G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Geertje, volgens mij staat in de richtlijn dat een subklinische hypothyreoïdie niet in eerste instantie behandeld wordt, omdat er wel vaker een tijdelijke iets mindere werking van de schildklier voorkomt. Dat gaat meestal vanzelf over.
Maar als je waarden subklinisch blijven, en je hebt klachten, en er geen andere oorzaak is die je klachten kunnen verklaren, dan komt een proef met levothyroxine in zicht.

Jij hebt al levothyroxine gebruikt.
Dan weet je ook dat dat niet alle problemen oplost.
Dat kan ook niet.
Een gewone schildklierhuishouding is een fantastisch ingenieuze machinerie.
Daar kan geen enkele pil aan tippen.

Maar jij lijkt over het geheel genomen net steeds tekort te komen.
En ja, je set point is een gemiddelde van je schildklierproductie.
Als je laatste FT4 van 11.8 normaal zou zijn, dan zou je FT4-golven over 24 uur veroorzaken van 11.8 tot 17.7 pmol/l. Want dan heb je je gemiddeld set point van ca. 14.5 pmol/l.
Zulke golven heb ik nog n o o i t gezien.

Als je klachten hebt, en die verbeterden met de levothyroxine, vraag dan weer een vervolg omdat je FT4-waarden te laag zijn.
En dan niet met een beetje levothyroxine, maar met de hoeveelheid waarmee jij de beste ervaring hebt: niet teveel, en ook niet te weinig.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
Vandaag de uitslag van m’n bloed gehad tsh:3,8 ft4: 12. Ik voel me niet goed en afgaande op wat je eerder zei dat ik net tekort kom en daar veel last van heb door mijn stijle curve mag ik nu toch starten met 50 Mg levo. Kijken of m’n tsh dan gaat zakken richting setpoint en ik me beter ga voelen. Ik vond het goed dat de arts goed naar me luisterde en niet alleen naar mijn waarden heeft gekeken (deze wijken af van mijn setpoint, maar vallen wel net in referentie gebied.
Bedankt voor al je kennis, want hierdoor kwam ik beter beslagen ten ijs in het gesprek met de arts.
Zou jij mijn nieuwe waarden in de grafiek kunnen zetten?
Mvrg Geertje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Fijn dat je de ruimte krijgt om levothyroxine te slikken.

Hieronder zet ik je curve. Setpoint FT4 14.4 pmol/l met een TSH van 1.06 mU/l.
Je ziet je laatste waarden bovenaan de curve bijeen gegroepeerd: allen te laag om de cellen van je lijf te voorzien van voldoende FT4.

Succes!
Kiek
Bijlagen
GeertjeSFeb2019.jpg
GeertjeSFeb2019.jpg (39.32 KiB) 616 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Dank je wel. Het is idd een duidelijk beeld. Ik vind het wel erg jammer dat artsen vooral naar de referentiewaarden kijken en zeggen dat je waarden goed zijn. Je voelt je dan best eenzaam en gaat twijfelen aan jezelf. Gelukkig is dat setpoint er als leidraad. Artsen zouden veel meer daar naar moeten kijken. Gelukkig wil m’n arts me toch levo geven. Nu hopen dat 50 Mg iets voor me doet. Hij wilde me geen 100 Mg geven.
Weet jij waarom dat setpoint nog niet ingeburgerd is bij artsen?
Groetjes Geertje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

In het verleden zijn er al talloze publicaties verschenen over 'het' set point, met steeds weer de herhaalde teleurstellende verwachting.

Men is gewend om de verschijnselen bij mensen groepsgewijs te analyseren.
Meer beta-achtige disciplines ontdekten dat er toch wel heel erg veel individuele kenmerken van de mens in de spreekkamer onzichtbaar bleven.
De set point-benadering is zo'n individuele speurder, waarbij geen groep gebruikt wordt, maar uitsluitend meerdere metingen van een persoon.
Die zijn nu zichtbaar.

Verspreid in de literatuur vind je de theorie en de observaties, die nu pas, dankzij de wiskunde, in een algemeen geldig model zijn gegoten.
Dat model wordt nu gebruikt.

Het accepteren door de behandelaars is een volgende stap en heeft tijd nodig.
De kennis is gepubliceerd en voor iedereen toegankelijk.
Dus ooit.....

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Kiek, dat zou erg mooi zijn. Dat zou voor veel mensen veel twijfel en gedoe schelen! De praktijk loopt dan dus voorop de kennis van de artsen.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Ik wilde laten weten dat ik sinds vrijdag 50mg levo slik en ik klaar helemaal op :D! Hopelijk zet het door. Ik ben erg blij met je adviezen!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Gelukkig dat de levothyroxine je goed doet, Geertje!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Ik wilde je toch wat vragen. Ik las in een ander draadje dat je schreef dat een beetje levo niet helpt bij een beetje trage klier. Dat je zoveel moet slikken dat je eigen klier zelf niet meer hoeft te werken. Klopt dat?
Ik slik nu namelijk 50 Mg en had eerst een opleving maar ik zak nu toch weer terug. Zou dit betekenen dat ik toch weer 100 Mg moet gaan slikken (hier voelde ik me in het verleden goed bij). Dat is volgens mij ook een dosis die de werking van je hele klier kan vervangen.
Je schreef ook dat dokters dit vaak niet weten. Op basis waarvan weet jij dit?
Dan ga ik toch met de arts bellen en vragen of ik 100 Mg mag gaan slikken. Ik vind het namelijk zonde om nog weken zo aan te modderen terwijl ik eigenlijk te weinig slik.
Ik hoor het graag!
Groetjes Geertje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Je hebt groot gelijk, Geertje.
Voel je je beter met 100 µg dan is dat het beste.
Als compromis misschien eerst een dosis van 75 µg?
Of zal je arts geen bezwaren hebben tegen direct 100 µg?

De artsen weten vaak niet dat een gering tekort niet gebaat is met een geringe dosis van bijvoorbeeld 25 µg. Het wordt niet opgevuld. Het moet worden overgenomen.
Ze kennen het achterliggende mechanisme niet.
Dat geldt in ieder geval voor de huisartsengroep in mijn omgeving.
Een persoonlijk ervaringsfeit.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie