Overgang of schildklier?

Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Overgang of schildklier?

Bericht door laura »

Overgangsklachten of een schildklieraandoening?

Nieuw in dit subforum over allerlei vrouwenzaken.

Schildklieraandoeningen komen regelmatig voor bij vrouwen boven de 50 jaar.
Hoe weet je of je klachten het gevolg zijn van de overgang of door je schildklier komen?

Onderscheid maken tussen schildklier- en overgangsklachten is moeilijk. Er zijn maar weinig symptomen die heel specifiek wijzen op een schildklieraandoening en deze symptomen komen niet bij iedereen met een schildklieraandoening voor.

Een opgezwollen schildklier, ook wel struma of krop genoemd, is wel typerend voor een schildklieraandoening en kan zowel bij een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie) als een te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie) voorkomen. Uitpuilende ogen komen soms voor en wijzen sterk in de richting van een te snel werkende schildklier.

Vocht vasthouden in het gezicht, waardoor je een pafferig gezicht krijgt met dikke oogleden en uitgesproken wallen onder de ogen, wijst sterk in de richting van een te traag werkende schildklier.

Typerend voor de overgang is een verandering in het menstruatiepatroon en uiteindelijk het uitblijven van de menstruatie. Ervaar je bovenstaande klachten, maar is je menstruatiepatroon onveranderd, dan is het minder waarschijnlijk dat de klachten met de overgang te maken hebben.

Overgang of schildklieraandoening?

- Transpiratieaanvallen, gejaagdheid, hartkloppingen en menstruatieverstoringen zijn symptomen die zowel op de overgang als op een te snel werkende schildklier kunnen duiden.
- Traagheid, somberheid, gewichtstoename, vocht vasthouden en vergeetachtigheid zijn symptomen die bij een te traag werkende schildklier, maar ook bij de overgang kunnen horen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door laura »

Iedereen wil toch slank zijn - Afvallen met Nederland

Dit interview met professor Wiersinga door Annita Lageweg heeft in 2007 in Opzij gestaan. Het is dus op punten niet actueel meer. Neemt niet weg dat het de moeite waard is. Aan het woord komt professor Wiersinga over de verschillende schildklieraandoeningen, dat ze vaak bij vrouwen voorkomen en in welke periodes van hun leven dat meestal gebeurt.

Bijna één op de zestien Nederlanders krijgt vroeg of laat een schildklieraandoening. Ruim 80% van hen is vrouw. Schildklieraandoeningen worden bij vrouwen soms laat ontdekt. Hoe kan dat en wat is daar aan te doen? ,,Als je bepaalde vrouwen preventief test, voorkom je dat ze echt ziek worden.”

‘Het zijn de hormonen.’ Hoeveel vrouwen krijgen dat niet te horen als ze klachten hebben waar niet direct een sluitende verklaring voor is? Het overkwam ook Hennie Broekman, nu 45 jaar. Begin 1990 voelde zich opgejaagd en depressief en viel ze kilo’s af. Haar huisarts kon niets vinden. ‘Iedereen wil toch slank zijn? Wees blij dat je kunt eten wat je wilt,’ zei hij. Hennie sukkelde door met haar klachten maar twee jaar later was ze volledig uitgeblust. Inmiddels had ze een zoon én een nieuwe huisarts. Deze ondernam wel actie.

,,Hij vermoedde een postnatale depressie,” vertelt Hennie. ,,Ik moest acuut stoppen met het geven van borstvoeding, omdat de baby me zou ‘opeten’. Dat hielp niets. Uit een bloedtest bleek uiteindelijk dat mijn schildklier te snel werkte." Ze belandde bij een internist en kreeg medicijnen. Dat ze al geruime tijd een enorme brok in haar keel voelde, nam de internist niet serieus. Hennie: "Hij zei dat het me naar de keel gegrepen was. Pas in 1995 werd duidelijk dat er mijn schildklier ontstoken was geweest. Maar omdat dit zo laat is ontdekt, zit ik nu levenslang aan de schildkliervervangende medicijnen.”

Als het aan professor Wilmar M. Wiersinga ligt, is een geval als dat van Hennie Broekman snel verleden tijd. Wiersinga is internist-endocrinoloog en verbonden aan het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Hij pleit al langer voor een preventieve schildkliertest bij zwangere en 50+ vrouwen omdat zo’n test kan aantonen of zij een schildklieraandoening hebben of het risico lopen er een te krijgen. ,,We weten nog onvoldoende over het ontstaan van schildklieraandoeningen,” zegt hij. ,,Wel weten we dat bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd en bij oudere vrouwen zowel een teveel als een tekort aan schildklierhormonen veel voorkomt. Hoe eerder je dat signaleert hoe beter want des te sneller kun je een behandeling starten. Daarmee voorkom je dat vrouwen en baby’s ziek worden.”

Hoewel hij geen exacte cijfers heeft, lopen er volgens professor Wiersinga nog altijd onnodig veel vrouwen rond met schildklierklachten. Dat komt vermoedelijk doordat ziekten van de schildklier niet altijd worden (h)erkend. Wiersinga: ,,Ze kunnen verraderlijk beginnen en ontwikkelen zich soms zo langzaam, dat je er in het begin niets van merkt. Bovendien veroorzaken schildklieraandoeningen vaak een combinatie van klachten. En om het nog ingewikkelder te maken: niet iedereen met een schildklieraandoening krijgt dezelfde klachten. Daarom kan het volgens Wiersinga een heel gepuzzel zijn: ,,Veel schildklierklachten lijken op klachten van andere aandoeningen. Vermoeidheid of vergeetachtigheid bijvoorbeeld, of obstipatie. De huisarts, die meestal het eerste aanspreekpunt is, denkt dan niet gelijk aan de schildklier.”

Tegenwoordig kan iedere arts via een eenvoudige bloedtest ontdekken hoe de schildklier functioneert en of het lichaam antistoffen aanmaakt tegen de schildklier. Dat laatste is een belangrijk gegeven, want schildklierantistoffen veroorzaken bij de meeste mensen vroeg of laat een auto-immune schildklieraandoening, in ruime meerderheid bij vrouwen. Vrouwen met een schildklieraandoening hebben veelal de auto-immune variant met de naam ziekte van Hashimoto, de meest voorkomende oorzaak van hypothyreoïdie (te langzaam werkende schildklier). Een andere auto-immune schildklieraandoening en de meest voorkomende oorzaak van hyperthyreoïdie is de ziekte van Graves (te snel werkende schildklier).

Volgens professor Wiersinga zijn deze auto-immuun varianten vaak erfelijk. ,,Heeft een van de ouders het, dan stijgt het risico voor een kind met een factor 17,” weet hij. ,,Maar erfelijkheid zegt niet alles, want ook omgevingsfactoren spelen een rol.” Zo speelt de opname jodium uit voeding een rol en hebben roken, stress en emoties een negatieve invloed. Bij vrouwen vormt zwangerschap een belangrijke oorzaak bij het ontstaan van schildklieraandoeningen evenals de periode na de overgang.

Uit ervaring weet Wiersinga dat Graves en Hashimoto vaker voorkomen in het eerste jaar na de bevalling, waarschijnlijk door hormoonschommelingen. ,,Een verstoorde schildklierhormoonbalans heeft bij een zwangerschap consequenties voor moeder en kind,” benadrukt hij. ,,Hashimoto kan een te hoge bloeddruk veroorzaken. Met schildklierantistoffen in het bloed is de kans op een miskraam twee tot drie keer groter. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat het kind achterblijft in de motorische en geestelijke ontwikkeling. De antistoffen die Graves veroorzaken passeren de placenta, waardoor het kind Graves van de moeder kan krijgen.”

Wiersinga onderstreept hiermee het belang van een preventieve schildkliertest. In Nederland kan deze test volgens hem gemakkelijk worden uitgevoerd. ,,Het bloed van zwangere vrouwen bijvoorbeeld wordt al op veel andere zaken onderzocht, daar kan een schildkliertest gemakkelijk bij. Daarbij vind ik dat iedere vrouw boven de vijftig die de huisarts bezoekt, er voor in aanmerking komt. Veel van hun klachten worden afgeschoven op de overgang, terwijl de schildklier de boosdoener kan zijn.” Wiersinga realiseert zich dat hij hiermee een controversieel onderwerp aansnijdt, want preventief onderzoek kost geld. Voordat de overheid daaraan meewerkt, moet aan een aantal criteria worden voldaan. ,,Screenen moet gemakkelijk zijn en de moeite waard,” zegt hij. ,,Maar als je de complicaties van schildklieraandoeningen in ogenschouw neemt, zijn die voldoende ernstig om actie te ondernemen.”

Bij de Gezondheidsraad, die de overheid adviseert op het gebied van de volksgezondheid, staat preventief onderzoek naar de schildklierwerking van vrouwen niet op de agenda. ,,Dat gebeurt pas wanneer wij daarvoor een verzoek krijgen vanuit een van de ministeries,” aldus Christina Malta van de Gezondheidsraad. ,,Dat verzoek is er niet en daarom zal de raad voorlopig geen advies geven over zo’n bevolkingsonderzoek.” Een preventieve schildkliertest voor bepaalde groepen vrouwen lijkt nu af te hangen van de resultaten van onderzoeken, waarmee duidelijk wordt dat dit leidt tot een betere gezondheid van vrouwen en kinderen. Volgens professor Wiersinga komt dat moment wel dichterbij. Een Italiaanse collega-internist behaalde vorig jaar namelijk goede resultaten toen hij een groep zwangere vrouwen met schildklierantistoffen in het bloed preventief behandelde met kleine doses schildklierhormoon: het aantal miskramen in deze groep daalde en ook kwam minder vaak een hoge bloeddruk voor.

In een ander onderzoek gaf dezelfde internist selenium aan zwangere vrouwen met schildklierantistoffen in het bloed. Het leidde tot de helft minder schildklieraandoeningen na de bevalling. ,,Selenium is een krachtige anti-oxidant,” legt Wiersinga uit. ,,In het AMC doen we nu een onderzoek waarbij we hoge doses selenium geven aan vrouwen die uit families komen waarin auto-immuun schildklierziektes voorkomen en die zelf al antistoffen aanmaken. Deze vrouwen krijgen waarschijnlijk vroeg of laat toch problemen. Met selenium hopen we de antistoffen weg te krijgen en zo een schildklieraandoening te voorkomen.”

De schildklier maakt schildklierhormonen (T3 en T4) die via het bloed naar alle organen in het lichaam reizen. Ze stimuleren de stofwisseling en beïnvloeden bijna alle lichaamsfuncties. Als de schildklier ziek is kan hij dit werk niet of niet goed doen.

De meest voorkomende en typische schildklierziektes zijn hyperthyreoïdie en hypothyreoïdie. Bij een hyperthyreoïdie werkt de schildklier te snel, bij een hypothyreoïdie te langzaam. Kenmerkende symptomen bij een hyperthyreoïdie zijn hartkloppingen, vermoeidheid en gewichtsverlies. Een hypothyreoïdie veroorzaakt veelal gewichtstoename, maar ook gewichtsafname en vermoeidheid.

Er zijn ook schildklierziektes die niet specifiek bij de schildklier horen, zoals infecties, kanker en ontstekingen. De meeste schildklieraandoeningen kunnen zowel een acuut als een chronisch karakter hebben. Zowel acute als chronische vormen zijn te behandelen met medicijnen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door Kiek »

Hallo Florence!

Hoewel ik die periode al doorrommelde, moest ik wel Wiki lezen om te weten wat, waarom en wanneer eigenlijk plaatsvindt. De oestrogenen lijken flinke dwarsliggers. Over progesteron en schildklier lees ik geen verstoringen.
Oestrogenen binden schildklierhormonen (minder vrije).
Verlaging van oestrogenen zorgt dan voor meer FT4.
Met als gevolg gehyper, en de levothyroxinedosis moet omlaag.

Omdat op die leeftijd een toename bestaat van vrouwen met een (subklinische) hypothyreoïdie vraag ik me af hoe dat veroorzaakt zou kunnen worden door de menopauze.
Of zou er op enig moment een toename van Graves bestaan?
Heb jij daar ideeën over?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door Kiek »

Oestrogeenverlaging met een “gezonde schildklier” kan ook veel klachten geven.
B.v. Bijnier die door stress aan het werk wordt gezet i p v oestrogenen aan te maken.


Hallo Florence,

Deze associatie had ik nog niet gelezen.
Een speurtochtje met bijnier oestrogenen en stress leert me meer over het verschijnsel dat onbekende linken vooral aan elkaar geknoopt worden door de alto's. En warempel wordt er tevens beweerd dat er een remedie voor bestaat.
Het lijkt alsof ze het zich niet afvragen, maar ze doen alsof ze het wéten.
Dit laatste is het meest verontrustende.

Tot een volgende,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door Kiek »

Ouderen met hypoth. Kunnen geleidelijk met minder levo.

Nergens heb ik iets gelezen over ouderen en minder levothyroxine in relatie tot leeftijd.
Niet over vrouwen, en niet over mannen.
De receptenverstrekkers trachten mij er tegenwoordig wel op af te rekenen, maar ik kan het van tafel vegen. Vele anderen kunnen dat niet.

Ik heb dus mijn eigen ervaring en mijn eigen speurtocht.
Het lijkt misschien dat dosisvermindering past bij ouder worden. Zoiets als: lijf takelt af, minder beweging, minder spieren, dosis lager.
En ja, ik heb minder nodig dan voorheen.
Zo lijkt de relatie de leeftijd, maar blijkt op een rij gezet toch anders te liggen.

Begonnen ca. 45-55 jr 100 µg Thyrax, waarna
via een jaar of zeven geëxerimenteer tussen 100µg + T3 en 125µg + T3 (lang leve de onderdrukte TSH...),
naar 100 à 125 µg minus T3 (besef set point en de consequenties),
vervolgens 100 µg Thyrax, (want set point),
tot nu 87 µg Euthyrox (sterkere Euthyrox).

Ik wil pertinent niet in een subhyper-achtige toestand terechtkomen.
Evenmin in subhypo-achtige sferen.
Wat overblijft: mensen hebben reden tot klagen over de kennis en aanpassing van hun dosering.

Ik hou me van harte aanbevolen voor meer degelijke informatie over ouderen en doses levothyroxine.

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door laura »

Met Graves in 1992. In 1992 en 1993 een behandeling met radioactief jodium.
In 1994 aan de euthyrox. Menopauze in 2001 met 44 jaar.
In de loop der tijd een steeds iets hogere dosis tot 137 mcg in 2004.
Kan ook te maken hebben met medicijn met wisselwerking met euthyrox.

Sinds mei 2018 iets geminderd met euthyrox.
Van 7x per week 137 naar 4x per week 125 en 3x per week 137.
Ik wilde dat proberen en huisarts vond dat prima.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door Kiek »

Ik kan natuurlijk niet tippen aan jouw kennis en kunde, dus glad ijs.
Ahhh Florence, kom op!
Ik weet wat over setpoint, en een beetje over hoe waarden zwieren en zwaaien door levothyroxine of niet.
Ik weet geen bal over menopauze, en de rest.

Mijn ervaring is dat ik nu absoluut niet meer strak ingesteld wil zijn, overgedoseerd, zoals vroeger met Cytomel, TSH in de 0.0zoveel.
Ik hoorde dat ook van enige leeftijdsgenoten: geen chronisch opgefokt gedoe meer. Geen hypercijfers. Dat was toen de mode, met een TSH van 1 mU/l, of nog lager.
Daarom jaren in de 0.0 gezeten. Artificieel gedoe.

Nu ik mijn doseringen vanochtend op een rijtje zette, zag ik dat het logische hyperperioden waren, en logische dalingen van doseringen om in de normale cijfers te komen.
Niet gerelateerd aan ouder worden, wel aan set point.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door Kiek »

Wat een prachtig artikel, Flo!
Nu ga ik de referenties pellen.
Tot straks!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door laura »

Van harte gefeliciteerd!

Ik kwam deze net tegen: https://www.ntvg.nl/artikelen/de-standa ... 0/volledig
Eigenlijk op zoek naar de term 'hyperoestrogenisme'.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Gefeliciteerd met de start aan je 67ste gloednieuwe levensjaar!
Ieder jaar wat meer rust, omdat je je steeds minder hoeft te conformeren aan opgewonden jongeren.
Heerlijk!

Ik ben nog steeds bezig aan de referenties van het artikel uit de NTvG waarna je verwees.
Dat is zo interessant, dat ik daar gewoon meer tijd voor nodig heb.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie