Wisseling sterkte schildklier medicatie om de dag?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Wisseling sterkte schildklier medicatie om de dag?

Bericht door kler17 »

Hallo mensen,

wie heeft ervaring met het slikken van wisselende sterktes om de dag van schildklier medicatie? ik heb sinds ik opgehoogd ben met 88mg Tirosint van 75mg wat dus niet veel is ineens last van hypER klachten. De huisarts zegt dat ik makkelijk 88mg aan zou moeten kunnen aangezien mijn TSH waarde 3 is en het streven op de 1 ligt toch ben ik meer moe, paniekerig etc. Ze heeft nu gezegd de ene dag 75mg te gebruiken en andre dag 88mg. Raakt je lijf daar niet van slag van zoveel schommeling?

Groetjes kler


Lab waarden sinds Tirosint 9-1-2019
(Tsh 0.30- 4.2, T4 9-19)
14 Jan. Tsh: 11 T4: 13
25 Feb Tsh: 8 T4: 12. " "
12 April Tsh: 3 T4: 13. " "
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wisseling sterkte schildklier medicatie om de dag?

Bericht door Teun »

Sinds ik aan het fijnafstellen ben begonnen ging het niet goed met instellen, hierna in hele kleine stapjes verder gegaan door eerst 6maal 112 en 1 maal 125. Hierna elke twee weken 1 van 112 ingewisseld met 1 van 125 tot ik op 5 maal 125 had en dit teveel bleek. Uiteindelijk terecht gekomen op 4 maal 112 en 3 maal 125 mcg. Hier voelde ik me het bestie op en zit inmiddels een jaar op deze dosering. Kortom het bevalt mij goed.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Wisseling sterkte schildklier medicatie om de dag?

Bericht door *anna* »

Kler,
125 mcg Euthyrox bleek voor mij te weinig, 137 net te veel.
Nu gebruik ik al 2 jaar elke dag om en om 125 en 137 mcg en ik voel geen verschil en merk niets van schommelingen.
Misschien dat gevoeligheid voor dosisverandering ook meetelt? Ik heb daar dus geen last van.

Hoe komt jouw arts op het idee dat de TSH 1 zou moeten zijn? TSH laagnormaal en Ft4 hoognormaal is een richtlijn die achterhaald is.Dat is voor iedereen immers persoonlijk? Misschien past die TSH-waarde van 3 wel bij jou?
Probeer het eens, om en om, laat over drie maanden prikken en bekijk dan gevoel en waarden. Dat zou ik doen in ieder geval.
En als je behandelaar geen prikformulier wil geven maak je stennis. Het gaat om een zorgvuldige behandeling, het is jouw lijf, jouw kwaliteit van leven. En prikken gaat n.b.ook nog eens af van jouw eigen risico...

Groet, Anna
kler17
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2018, 20:04

Re: Wisseling sterkte schildklier medicatie om de dag?

Bericht door kler17 »

Hoi Teun en Anna,

Wat fijn dat jullie wilde reageren en goed te weten dat er meerdere mensen zijn die dit doen. Teun nooit geweten dat je zelfs om de paar dagen kan wisselen is dat via de Endocrinoloog?

Anna ik denk dat je gelijk hebt wie weet is 75mg of tsh van 3 wel ok voor mij en bedankt voor de 'peptalk' betreft voor mezelf opkomen! Ik laat me te vaak afschepen terwijl ik me belabberd voel! ieder mens is anders en heeft andere therapie nodig!

Er valt best redelijk mee te praten met mijn huisarts, maar ben soms ben ik bang dat ze niet helemaal weten wat ze doen. Lopen jullie bij een Endocrinoloog of gewoon via de huisarts?
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Wisseling sterkte schildklier medicatie om de dag?

Bericht door *anna* »

Claire,
Bij mijn leergierige huisarts en vooral de praktijkondersteuner die de controles doet, heb ik door dit forum met name (en eerdere uitvoeringen daarvan), veel krediet opgebouwd. Kennis maakt assertief, heb ik ondervonden. Maar het is natuurlijk ongelooflijk dat de patient zélf bloedwaardes moet interpreteren en aangeven wat hij wil omdat kennis en visie ontbreken...
Hoewel... laatst vroeg de ondersteuner: moet ik de Ft3 ook weer eens aanstrepen? :lol:

Wetenschappelijk onderbouwde kennis over je kwaal, welke kwaal dan ook, is zó belangrijk. Op die manier ben je serieuze gesprekspartner van je behandelaar.
Ik kan niet nalaten dat te benadrukken.

Groet, Anna
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wisseling sterkte schildklier medicatie om de dag?

Bericht door Teun »

Hoi Kier
Ik slik om de dag deze dosering, alleen in het weekend twee keer dezelfde dosring. Dit met de huisarts geregeld en eigenlijk op mijn eigen verzoek omdat het in eerste instantie niet lukte om me goed te voelen en bleef schommelen van teveel of te weinig. Dus goed te doen.
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Wisseling sterkte schildklier medicatie om de dag?

Bericht door Bloem17 »

Hi,
Ik heb 6 weken geleden ervoor gekozen om elke dag 75 met 1/2 13 daarboven op "geplakt" te gaan slikken.
Misschien zit het tussen mijn oren maar voelt voor mij beter dan om en om.
Plaats reactie