Wel of niet opereren bij schildklierkanker

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Monja
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2019, 14:06

Wel of niet opereren bij schildklierkanker

Bericht door Monja »

Dag iedereen, ik ga me even voorstellen, ik ben Monja en ben afkomstig uit België.

In oktober ging ik bij de huisarts voor een griepprik en toen vond zij dat mijn schildklier gezwollen stond. Doorverwezen voor echo bij de radiologie. De radioloog dacht aan een cyste. Bloedwaardes waren goed. Toen anderhalve maand later terecht gekunnen bij endocrinoloog. Die nam een nieuwe echo en zei dat het geen cyste was maar een knobbel, CT spectografie gedaan, koude nodus en punctie gedaan, daaruit bleek bethesda 3 met 5 tot 15 procent kans op kwaadaardigheid.

Ben dan doorverwezen naar ziekenhuis Brugge en op 22 februari is linkerhelft verwijderd. Een week later kreeg ik het resultaat, kwaadaardig, papillair carcinoom folliculaire variant.

Gisteren ben ik op controle geweest, resultaat gehoord van oncologisch consult. ZE hadden daar besloten dat als er een BRAF-gen mutatie aantoonbaar was dat er indicatie was tot opereren andere helft aangevuld met nabehandeling met radioactief jodium. Anders zou het opvolgen worden. De assitent nko zei gisteren dat die waarde negatief was en dat het opvolgen zou worden. De chirurg kwam er toen bij en die zei opereren...

Ik heb nu een voorlopige operatiedatum 23 april. Zijn hier nog mensen met gelijkaardige problematiek. Ik ben geopeerd via robotchirurgie.
De chirurg zegt dat ik moet kijken naar mijn eigen gevoel, wil ik gaan voor volledige zekerheid, dan moet ik opereren en nabehandeling, of voel ik me zeker genoeg bij opvolging? Moeilijk allemaal. Valt de medicatie mee die je achteraf moet nemen?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wel of niet opereren bij schildklierkanker

Bericht door laura »

Monja schreef: 28 mar 2019, 16:51 Dag iedereen, ik ga me even voorstellen, ik ben Monja en ben afkomstig uit België.
hallo Monja,

Ik heb je topic een andere titel gegeven.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
JoyceW
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 nov 2013, 19:24

Re: Wel of niet opereren bij schildklierkanker

Bericht door JoyceW »

Voor mij is het inmiddels 18 jaar geleden maar in mijn tijd werd er ALTIJD voor volledige verwijdering gegaan met radioactieve slok erna om alle cellen te verwijderen. Mogelijk dat dit inmiddels achterhaald is maar gevoelsmatig zou ik voor volledige verwijdering gaan omdat 1 celletje weer kan uitgroeien tot een schildklier.
Grts Joyce
Plaats reactie