Setpoint Florence

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Ha Florence,

De beslissing om pillen te slikken of niet, kan ik alleen voor mezelf nemen.
Situaties van anderen ken ik in principe niet.
Op het forum zie ik voorgestelde waarden onder voorgestelde bepaalde - goed of niet goed - condities.

Onder de condities die je beschrijft zou ik niet nog eens vier weken doorgaan met die hoeveelheid levothyroxine.
Want met je laatste waarden veronderstel je dat je nog lang niet het resultaat van het maximale effect op je 50 µg bereikt hebt. Die FT4-stijging gaat gemiddeld nog minstens 4 weken door op die dosis levothyroxine.

Je zit nu al hoger dan je set point. [FT4 van 17.19 toen naar nu 17.30 - TSH van 1.35 toen naar nu 1.56]
Dat steigt dus gemiddeld nog 4 weken door.

Ik moet er niet aan denken om zo'n end boven m'n set point te bivakkeren.
Allicht voel je je beroerd!

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
FlorenceMaart2019.jpg
FlorenceMaart2019.jpg (39.99 KiB) 1656 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Er bestaan bepaalde wetmatigheden in een schildklierhuishouding, Florence.
Je wilt begrijpen waarom je waarden doen zoals ze doen.
Verzamel meer informatie!

Hoe reageren je FT4's en TSH's om 14.00 uur?
Dat is het moment van laagste waarde, en de opmaat om te stijgen naar de hoogste waarden midden in de nacht.
Zwalken die waarden dan ook in de middag? Of niet?

Zo ben ik ook aan de gang gegaan door te zoeken, te vergelijken, te experimenteren en vragen te blijven stellen, binnen een klein gebiedje van mogelijkheden.
Dokters weten veel. Arts-onderzoekers nog meer. Wel slechts het topje van de kennisberg.

Vanuit mijn perspectief wil ik weten hoe mijn schildklierhormonenhuishouding werkt.
Als dat voor jou ook geldt, dan zou je kunnen overwegen te stoppen met de levothyroxine.
Het lijkt je niet goed te bekomen. Dus waarom niet?
Vrij van beïnvloeding zou je je waarden op belangrijke momenten van de dag kunnen laten prikken.

In perspectief: dit is het hoekje van nieuwsgierige mensen, onbevangen en niet vooringenomen.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Flo, zou je schildklier afwisselend voldoende, teveel, en te weinig produceren?
In willekeurige volgorde.
Daarin lijken je ervaringen te passen.
Wat denk jij?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Florence, als jij je het best voelt met 37.50 dan blijf je daar gewoon staan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

"En als mijn klachten met een goed bereik van het setpoint niet verdwijnen, kan ik dan stellen dat het niet aan de schildklier ligt?"


't Is een onmogelijke vraag om te beantwoorden.
Ik kan je waarden in de app hameren.
En binnen de lijnen van de bekende fysiologie uit het boekje hier en daar een antwoord geven.

Ik vraag me natuurlijk af hoe mensen bepaalde waarden kunnen presteren.
Of wat er in theorie zou moeten gebeuren om zulke waarden te maken.
Dat is de leuke kant.
Een paar dagen niks? Daarna in een klap dubbele doses, en vervolgens na 6 uur prikken?
Of dezelfde T4-dosis en steeds meer T3 toevoegen?
Het blijft allemaal willekeur, want ongecontroleerd.
Maar wel hanteerbaar.

Mijn eigen waarden bekijk ik praktisch.
Klopt het met mijn dosis, met de tijd?
Ik weet heus wel dat in de tijd een hapje LT4 surrogaat is. Maar ik vind het best zo. Want ieder alternatief is vele malen erger.

Als je in principe tevreden bent met je waarden, dan heb je grote kans dat het niet aan je schildklier ligt, zou ik redeneren.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Hoe zou ik nou met zoiets bemoeienis kunnen hebben?
Ik heb geen idee.
Ik maak dankbaar gebruik van de mogelijkheid ermee te donderjagen.
Het is zo leerzaam!

Een hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Hoi Florence,

Dit is een niet-nuchtere waarde op een bepaalde dosis die pas 3 weken ingesteld is, en dus nog niet uitgerommeld.
Maar ala, 'k heb 'em een hoopvolle start gegeven in de app.
Op weg naar een volgende!

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
FlorenceApril2019.jpg
FlorenceApril2019.jpg (26.4 KiB) 1373 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Ha Florence,

Verhoog maar niet als je met nuchtere waarden nu al boven je set point uitpiept.
Een dosis van 37.50 µg zal hooguit kunstmatig verstorende hormoongolfjes veroorzaken in je schildklierhuishouding. Het systeem wordt immers verfrommeld. De levothyroxine voegt niets toe.
Zou je schildklier zo nu en dan onafhankelijke boostjes afgeven?
Het is ook mogelijk dat je andere medicatie verstoort.

Je FT4 van 19.4 pmol/l met een TSH van 1.9 mU/l van vorige maand trekt de curve omhoog, waardoor de TSH stijgt, maar de FT4 in hetzelfde gebiedje blijft.
Het lijkt op een meetfout van de FT4. In plaats van 19.4 zou 16.4 natuurlijker zijn.
Je FT4-set point is 17.3 (was 17.2 pmol/l), en je TSH 1.57 (was 1.27 mU/l).

Wat vind jij?

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
FlorenceApril-Mei2019.jpg
FlorenceApril-Mei2019.jpg (40.5 KiB) 1176 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Met en zonder 19.4/1.9.
Bijlagen
Florence30April-Mei2019.jpg
Florence30April-Mei2019.jpg (41.26 KiB) 1171 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Florence

Bericht door Kiek »

Ha Florence,

Ik heb moeite met het uiteenhouden van de labs van het CWZ en het Radboud.
Maak jij een rijtje waarop de CWZ-waarden?

Dan hamer ik ze in de app, zodat een betrouwbaar rijtje ontstaat.
Je kunt eventueel ook terugkijken naar je laatst gebruikte CWZ-curve, en doorgeven welke curve je wilt gebruiken. Dan kan ik zien of ik alle info nog heb.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie