
Misschien kan de internist hier meer over zeggen.

Succes.
Hap.
Plaats reactie