Overgang of schildklier?

Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door laura »

Florence schreef: 16 mar 2019, 09:38 Ga me nu ook even verdiepen in het neuroendocriene gedoe. (We gaan gewoon door met zoeken).
Florence,

Waar denk je dan aan?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door Kiek »

Er was ereis...
Net aan de Thyrax slurpte ik alles op wat over de schildklier te lezen viel.
Nog steeds uitgehongerd begon ik zelfs aan studieboeken over de schildklier en geloofde alles (wat er gedrukt staat), want verheven boven iedere twijfel.
'k Begreep er nog steeds niet veel van en ging uit arremoe met rommelige boodschappenlijstjes naar de VU-bibliotheek om full texten op te duiken. Een heerlijke schatgraverij, en veel oh's en ah's.

Het leerde me iets over het gebruik van referenties, en over tradities.
Oudere artikelen beschrijven vaak mooie observaties en experimenten, met de beperkte beschikbare middelen van die tijd.
De huidige kennis bestaat mede dankzij deze oudere onderzoeken.

Maar men denkt er niet aan om een vergelijk te maken van een ouder experiment met de huidige instrumenten en mogelijkheden.
Een belangrijk onderzoeker op het gebied van de neurologie vertrouwde op de tekst van de abstract: 'want in de abstract staat alles', zo schreef hij me ooit.
Zo kom je niet aan de weet hoe het experiment is gedaan, en je vraagt je kennelijk niet af of het wel klopt.

Het lijkt in een deel van de schildklierwereld niet anders.
Zodra zijdelings een onderwerp wordt benoemd, zie je dezelfde referenties opdoemen.
Er wordt toch wat na- en afgekletst over de schildklier van oudere vrouwen!

Ze hebben minder levothyroxine nodig...
De halfwaardetijd is afhankelijk van de FT4....
Hun kwaliteit van leven gaat niet vooruit....
Ze merken er toch niks van.....

Wat kan ik me die vrouw voorstellen met een subhypo, doodmoe met al die zeurende mensen om haar heen.
Dit is echt niet in het belang van die oudere vrouw.

Mijn laatste rommelige boodschappenlijstje heb ik verfrommeld en in de prullenbak gesmeten.
Voor wat het waard is, hieronder nog een voorbeeld van een full text uit deze eeuw van een artikel dat geen relatie vond tussen leeftijd en dosis:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3148125/

Hoe meer ik lees, hoe groter het besef van mijn beperkte kennis in dit gigantische schildkliergebied.
En hoe meer waardering voor de huisarts die als een kennisduizendpoot in een paar minuten de beste oplossing moet vinden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door Kiek »

Ha Florence,

Per ongeluk is m'n lamlendigheid bij de vrouwen in overgang terechtgekomen, terwijl het over de oudere mensen van TRUST (als welterusten) gaat. Ik zal Laura vragen het te verplaatsen naar trust.
Het is niets hoogdravends.
Kennis over de schildklier is als een deel van m'n huishouding. Zo efficient mogelijk poetsen en afwassen in hele korte tijd. Ingewikkelde stukken overslaan. En vragen stellen aan anderen over de gang van een pilletje, over opbouw, verdelen en verdwijnen. Dat is niet ingewikkeld, maar uiterst praktisch. Ik maak het mezelf makkelijk. Het moet te plaatsen zijn binnen mijn referentiekader.

Mijn plan is om ook door te gaan met ouderen.
Dat vind ik noodzakelijk.
Zo nu en dan, niets structureels, leve de vrijheid.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door laura »

hallo Kiek,

Kun je hier aangeven waar je het precies wilt hebben?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
EvaLuna
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 nov 2017, 12:10

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door EvaLuna »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier veel gezwets lees en inmiddels ook besef dat het hele schildklier gebeuren en waarden redelijk moeilijk te bevatten is. Met name als je niet in het standaard verhaal past
Ieder mens is uniek en lichaam ook en zo ook alle processen die zich afspelen. Probeer daar maar eens met een ‘pilletje ‘ stabiliteit in te brengen
Zoiets als de loterij winnen?
26-11-17 TSH:14 FT4:9.6
21-12-17 TSH:10.1 FT4:9.6
18-01-18 TSH: 4.6 FT4: 12.8(75)
12-03-18 TSH: 0.4 FT4: 14.5
28-03-18 TSH: 0.6 FT4: 15.4
24-05-18 TSH 8.7FT4 9.5 (0)
30 -07-18 TSH 10 FT4 11.6
1-09-18 TSH 10 FT4 10.1
3-09-19 TSH 5.7 FT4 11.9 0.75
EvaLuna
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 nov 2017, 12:10

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door EvaLuna »

Over het feit dat ‘we’ er alleen nog maar over kunnen ‘speculeren’ omdat we de kennis niet hebben en ook ontzettend veel is wat wij nog niet weten
Ik kan mij voorstellen dat de opmerking ‘ zwetsen wat negatief klinkt maar dat zal mjn Groningse inslag wel zijn
Anyway ; dat bedoel ik er dus mee
26-11-17 TSH:14 FT4:9.6
21-12-17 TSH:10.1 FT4:9.6
18-01-18 TSH: 4.6 FT4: 12.8(75)
12-03-18 TSH: 0.4 FT4: 14.5
28-03-18 TSH: 0.6 FT4: 15.4
24-05-18 TSH 8.7FT4 9.5 (0)
30 -07-18 TSH 10 FT4 11.6
1-09-18 TSH 10 FT4 10.1
3-09-19 TSH 5.7 FT4 11.9 0.75
EvaLuna
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 nov 2017, 12:10

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door EvaLuna »

Sorry
Wat ik al schreef; dat was niet de intentie
26-11-17 TSH:14 FT4:9.6
21-12-17 TSH:10.1 FT4:9.6
18-01-18 TSH: 4.6 FT4: 12.8(75)
12-03-18 TSH: 0.4 FT4: 14.5
28-03-18 TSH: 0.6 FT4: 15.4
24-05-18 TSH 8.7FT4 9.5 (0)
30 -07-18 TSH 10 FT4 11.6
1-09-18 TSH 10 FT4 10.1
3-09-19 TSH 5.7 FT4 11.9 0.75
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door Kiek »

Ik ga een stap verder, EvaLuna.
In navolging van je opmerking, noem ik het onderzoek over oudere mensen inhoudelijk gezwets.
Van wetenschappers verwacht je afstand, op zoek naar waarheid.
Daar is nauwelijks iets van terug te vinden in die stroom ouderen-artikelen.
Appels met peren vergelijken, en de meest basale regels van gelijke waarden overboord gegooid.

Het lijkt wel een product van een contract in een narcistische maatschappij, waar sociaal aanvaardbare onderwerpen van dat moment met handjeklap gefabriceerd worden.

In dat onuitgesproken sociale contract is dit natuurlijk een prachtige manier om de invloed en de waarde van ouderen te marginaliseren.
Zie de verpleegkosten van weerloze ouderen, die blijkbaar te hoog geacht worden.
Geen omkijken meer naar.
Who the bloody hell cares!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door Kiek »

De uitslag als een weergave van de angst van de kiezer.

Daarentegen is afgelopen maandag een prachtig discussieprogram op Canvas gestart, Change your mind, iedere avond 20.25 uur na Terzake, tot a.s. vrijdag. Een groep actieve jongeren (20-gers en 30-gers) in gesprek onder leiding van een Amerikaanse hoogleraar en filosoof. Hoopvol, en minstens 4 op 4 sterren!

En tegenover de levothyroxine-dwarsigheid van onze behandelaars bij 70-plussers: hoe kleuters in staat zijn de senioren te activeren. Afgelopen maandagavond op 1.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overgang of schildklier?

Bericht door laura »

Medscape sluit zich aan bij dat geneuzel bij ouderen: https://www.facebook.com/Schildkliertje ... 9418888876
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie