Gevoeligheid serotoninereceptoren

Graag met vermelding van de bron
Plaats reactie
Bobby
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2016, 21:15

Gevoeligheid serotoninereceptoren

Bericht door Bobby »

Een tijdje geleden had ik een paar artikelen gelezen over de relatie tussen de hoeveelheid schildklierhormonen en de gevoeligheid van de serotoninereceptoren. Hoewel het iets anders in elkaar zit dan ik zelf dacht, bevestigt het wel wat ik zelf heb ervaren, namelijk dat als ik lage hormoonwaarden heb, ik geen plezier meer heb, neerslachtig ben, geen zin in seks heb en als ik toch seks heb het niet prettig aanvoelt, nou ja, en eigenlijk nog wel meer negatieve en onleuke dingen. Vaak worden deze symptomen verklaart door een serotoninetekort en grijpt men al snel naar een antidepressivum.

Wat ik zelf dus ontdekt dacht te hebben, is dat je met hoge schildklierwaarden meer serotonine aanmaakt en je je daardoor dus stukken prettiger voelt. Maar dat klopt niet, het blijkt dat de gevoeligheid van je serotoninereceptoren wordt (mede)bepaald door de schildklierwaarden. Hoge waarde, hoge gevoeligheid :P

Ik gebruik al jaren weleens XTC of MDMA en toen ik nog heftig liep te hyperen, werkte deze middelen altijd extreem goed bij mij, waarschijnlijk doordat mijn serotoninereceptoren supergevoelig waren door de overdosis schildklierhormonen. Uiteindelijk heb ik tijdens het gezwabber van hoog naar laag en andersom de link tussen mijn serotoninevoorraad, de XTC die daar gebruik van maakt en de hoeveelheid schildklierhormonen gelegd, aangezien het effect van XTC bij mij gelijk opgaat met mijn schildklierwaarden. Lage waarde = geen effect, hoge waarde = supereffect en alles daartussenin.

Nu mijn schildklier redelijk in balans is, lijkt deze extreme gevoeligheid van die receptoren ook behoorlijk te zijn afgenomen en knalt de XTC stukken minder dan in het verleden. In theorie zou ik kunnen zorgen dat mijn hormoonwaarde omhoog gaat, zodat de XTC veel beter werkt. Dat doe ik natuurlijk niet en raad ik ook niemand aan.

Na een XTC sessie valt het me ook op dat het serotoninetekort wat je een paar dagen later kunt verwachten, veel gelijkenissen vertoont met hypoverschijnselen.

Wat ik ook wel apart vind, is dat de symptomen van een thyreotoxische storm vrijwel hetzelfde zijn als die van een serotoninesyndroom (wat o.a. door een overdosis XTC of SSRI kan ontstaan) en beide heb ik, denk ik, weleens in lichte mate ervaren en het voelt ook bijna hetzelfde.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11840307
https://www.nature.com/articles/4000963
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Gevoeligheid serotoninereceptoren

Bericht door hap »

Hallo,

Over dit onderwerp weet ik niet veel, maar ik heb eel eens meegemaakt dat mijn schildklier waarden naar de hypo doorsloegen nadat ik al een maand gestopt was met het slikken van paroxetine. Weet iemand of hier een verband tussen is. Dus ook een serotonine verband zou je denken.
Is daar meer over bekend? Het was niet bekend bij de endo.
Gt. Hap.
Plaats reactie