nieuwe waarden voor setpoint

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door Kiek »

Prik je zonder levothyroxine?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door rosi »

Ja, ik prik zonder levothyroxine

wat ik het gekke vind is dat zowel TSH stijgt en ook de FT4 bij die 2 waarden (sept. / dec.) , en bij de laatste meting in febr. de TSH weer iets is gezakt en de FT4 ook iets is gezakt in plaats van gestegen. Ik kijk naar de hoogte van de FT4 om evt. dosering veranderen. Als het aan de huisarts ligt zou ik moeten verhogen omdat TSH boven de streefwaarde van 1 is gekropen.
Nou ja, over een tijdje maar weer prikken voor controle, het blijft aanpassen en schuiven met de levo.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door Kiek »

Waarden kunnen ook eenvoudig worden beïnvloed door overige pillen.
Dan hebben ze de neiging om te zwabberen, afhankelijk van het soort.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door rosi »

"moet" je wel andere pillen slikken..... ;)

ik vermoed dat de postmenopauze veel invloed heeft op mijn waarden (54 jr)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door Kiek »

Ja, inderdaad hebben oestrogenen invloed op schildklierhormonen.
Ervaring heb ik niet. 'k Fietste zomaar door de menopauze heen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door rosi »

Daar ben ik weer met nieuwe waardes na febr. 2019, mijn TSH blijft rond de 2 zitten en mijn FT 4 schommelt.
Na de laatste meting in febr. had ik mijn dosis gezakt 5x 125 en 2x 112.50.
Op de nieuwe Euthyrox lijk ik weer naar hyper te gaan, met meer zweten en ook meer vermoeidheid. Spier en gewrichtspijn is ook toegenomen, ben sinds jan. 2020 ietsje gezakt met dosis, 4 x 112.50 en 3x 125, misschien moet ik nog ietsje lager zitten?

Kiek, mag ik nog eens een beroep op je doen om te kijken wat deze waardes toevoegen voor mijn setpoint?
Lab. / prikcondities zijn hetzelfde als altijd.

Mei 2019: TSH 2.4. FT4 15,9
Juli 2019: TSH 1.4. FT4 17.6
Oktober 2019: TSH 2.0 FT4. 16,3
Eind december: TSH 1.9. FT4. 17.7 > deze uitslag na ca. 8 weken op nieuwe Euthyrox,

alvast dank!!!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Rosi,

In de loop van de tijd behoudt de curve dezelfde vorm.
Ook je set point TSH blijft op 1.2 pmol/l (was 1.29 nu 1.28).
Je set point FT4 is nu 16.9 pmol/l (was 16.88 via 16.92 nu 16.96).

Als je FT4 van 17.7 pmol/l een vroege ochtendwaarde is, als ochtendslikker (versus avondslikker), dan is je FT4 te hoog.

Wie weet heb je er wat aan!

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
RosiJan2020.jpg
RosiJan2020.jpg (42.68 KiB) 925 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door rosi »

Ja, ik heb er wat aan! Mijn dank is groot!

Wat ik me afvraag is als ik naar TSH 1.2 wil, dan denk ik dat mijn FT4 verder stijgt in plaats van daalt richting setpoint.
Kan jij dat verklaren? Ik weet van zwierige TSH’s, maar snap niet dat setpoint rond 1, 2 uitkomt als mijn FT4’s te hoog blijven bij hogere TSH’s.
rosi
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:19

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door rosi »

O ja, ik ben een ochtendslikker ;)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: nieuwe waarden voor setpoint

Bericht door Kiek »

De bewegingen van de TSH zijn relatief wat groter (dan de FT4) vanwege de eigenschappen en de rol van de TSH in je schildklierhuishouding.
TSH is een regelaar die heel beweeglijk moet zijn, om het werk goed te kunnen doen.
De TSH volgt de FT4, en tracht die FT4 in een gezonde schildklierhuishouding in evenwicht te houden.
Bij gebruik van levothyroxine werkt dat niet. De hoeveelheid LT4 is een gegeven, omdat je zelf je dosis bepaalt.
De TSH is daarom een slechte indicator om je dosis verfijnd op af te stellen.

Overige medicatie kan van invloed zijn op de hoogte van de FT4.
Stel je slikt er T3 bij, en je vermindert deze dosis, dan zal je set point FT4 verhogen.
Er zullen vast nog meer medicijnen zijn die zulke FT4-bewegingen opleveren.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie