Klachten door waardes schildklier??

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
San1325
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2019, 08:05

Klachten door waardes schildklier??

Bericht door San1325 »

Hi iedereen

Mijn naam is San, 32 jaar. Moeder van 2.
Jongste is 3. Ik weet niet wanneer mijn klachten begonnen zijn maar denk ca 1 tot anderhalf jaar terug. Lijstje is lang en zal ik later toelichten.

3 weken terug ivm de vermoeidheid (al na het wakker worden) eens naar de huisarts en gevraagd om ook maar de schildklier te kijken. Vitamines waren zover goed.
Over 6 weken moet ik nog eens schildklier prikken icm leukocyten.

Waardes nu zijn nuchter:
TSH 2.4
FT4 23


Kan iemand mij vertellen of ik hier klachten van kan hebben?

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten door waardes schildklier??

Bericht door Kiek »

Hallo San, welkom!

Zo te zien lijkt je TSH-waarde goed.
Om een idee te krijgen over je FT4 van 23 pmol/l is het best om te weten wat de normale FT4-waarden zijn van jouw lab.
Omdat laboratoria verschillende meetapparatuur gebruiken, kan in het ene lab een FT4 van 23 veel te hoog zijn, en in het andere lab valt een 23 pmol/l mooi binnen de normale waarden.
Ik ben dus benieuwd naar de normaalwaarden van jouw lab.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
San1325
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2019, 08:05

Re: Klachten door waardes schildklier??

Bericht door San1325 »

Bedankt voor je reactie.

Misschien een rare vraag maar hoe krijg ik dat te weten?
Ik laat prikken in het ziekenhuis via een verwijsbrief van de huisarts, en krijg dan de uitslag via de doktersassistente aan de balie.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten door waardes schildklier??

Bericht door Kiek »

Dat is geen rare vraag, San.
Ik denk dat de assistente van je huisarts die referentiewaarden wel in haar computer heeft staan.
Groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
San1325
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2019, 08:05

Re: Klachten door waardes schildklier??

Bericht door San1325 »

Ok ik zal morgen eens bellen, dankje!

En waarom denk je wil mijn huisarts over 6 weken nog eens prikken en dan ivm leuco's?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten door waardes schildklier??

Bericht door Kiek »

gokje: misschien omdat je dokter toch niet zeker is en denkt aan een voorbijgaande ontsteking van de schildklier, een De Quervain bijvoorbeeld?
Tot morgen,
Slaap lekker!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
San1325
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2019, 08:05

Re: Klachten door waardes schildklier??

Bericht door San1325 »

Hi,

hier ben ik weer.

Ondertussen ben ik 2 keer geprikt weer;
bij de 2e keer was mijn T4 24.

Mijn huisarts vroeg een derde keer te prikken omdat ze het dan wilde laten onderzoeken door de klinisch chemicus (?)
iets met anti stoffen maar ik kon haar niet volgen.
Ze zei in elk geval ze ziet dat mijn T4 langzaam stijgt maar mijn TSH niet daalt, wat ze wel zou verwachten.

Dat kan ze niet verklaren.
We wachten nu op de uitslag.

Ik zoek me rot, maar kan niets vinden.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten door waardes schildklier??

Bericht door Kiek »

Hallo San,

Je FT4 danst 24 uur per etmaal omhoog en omlaag in een individueel patroon.
Grofweg bereikt je FT4 's nachts het hoogste niveau, en in de middag het laagste.

Je lab gebruikt geen decimalen. Misschien was je eerste FT4 wel 23.4 pmol/l en je laaste 23.6 pmol/l. Dan krijgt de arts de uitslag van 23 en 24 pmol/l.

Daarnaast hou je rekening met een foutmarge van ongeveer 10%.
Daarom is een verschil van een FT4 van 23 of 24 pmol/l eigenlijk geen verschil.
Zeker niet als de TSH hetzelfde is gebleven.

De TSH is belangrijk als stimulator van je schildklier (FT4).
Is je laatste TSH gewijzigd?

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS: de klinisch chemicus organiseert en bewaakt de kwaliteit van het lab.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Klachten door waardes schildklier??

Bericht door Bella »

Kiek schreef: 15 apr 2019, 13:06 Je FT4 danst 24 uur per etmaal omhoog en omlaag in een individueel patroon.
Grofweg bereikt je FT4 's nachts het hoogste niveau, en in de middag het laagste.
Denk dat er TSH moet staan in plaats van FT4?
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten door waardes schildklier??

Bericht door Kiek »

Nee, ik bedoel de FT4, om het verschil te duiden van 23 of 24 pmol/l. Dat is eigenlijk geen verschil.
Blijkbaar was het voor de dokter wél een verschil.
Vanwege de antistoffen-aktie.

Ik had er achter kunnen zetten:

Je FT4 danst 24 uur per etmaal omhoog en omlaag in een individueel patroon.
aangezet door je TSH.
Grofweg bereikt je FT4 's nachts het hoogste niveau, en in de middag het laagste.

Zo werkt het in een gezond huishouden:
je TSH stimuleert je schildklier/FT4. De TSH golft zo de 24 uur door, op de hielen gezeten door de FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie