Piety wil van medicatie veranderen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Kiek »

Een halfuurtje is toch best?
En dan lekker wat yoghurt met aardbeien, of koffie verkeerd.

De absorptie van een pilletje levothyroxine verschilt per mens.
De ene slikt een pilletje, en vanaf je tong snoepen je pakkertjes al wat pil weg.
Ook tijdens de afdaling in je slokdarm gebeurt dat, waarna het in je maag nog eens flink tekeergaat.
Vervolgens verdwijnt het restant pilletje je darm in.

Intussen zwermen je T4-tjes allang in je bloed, en zijn de eerste al verbruikt door hongerige cellen.
Want de verspreiding van T4 in je bloed begint direct. Bij de een sneller dan bij de ander. Ook zie je al heel snel de verhoging van de FT4.
Bij de ene mens zie je dat zelfs al na een paar minuten, terwijl de ander er soms wel een half uur of langer overdoet.
Misschien heb je wel eens plaatjes gezien van de verhoging van de FT4 na het slikken van een hoeveelheid. Dan zie je ook het verschil in tijd en hoogte per mens. Hieronder een plaatje voor het idee.

Een lager bergje hoeft niet slecht te zijn, en zou zelfs kunnen wijzen op een zeer effectieve opname en omzetting. Terwijl een hoge berg best het tegendeel zou kunnen betekenen.

Kortom, gewoon je eigen gang gaan. Je dosis is daarop afgestemd.
Ik sudder altijd nog een halfuurtje.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Over bioequivalentie LT4.jpg
Over bioequivalentie LT4.jpg (16.07 KiB) 1214 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Dank jullie wel Laura en Kiek. Heb de links gelezen en ben er blij mee.
Ik wacht altijd een half uur na inname voordat ik mijn ontbijt neem. De ene keer met zuivel en de andere keer gewoon brood of iets dergelijks. En veel fruit met een kop groene thee.
Mijn calcium preparaat tegen de botontkalking neem ik voor het slapen gaan.
En verder blijf ik dat gewoon doen. Wat jullie zeggen, je moet wel kunnen leven.

Al is mijn TSH wel 8,2 en klopt mijn hart veel te ongelijk.....Maar mijn FT4 is 13. Daar klopt dus niet veel van.
Groeten, Piety
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Het is al weer een tijd geleden dat ik hier was. Even een berichtje.

Het gaat best goed met mij denk ik. Je kunt wennen aan af en toe een gevoel van 'wat voel ik me raar'.
Mijn hartritmestoornissen zijn niet weg, komen regelmatig even langs. In april heb ik een holterkastje gedurende een week gedragen. De uitslag was: alles is goed, aldus de assistente van de huisarts. Dat neem ik dan maar aan....

Gisteren bloed geprikt. Om 8.00 uur in de ochtend en nuchter. Vandaag al de resultaten binnen. TSH 8 en FT4 15,1. Mijn huisarts vindt de afwijking niet ernstig en er is geen noodzaak actie te ondernemen. Ik blijf me verbazen waarom mijn TSH steeds zo afwijkt van de norm. Stuurt die niet veel te veel aan? Mijn FT4 is keurig.
Moet ik er maar vanuit gaan dat deze waarden bij mij passen. Ik slik nog steeds 37,5 mcg Levothyroxine per dag.

Groeten, Piety
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Nog even een vervolg op mijn bericht van 29 juli j.l. Ik ben mij wat gaan verdiepen in mijn waardes.

En nu heb ik het idee dat ik val onder het ziektebeeld 'subklinische hypothereoïdie'. Ik heb gelezen dat ervoor gekozen wordt geen behandeling met levotheroxine voor te schrijven omdat het niets doet. Wat kunnen jullie mij hierover informeren?

Groeten, Piety
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Goedemorgen!
Ik denk dat de dames Kiek en Laura met vakantie zijn. Dat geeft niet, ik wacht op hun terugkomst en op hun advies.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door elizabeth27 »

Hoi Piety,

Ik persoonlijk zou wat meer gaan slikken. Maar het gaat er hierbij om hoe jij je voelt bij deze waardes.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Miss E, nee ik heb geen Hashimoto. Mijn schildklier ging eerst te snel. Na jaren medicatie werden mijn waardes steeds beter. Maar hij ging nog wel iets te snel. Ik voelde me goed en had geen medicatie nodig. Wel iedere half jaar terug voor controle.

Ik kreeg een andere endocrinoloog en deze vond dat ik de radioactieve pil moest nemen. Ik zou anders 'grote' problemen krijgen. Ik had daar helemaal geen zin in omdat de kans op een te langzame werking groot was. Dat vond hij dus niet....Pil geslikt en na twee jaar begonnen de problemen.

En toen las ik in mijn medisch dossier dat ik subklinische hypothereoïdie heb. Behoeft geen verdere behandeling. En mijn huisarts vindt daarom dat een TSH van 8 prima is.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Ik heb ook het gevoel dat ik door die pil er verder op ben achteruit gegaan. Ik voelde me gewoon goed en dat zonder medicatie. Ik heb het nooit gewild en nu is het te laat.
Dank voor je interesse Miss E
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Kiek »

Dag Piety,

Je had Graves, je werd behandeld met RAI-pil, en nu is je schildklier doorgeschoten naar een hypothyreoïdie.
Met 37.50 µg levothyroxine is je TSH 8 mU/l.
Dus je hebt nog steeds een hypothyreoïdie.
Want je krijgt te weinig levothyroxine.
Je TSH moet naar ca. 1 mU/l.

Je dosis dus moet flink omhoog.
Vraag je arts een recept voor 75 µg levothyroxine (of zoiets) en na 6 weken lab FT4 en TSH.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Dank voor je bericht Kiek.

Ik zal mijn huisarts zeggen dat ik mijn medicatie wil verhogen naar 75 mcg. Denk ja dat ik me daardoor beter ga voelen? De laatste tijd gaat het wel, maar toch merk ik dat het overall een stuk minder is geworden. En daar ga ik eigenlijk aan wennen. Ik word vooral erg vergeetachtig en blijf maar met die hartritmestoornissen tobben.

Wat vind jij ervan dat wanneer je FT4 normaal is en je TSH te hoog, je onder de noemer 'subklinische hypotheriodie' wordt geplaatst? Een behandeling met levotheroxine zou dan niets meer uithalen. Zoals mij huisarts denkt, cq. moet denken.

Groeten, Piety
Plaats reactie